Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Nødpeilesendere

Hvis ulykken først er ute kan det være helt vitalt og ha det rette utstyret for nødkommunikasjon om bord. Vi kan dele dette inn i tre kategorier:

  • Talekommunikasjon: VHF og mobiltelefon

  • Transpondere, elektronisk nødutstyr med lokal rekkevidde: AIS-SART, Radar-SART og MOB-alarmer

  • Nødpeilesendere med verdensomspennende rekkevidde: EPIRB og PLB

     

Talekommunikasjon

Så godt som alle har en eller annen form for talekommunikasjon om bord, og da helst en VHF, til nød en mobil i vanntett pose. Men begge disse har begrenset rekkevidde, og mobilen er avhengig av dekning.

Du kan lese mer om VHF i Seatronic Magasinet

Neste steg er en såkalte transpondere, som AIS-SART, Radar-SART og MOB-alarmer som hovedsakelig er beregnet på å «pin-pointe» den nødstedte i nærområdet.

Sist men ikke minst har vi nødpeilesender med verdensomspennende rekkevidde, dette er EPIRB og PLB som vi hovedsakelig dekker her

Hva er SART og MOB?

Det finnes flere typer elektronisk nødutstyr, og mange forveksler eller sammenligner disse med satellittbaserte nødpeilesendere som EPIRB eller PLB, men her er det viktig å skille på produkter og egenskaper. Blant disse som virker mer lokalt og nær den nødstedte vil vi spesielt nevne:

MOB-Mann Over Bord-sender
SART (Radar-basert)
AIS-SART

Hva er en MOB - Mann Over Bord-sender?

En MOB sender ut et såkalt SAR-signal (Search And Rescue – søk og redning) på AIS båndet, og er dermed avhengig av at det befinner seg en AIS mottager i nærheten. Rekkevidden fra en MOB enhet som ligger i vannet til en mottager er teoretisk ca 10 NM, men det varierer med bølgeforhold, og er i praksis fra ca 2 til 7 NM.

En MOB kan også programmeres med moderfartøyets MMSI nummer, og enheten vil da også sende en DSC alarm med et sterkt akustisk signal direkte til båtens VHF, noe som gir en god MOB varsling om bord. Forutsatt at det er fartøy med AIS mottager i nærheten (som oftest egen båt) har en MOB noen unike egenskaper i en mann over bord situasjon.

Varslingen om mann over bord skjer umiddelbart, og sendes til fartøyer i nærheten, som har best forutsetning for å hjelpe raskt.

Fartøy som mottar signalet vil så lenge MOBen er innenfor rekkevidde ha oppdatert kurs og distanse til MOB enheten.

Er båtens MMSI programmert inn, er det også mulig å foreta en ”all ships” DSC nødmelding, men kun hvis det er åpenbart at ditt eget fartøy ikke mottar eller reagerer på signalet.

Du finner MOB-alarmer under «Personlig AIS-utstyr» på hjemmeiden vår.

Hva er forskjellen på en SART og en AIS-SART?

SART (Serach And Rescue Transponder) er en såkalt radar-transponder beregnet for bruk i søk-og redningsoperasjoner, og som sender ut et signal som gir en eksakt lokalisering via X-båndet på radaren til nærliggende båter og skip, redningsfartøy, fly og helikoptre. En SART bør plasseres slik at den er enkelt å ta med hvis man forlate båten i en nødsituasjon, f.eks. om bord i en redningsflåte. 

AIS-SART er en søk-og-rednings beacon, eller sender om du vil, basert på AIS-teknologi. Enheten sender en dedikert AIS-SART-identitetskode, GPS-posisjon, og et særegent rødt ikon som vises på skjermen til et hvert AIS-utstyrt skip innenfor rekkevidde. Samme bruksområde som en radarbasert SART, og har også blitt godkjent som SART på fiskebåter og skip.

EPIRB og PLB – Hva er egentlig en nødpeilesender?

En nødpeilesender er en radiosender som i en nødsituasjon aktiveres automatisk eller manuelt. De sender ut et nødsignal med informasjon om posisjon, samt båten (EPIRB) eller brukeren (PLB). Nødsignalet sendes til internasjonale Cospas-Sarsat satellitter på 406 Mhz, og for norske brukere rutes de til Hovedredningssentralen. I tillegg sender de på 121,5 Mhz som er det signalet fly og helikoptre har mottager for å kunne peile. Dette henger tilbake fra de aller første nødpeilesenderne, men er fortsatt meget nyttig.
Nødpeilesenderne som nå er på markedet har også intern GPS-mottaker, noe som gjør at nødmelding med den nødstedtes posisjon sendes mye raskere til Hovedredningssentralen, og at posisjonen oppdateres underveis.

