Trinnløs regulering av Sleipner baugpropell
Sleipner
Trinnløs regulering av Sleipner baugpropell
Vi har nå en høstkampanje som vil glede mange eiere av sleipner baugpropeller og hekkthrustere produsert etter 2000. Du får opp til 30% rabatt på komponenter som oppgraderer thrusteren til trinnløs kontroll, noe som gir en vesentlig bedre utnyttelse av thrusteren.
Du kan lese mer om alle fordelene lenger nede i artikkelen, men for raskt å gi en pekepinn på hva som kreves til utvidelsen vil vi vise to eksempler. Kampanjepriser gjelder fra 20.oktober til 18 november
Begge pakkene omfatter typisk
- PPC effektkontroller PPC520 eller PPC820 (Pro Power control unit)
- Oppgraderingskit til Pro
- Kontrollpanel for én thruster (PJC 211)
- Nødvendige S-Link komponenter
1. Pakke med PPC520 effektkontroller
Dett er en effektkontroller for thrustere inntil 3,1 kW 12 volt eller 6,5 kW 24 volt. Maks 500A.
Eksempler på thrustere her er :
- 12 V: SE 30, SE 40, SE 50 og SE60
- 24 V: SE130
Kampanjepris på pakken er fra kr 20 000,-
2. Pakke med PPC820 effektkontroller
Dett er en effektkontroller for 12 volt thrustere over 3,1 kW eller over 6,5 kW på 24 volt-modellene. Maks 1000A.
PPC820 passer til:
- Alle 12 V modeller
- Alle 24 V modeller
Kampanjepris på pakken er fra kr 25 000,-
Skissen viser hvordan en installasjon kan se utt:
Merk at skissen viser både baugpropell og hekkthruster, samt to doble kontrollpanel. Eksemplene på pakker gjelder for én thruster, med kontrollpanel for én thruster.
Hvis du ikke er skråsikker på hva du trenger anbefaler vi at du kommer innom butikken i Moss, eller tar kontakt på telefon, e-post eller chat, så kan vi sammen lage en pakke som passer optimalt for deg og din båt.
Lag gjerne en enkel skisse av dagens system, med baugpropell, kontrollpanel og strømforsyning, da blir det enklere å få gode råd.
Få best mulig utnyttelse av din Sleipner-thruster
Norske Sleipner har en historie som går tilbake til 1908, den gang som produsent av ekstremt pålitelige båtmotorer for fritids- og yrkesbåter. Siden tidlig på 1980-tallet har fokuset ligget på utvikling av thruster-systemer og sammen med styrings- og stabiliseringssystemer er det i dag kjernevirksomheten til Sleipner. Med kompromissløs kvalitet og godt opplærte ansatte har Sleipner i dag en referanseliste de fleste i bransjen ville vært misunnelige på, og omfatter bla. Azimut, Fairline, Ferretti, Grand Banks, Hallberg-Rassy, Nautor's Swan, Nimbus, Oyster, Pershing, Princess, Riva, Sunseeker og Windy – i tillegg til yrkesfartøy som losbåter, kommersielle fiskebåter, kystvaktskip og passasjerferger.
Med mer enn 350 000 solgte thrustere har ingen blitt testet mer enn en Sleipner.
En «standard» Sleipner-thruster er alt annet enn standard, men Sleipner har også flere løsninger som kan øke sikkerhets eller komfortnivået ytterligere med din baugpropell eller hekkthruster, og gjøre fin-manøvreringen til en lek.
Vi vil her ta for oss tre områder som griper inn i hverandre når det gjelder å få best mulig utnyttelse av din Sleipner-thruster, enten det gjelder nyanskaffelse, utvidelse av thruster-systemet eller andre oppgraderinger:
- Pro Hasighetskontroll: Fordeler med et såkalt proporsjonalt thrustersystem
- S-Link: Sleipners kommunikasjon mellom utstyret
- Strømtilførsel til thrustere
Oppgrader din thruster med proposjonalstyring
De fleste standard 12- og 24 volts Sleipner thrustere produsert etter år 2000 kan oppgraderes til proporsjonal hastighetskontroll. Du kan selv enkelt oppgradere din hekk og baugthruster for å få hold funksjon, proposjonal styring og redusert strømforbruk og støy.
