Ocean Signal

Ocean Signal rescueME MOB2 to-veis AIS-MOB med DSC, Class M

Varenummer SIG744S05485
5 299,–
inkl. mva
I bestilling

Ocean Signal rescueME MOB2 er en av verdens minste personlige AIS-baserte mann-over-bord-enheter, perfekt for montering på redningsvest. Kombinerer AIS med VHF DSC. Class M.

Produktbeskrivelse

Ocean Signal rescueME MOB2 er en AIS-basert mann-over-bord (MOB) enhet med DSC, som holder klasse-M standard (Class M).

MOB2 er ved lansering verdens minste klasse M-sertifiserte AIS-baserte MOB-enhet med VHF DSC, og kan enkelt integreres på alle typer av oppblåsbare redningsvester.

  • rescueME MOB2 varsler for det første din egen båt om en MOB-situasjon, noe som i erfaringsmessig er den raskeste og sikreste redningsmåten. Selv i moderat sjø mister man et manskap som har falt over bord av syne skremmende raskt, så en Class M AIS MOB vil øke sjansen for et lykkelig utfall betraktelig.
  • Når MOB2 aktiveres vil den integrerte GPSen oppdatere posisjonen fortløpende, og kan vises på en kartplotter med AIS-mottaker på eget og andre fartøy.
  • Båter i nærheten vil også automatisk varsles om en MOB-situasjon via VHF DSC.
  • Når den innebygde DSC-mottakeren får tilbakemelding om at nødsignalet ditt er mottatt vil LED-lyset kvittere ved å skifte farge fra grønn til blå. Hvis du vet at nødsignalet har nådd frem er håpet større, og forskning viser at så lenge du har håp så overlever du lenger.

Ocean Signal rescueME MOB2 er en viderutvikling av verdens mestselgende personlige mann-over-bord-alarm (MOB1), og bruker AIS og VHF DSC-teknologi for å gjøre MOB-redninger enklere og mer effektiv.

MOB2 vil gi betydelig økt sikkerhet til bæreren i en nødsituasjon, og gjøre det betydelig enklere for de som deltar i redningsarbeidet

Videoen viser hvordan man monterer og remonterer en MOB1 i en Spinlock-redningsvest. Prosessen er tilnærmet lik for MOB2, og i andre vester. Sjekk vestens bruksanvisning før du starter med monteringen.

Egenskaper

  • Aktiveres automatisk når vesten har blåst opp (eller manuelt), og sender første melding innen 15 sekunder til nærliggende båter og landstasjoner
  • Sender kontinuerlig nødmelding og GPS posisjon, som mottas av alle AIS mottagere innenfor rekkevidde
  • Kan kommunisere med båten din på en avstand opp til 5 NM, avhengig av forholdene
  • Nærliggende båter får også melding om at en MOB-situasjon har oppstått via DSC, og VHF-radioen vil aktivere en alarm
  • DSC melding: Individual Distress Relay Distress Alert (med et trykk på aktiveringsknappen)
  • LED verifiserer at et DSC nødrop har blitt mottatt
  • Nøyaktig posisjonering - ca 2 meter
  • Dobbel integrert  strobelys: infrarødt (IR) og hvitt
  • Sender i mer enn 12 timer
  • Enkel integrering i redningsvest for automatisk aktivering når denne blåses opp
  • 30-50% mindre en de fleste konkurreneter
  • Integrert NFC for oppkobling til smarttelefon og appen Ocean Signal Mobile App

Spesifikasjoner

  • AIS (Automatic Indentification System)
  • Class M-godkjent (ECC/DEC/(22)02)
  • Integrerad Tx och Rx DSC-transceiver (Digital Selective Calling) - sender og mottaker
  • AIS sendeeffekt: 1 watt
  • Frekvenser: 161.975/162.025 MHz
  • DSC sendeeffekt: 0,5 watt
  • DSC frekvens: 156,525 MHz
  • GNSS via GPS och Galileo
  • Vanntett ned til 10 meter
  • Brukstemperatur: -20°C til +55°C.
  • Lagringstemperatur: -30°C – +70°C
  • 5 års garanti
  • 5 års batterilevetid fra produksjonsdato
  • Batteritype: LB9M
  • Mål: 134x38x27 mm
  • Vekt: 92 gram
  • Godkjenninger: RTCM SC11901, EN303 098-1

Programmering med MMSI-nummer

MOB2 er ferdig programmert med et unikt MMSI-nummer, og har forhåndsinnstilt en DSC open loop, dvs at det automatisk senes ut en en ”all ships” DSC-nødmelding.

Har du en egen VHF med DSC om bord, anbefales det at du også legger inn ditt eget MMSI-nummer i MOB2 (gjøres med app på mobil). Da er det også mulig å legge inn en begrensing som gjør at MOB2 kun sender en DSC Closed Loop nødmelding til egen båts DSC VHF-radio de første 12 minuttene etter at nødsignalet starter. Hvis egen båt ikke har bekreftet mottak innen 12 minutter vil det automatisk kobles over til en DSC Open Loop ”all ships” nødmelding.

Det anbefales at DSC Closed Loop kun benyttes i helt spesielle situasjoner.

App-støtte

Det integrerte NFC-brukergrenssnittet (Near Field Communication) gir følgende informasjon til din smarttelefon

  • Batteristatus
  • Informasjon om selvtester
  • Informasjon om GNSS-tester
  • Hvor lenge enheten har vært aktivert

Hva er en klasse-M AIS-MOB?

Kravene til en klasse M AIS-MOB er at den har en GNSS-posisjonerings-enhet, og ikke minst at den har en transceiver (sender og mottaker) som kan operere på VHF DSC kanal 70. DSC-mottakerdelen gjør at når et skip eller redningssentral har registrert alarmen din, vil den kunne stoppe videre DSC-sending, men MOB-enheten vil fortsatt sende lokaliserings-koordinatene via AIS.

Selv om det foreløpig ikke er krav om at en AIS MOB skal være klasse M i Norge anbefaler vi at man allikevel velger det. Først og fremst fordi de gir en betydelig bedre sikkerhet, men også fordi man da har en godkjent enhet hvis/når Norge innfører regulativet. Flere land har allerede innført det, eller planlagt og innføre det, inkludert Danmark, Tyskland og UK.

Tekniske spesifikasjoner

Produsent Ocean Signal