Aller siste generasjon EPIRB har også AIS som gir kortere lokaliseringstid når søket er i siste fase og hjelpen er nær, men i dårlig vær kan det være avgjørende om søkeområdet er noen meter stort eller flere fotballbaner. 

Noen av de nyeste EPIRBene har også Galileo RLS (Return Link System), et system som muliggjør tilbakemelding til EPIRBen om at nødsignalet er mottatt. Disse modellene vil ved hjelp av de europeiske Galileo-satelittene bidra til raskere og bedre lokalisering over helle kloden, men spesielt langt nord som i Finmark og Svalbard, og tilsvarende langt syd. Rask kontakt med satellitter, og ikke minst raske tilbakemeldinger er av den største viktighet for de som havner i nød. Hvis du vet at nødsignalet har nådd frem er håpet større, og forskning viser at så lenge du har håp så overlever du lenger.

EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) er en fastmontert nødpeilesender. De er enten med manuell utløsning, eller såkalte friflyt (float free) som utløses automatisk når de havner under vann. Også de manuelle modellene starter  automatisk når de f.eks. kastes i vannet, men de må være tatt ut av braketten før de er kan vannaktiveres. En EPIRB registreres sammen med båtens VHF-abonnement hos Telenor kystradio, og har ingen abonnementskostnader utover VHF-lisensen. Båtens MMSI-nummer programmeres i EPIRBen.
PLB (Personal Locating Beacon) er en personlig nødpeilesender. Dette er kompakte enheter på størrelse med en stor fyrstikkeske som bæres av brukeren. EN PLB kan brukes både på land og på sjøen, og er perfekt for deg som er mye på sjøen alene, eller på fjellet utenfor allfarvei. Fungerer på samme måte som en EPIRB, men er i motsetning til en EPIRB ikke registrert på båten, men på brukeren. For å kunne ta i bruk PLB i Norge må det søkes om tillatelse fra Nkom. Nkom innvilger frekvenstillatelse og tildeler et unikt kallesignal som programmeres i PLBen. Opplysninger om eier av PLBen og nødkontakter oversendes Hovedredningssentralen som da har disse dataene tilgjengelig dersom alarm blir utløst. Søknaden gjøres enkelt på altinn.no, og det er en årlig avgift som i 2023 er på kr 500,-.

Både EPIRB- og PLB-enheter benytter Cospas-Sarsat-systemet, som er eiet og drevet i et interstatlig samarbeid, og har kun som formål å optimalisere søk og redning.

Iridium – Garmin Inreach

I løpet av siste årene har det også kommet private konkurrenter til Cospas-Sarsat-systemet. Det mest aktuelle alternativet er satelittnettverket til Iridium, som bla. brukes av Garmin In Reach-produktene. Dette er systemer som i liten grad er tatt i bruk av statlige aktører og i kommersiell maritim sammenheng, men i hovedsak brukes av privatpersoner som driver friluftsliv på vann eller land. Garmins InReach produkter har mulighet for toveiskommunikasjon, både med redningsmannskaper, venner og familie. Kommer også i modeller som har GPS-navigasjon. Selve redningstjenesten utføres av GEOS (Global Emergency Monitoring for inReach) som i all hovedsak er eid av Garmin. Tjenestene er abonnementsbaserte, og kan f.eks tilpasses til båtsesongen.

InReach produktene vår finner du under «Satellittkommunikasjon», siden de ikke er rendyrkede nødpeilesendere, som EPIRB og PLB.

Hvor ofte må jeg bytte batteri på en nødpeilesender?

Både PLB og EPIRB skal etter produsentens spesifikasjoner ha nytt batteri etter et visst antall år. Intervallet for batteribytte gjelder så lenge enheten ikke har vært aktivert. Har den vært aktivert, skal batteri byttes før den kan brukes videre. 

PLB har typisk batteribytte vært 5 til 7 år.
EPIRBene våre har et intervall for batteribytte fra 5 til 11 år

Batteribytte gjøres på eget service-verksted. Kontakt oss for pris og leveringstid på batteribytte for din enhet.

FunFact - EPIRB er norsk

Norske Jotron, med hovedkontor i Larvik, lanserte verdens første EPIRB i 1970, og er i dag ansett som en verdensledende aktør innenfor sikkerhets-kommunikasjons-utstyr til bruk i luften, på landjorden og til havs.

Seatronic kan nødpeilesendere

Seatronic gjennom en årrekke vært både forhandler og importør av nødpeilesendere, og har gjennom det opparbeidet viktig kunnskap og en bred erfaring. Vi har levert mange hundre enheter til både privatpersoner og offentlige etater. Vi har også et meget godt samarbeide med norske Jotron, som leverer utstyr i toppklassen.

