Produktbeskrivelse
Jotron Tron 60AIS er en EPIRB nødpeilesender med GPS og AIS. Denne varianten står i en brakett og er beregnet for manuell utløsing, men den løses ut automatisk når den kommer i direkte kontakt med vann når den ikke står i braketten. Nødpeilesenderen løses ut manuelt ved å ta den ut av braketten, trekke i utløserfliken og skyve bryteren over.
Strobelyset vil da starte å blinke, som signaliserer at nødpeilesenderen er aktivert. Nødpeilesenderen har både infrarødt (IR) og vanlig strobelys, IR lyset bedrer synlighet for søk og redningsoppdag i mørket.
Brakett er inkludert.
Egenskaper
- Godkjent i henhold til siste EPIRB-standard
- AIS målsøkingsteknologi inkludert for raskere lokalisering
- Forberedt for RLS gjennom Galileo GNSS
- IR LED-lys for nattsynsenheter og assistert SAR
- Optimal synlighet med meget kraftig strobe-lys i antennen.
- Sabotasjesikker
- Kompakt design
- Total batterilevetid på 11 år og 3 måneder
- Vekt: 715g
- Driftstemperatur: -20 til +55 °C
- Oppbevaringstemperatur: -30 til +70 °C
- Sikker kompass avstand: 0,8m
- Materiale: Glassfiberforsterket polycarbonat
- Antenne: Fleksibel, gummiert med strobe
- 5 års garanti
GNSS: Global Navigation Satellite System (som GPS og Galileo)
Nødpeilesender
En nødpeilesender er en enkel radiosender med verdensomspennende rekkevidde som i en nødssituasjon utløses manuelt eller automatisk og sender ut et nødsignal. For Norske kunder er det Hovedredningssentralen som mottar signalet.
EPIRB
EPIRB (Emergency position-Indicating Radio Beacon) er en fastmontert nødpeilesender som er registrert på båten sammen med båtens VHF-abonnement (MMSI-nummer). EPIRB sender informasjon om båten og posisjonen via satellitt, og Tron 60AIS EPIRB har innebygd både AIS og GPS, noe som gir meget nøyaktig posisjonsangivelse. Den sender også ut et kraftig strobelys som gjør det lettere å finne ulykkesstedet. Tron 60AIS har i tillegg IR lys som lett kan oppdages av redningshelikopter og lignende.
En EPIRB vil normalt fungere i 48 timer etter utløsning, og batteriets levetid har normalt vært 5 til 10 år. På Tron 60AIS er den mer enn 11 år. Utløpsdato står stemplet på enheten, og det er svært viktig å levere inn nødpeilesenderen når batteriet må byttes.
EPIRB med manuell utløsing plasseres typisk ved utgangen til akterdekket, og på seilbåter på pushpit akter. Tron 60AIS kommer også som friflyt-nødpeilesendere (float-free) som alltid plasseres ute. De har en hydrostatutløser, og vil ved havari flyte opp og aktiveres automatisk - men kan ved behov selvfølgelig også utløses manuelt. Se under alternativer.
EPIRB har siden 1982 vært påbudt på norske skip og fiskefartøyer, og Jotron Tron 60AIS dekker også kravene som innføres 1. juli 2023.
Galileo RLS
Jotron Tron 60AIS er forberedt for Galileo RLS (Return Link System), et system som muliggjør tilbakemelding til EPIRBen om at nødsignalet er mottatt. Dette vises ved et blinkende blått lys. Disse modellene vil ved help av de europeiske Galileo-satelittene bidra til raskere og bedre lokalisering over helle kloden, men spesielt langt nord som i Finmark og Svalbard, og tilsvarende langt syd. Rask kontakt med satellitter, og ikke minst raske tilbakemeldinger er av den største viktighet for de som havner i nød. Hvis du vet at nødsignalet har nådd frem er håpet større, og forskning viser at så lenge du har håp så overlever du lenger.
Jotron
Jotron er et norsk selskap med hovedkvarter i Larvik, og er i dag ansett som en verdensledende aktør innenfor sikkerhets-kommunikasjons-utstyr til bruk i luften, på landjorden og til havs.
Jotron ble grunnlagt i 1967, og lanserte verdens første EPIRP allerede i 1970.
I dag har Jotron 300 ansatte på tre kontinenter og leverer utstyr og løsninger i toppklassen, som skal fungere under de tøffeste og mest ugjestmilde forholdene.
I esken
- Jotron Tron 60AIS
- Festebrakett, manuell
NB: Du trenger også programmering EPIRB og VHF-lisens. Seatronic kan gjøre programmeringen, og hjelpe til med VHF-lisens (MMSI-nummer) hvis du ikke har det fra før.