Produktbeskrivelse
Jotron Tron 60GPS EPIRB er en EPIRB nødpeilesender med GPS. Denne varianten står i en friflytbrakett (float-free), og er beregnet for automatisk utløsing når den kommer 2-4 meter under vann. Kan også utløses manuelt hvis man havner i havsnød uten at båten nødvendigvis synker.
Tron 60GPS EPIRB fra velrenommerte Jotron er et produkt i den øverste kvalitetsklassen, og perfekt for jordomseilere og andre på langtur, hobbyfiskere, båteier som jevnlig er ute under røffe forhold, de som ofte er ute om natten eller når det er mørkt, shorthanded/singlehanded-seilere og andre som er få ombord, og alle andre som ønsker et av de tryggeste og mest pålitelige sikkerhetsutstyr du kan ha ombord.
Egenskaper
Jotron Tron 60GPS EPIRB for float-free-brakett kommer i en kompakt håndhold størrelse, og er helt vanntett.
- Autmatisk utløsing hvis båten synker
- Optimal synlighet med meget kraftig strobe-lys i antennen.
- Sabotasjesikker
- Kompakt design
- Oppfyller IMO SOLAS krav
- Kategori 1 EPIRB (Cat. I)
- Operasjonstid på minst 48 timer.
- 5 års batteritid
- 5 års garanti
Nøspeilesender
En nødpeilesender er en enkel radiosender med verdensomspennende rekkevidde som i en nødssituasjon utløses manuelt eller automatisk og sender ut et nødsignal. For Norske kunder er det Hovedredningssentralen som mottar signalet.
EPIRB
EPIRB (Emergency position-Indicating Radio Beacon) er en fastmontert nødpeilesender som er registrert på båten sammen med båtens VHF-abonnement (MMSI-nummer). EPIRB sender informasjon om båten og posisjonen via satellitt, og Tron 60GPS EPIRB har innebygd GPS, som gir mer nøyaktig posisjonsangivelse. Den sender også ut et kraftig strobelys som gjør det lettere å finne ulykkesstedet.
En EPIRB vil normalt fungere i 48 timer etter utløsning, og batteritiden på Tron 60GPS EPIRB er 5. Utløpsdato står stemplet på enheten, og det er svært viktig å levere inn nødpeilesenderen når batteriet må byttes.
EPIRB med friflyt og automatisk utløsing plasseres alltid ute på en plass der det de uhindret kan sende opp bøyen. Den har en hydrostatutløser, og vil ved havari flyte opp og aktiveres automatisk. Merk at den ikke løses ut automatisk før den kommer ca 2-4 m. under vann, men kan ved behov selvfølgelig også utløses manuelt. Den gjør derfor jobben til en manuell EPIRB, men har en ekstra sikkerhet om det går så galt at båten faktisk går ned uten at noen har fått utløst den manuelt.
EPIRB har siden 1982 vært påbudt på norske skip og fiskefartøyer, men Tron 60GPS EPIRB er i Norge mer beregnet på fritidsmarkedet og små "kommersielle" båter. Under alternativer finnes også Jotron EPIRB med AIS som er godkjent for kommersielle fartøy i Norge.
Jotron
Jotron er et norsk selskap med hovedkvarter i Larvik, og er i dag ansett som en verdensledende aktør innenfor sikkerhets-kommunikasjons-utstyr til bruk i luften, på landjorden og til havs.
Jotron ble grunnlagt i 1967, og lanserte verdens første EPIRP allerede i 1970.
I dag har Jotron 300 ansatte på tre kontinenter og leverer utstyr og løsninger i toppklassen, som skal fungere under de tøffeste og mest ugjestmilde forholdene.
I esken
- Jotron Tron 60GPS EPIRB
- FB-60 Float-free brakett med beskyttelsesdeksel
- Brukermaual
NB: Du trenger også programmering EPIRB og VHF-lisens. Seatronic kan gjøre programmeringen, og hjelpe til med VHF-lisens (MMSI-nummer) hvis du ikke har det fra før.