Les mer om nødpeilesendere i Seatronic Magasinet her.

GME MT610G PLB personlig nødpeilesender med GPS
3 999,–
Få på lager
Jotron Tron 60GPS EPIRB nødpeilesender med GPS, manuell brakett
Jotron Tron 60GPS EPIRB nødpeilesender med GPS, manuell brakett Tilbud
7 499,– 6 999,–
Få på lager
Ocean Signal PLB rescueME personlig nødpeilesender
Varenummer SIG730S01261
Ocean Signal
Ocean Signal PLB rescueME personlig nødpeilesender
4 499,–
Få på lager
Ocean Signal PLB3 rescueME personlig nødpeilesender med AIS
7 699,–
På lager
Ocean Signal EPIRB3 PRO nødpeilesender med AIS og RLS
12 499,–
Bestillingsvare
Ocean Signal EPIRB 1 nødpeilesender
Varenummer SIG702S01540
Ocean Signal
Ocean Signal EPIRB 1 nødpeilesender
7 499,–
Ikke på lager
Weatherdock A193-BT-CS bærbar klasse B AIS MOB-sender/mottaker
8 690,–
Bestillingsvare
Ocean Signal EPIRB3 nødpeilesender med AIS og RLS
Varenummer SIG702S03932
Ocean Signal
Ocean Signal EPIRB3 nødpeilesender med AIS og RLS
11 999,–
Bestillingsvare
Ocean Signal MOB1 AIS-MOB med DSC
Varenummer SIG740S01551
Ocean Signal
Ocean Signal MOB1 AIS-MOB med DSC
4 499,–
På lager
McMurdo Fastfind 220 PLB  personlig nødpeilesender med GPS
5 399,–
Bestillingsvare
Jotron Tron AIS-SART
Varenummer JO85037
Jotron
Jotron Tron AIS-SART
9 199,–
Få på lager
Weatherdock easy2-MOB AIS MOB med DSC
Varenummer SEAWA22800
Weatherdock
Weatherdock easy2-MOB AIS MOB med DSC
4 399,–
Få på lager
McMurdo SmartFind G8 EPIRB nødpeilesender med manuell utløsing
McMurdo SmartFind G8 EPIRB nødpeilesender med manuell utløsing Utsolgt*
10 399,–
Ubekreftet leveringstid
McMurdo SmartFind G8 EPIRB nødpeilesender med GPS, AIS og friflyt-utløser
11 899,–
Ubekreftet leveringstid
Ocean Signal M100ATEX AIS-basert MOB-alarm
Varenummer SIG742S02088
Ocean Signal
Ocean Signal M100ATEX AIS-basert MOB-alarm
12 299,–
Bestillingsvare
Jotron Tron SART20 Radar Transponder med brakett
10 399,–
Bestillingsvare
Ocean Signal Mann over bord AIS MOB M100
Varenummer SIG742S02087
Ocean Signal
Ocean Signal Mann over bord AIS MOB M100
7 999,–
Bestillingsvare
Ocean Signal EPIRB E100G hydrostatutløser
Varenummer SIG701S00608
Ocean Signal
Ocean Signal EPIRB E100G hydrostatutløser
2 239,–
Ikke på lager
Jotron Battery Kit Tron 60S/60GPS
Varenummer JO86225
Jotron
Jotron Battery Kit Tron 60S/60GPS
2 999,–
Få på lager
McMurdo FastFind Crew1 personlig AIS
Varenummer MCM21500
McMurdo
McMurdo FastFind Crew1 personlig AIS
4 999,–
Bestillingsvare
McMurdo Smartfind S5A AIS SART
Varenummer MCM1001755
McMurdo
McMurdo Smartfind S5A AIS SART
8 499,–
Bestillingsvare
Bæreveske til Ocean Signal PLB rescueME
Varenummer SIG731S04078
Ocean Signal
Bæreveske til Ocean Signal PLB rescueME
229,–
Få på lager
Ocean Signal LB9M batteri til MOB1
Varenummer SIG741S01776
Ocean Signal
Ocean Signal LB9M batteri til MOB1
1 249,–
Få på lager
Ocean Signal SeaSafe S100 Sart
Varenummer SIG710S00607
Ocean Signal
Ocean Signal SeaSafe S100 Sart
9 499,–
Bestillingsvare
Weatherdock A193 armbånd i neopren
Varenummer SEAWB066
Weatherdock
Weatherdock A193 armbånd i neopren
429,–
Bestillingsvare
Flyteveske og snor til Mcmurdo 210 PLB
Varenummer MCM91063
McMurdo
Flyteveske og snor til Mcmurdo 210 PLB
599,–
Få på lager