Alt du trenger for oppgraderingen er PPC-kontrollenheten og et kabelsett.
Fem fordeler med PRO™ hastighetskontroll
Thrustere med gasspedal
Vi anbefaler alle som skal installere ny baugpropell eller hekkthruster å velge en modell som har kraft nok for de verste forholdene du kan tenke deg der du bruker båten din. Det er da du virkelig trenger thrusteren, og da ønsker du utstyr du kan stole på.
Ulempen med en tradisjonell av/på thruster er at den alltid leverer full effekt når den brukes. For manøvreringen kan det justeres med å «pulse», men det bråker uansett mye, og de fleste av oss ønsker jo minst mulig av denne type støy i en ellers stille havn. De hensynsfulle båtførerne blant oss kvier seg derfor noen ganger for å bruke thrusteren(e), noe som medfører unødvendig stress når man skal inn å fortøye.
Med Sleipner PRO™ hastighetskontroll har du full kraft når du behøver det, men kan også velge mindre kraft – og mindre støy – når forholdende tillater det.
Mykere akselerasjon
Mens en standard av/på thruster leverer 100 % skyvekraft med en gang, starter et proporsjonalt kontrollert system med et lavere turtall når du «gir gass». Dette utgjør en enorm forskjell siden den mykere akselerasjonen skaper mindre kavitasjon i tunnelen, som er hovedfaktoren for å redusere støy i en thruster. Du kan nå velge nødvendig skyvekraft for enhver fortøyningssituasjon, og i en rolig havn der du ikke trenger mye skyvekraft kan båten gli nesten lydløst inn mot brygga.
Hold-funksjonen gjør at båteiere bruker båten sin mer
I tillegg til redusert støy får du en ekstra fordel med at varmeutviklingen i den elektrisk thrustermotoren er vesentlig mindre når du kjører med redusert effekt. Det betyr at du i praksis får muligheten til kontinuerlig bruk når du holder deg under 50% effekt, bare begrenset av tilgjengelig batteristrøm.
Den utvidede kjøretiden kan f.eks. brukes i den unike hold-funksjonen som er integrert i de mest moderne thruster systemene. Ved å trykke på en knapp holder baug-og akterthruster deg inntil brygga, mens du kan hoppe i land og fortøye – perfekt hvis du er alene ombord, eller matrosen må holde styr på barn og hund.
Du kan justere mengden kraft, og i tillegg kan baug- og akterthruster også synkroniseres individuelt for å få en balansert sideveis bevegelse – noe som gjør fortøyning på egenhånd nærmest til en lek – også på store båter.
Ikke kjør på sparemodus
Et av de absolutt vanligste problemene med thrustere i fritidsbåter er at spenningen som når frem til thrusteren er for lav. Resultatet er at installasjonen ikke fungerer som planlagt, og at thrusteren fremstår som mye svakere enn den i virkeligheten er. En annen fare ved for lav spenning er en såkalt solinoid lock-in (også kalt magnetventil lock-in), der man ikke får slått av thrusteren.
Moderne proporsjonale systemer er digitale, og de overvåker flere viktige parametere, inkludert spenning i systemet. De fleste proporsjonale joystick-kontrollpanelene har et display som gir øyeblikkelig tilbakemelding til brukeren. Du kan bare ta en titt på panelet for å få tilbakemelding på spenningsnivået, strømtrekk og driftstemperatur, uten å måtte utføre en manuell kontroll fysisk på thruster-motoren. Mengde skyvekraft og retning, samt gjenværende driftstid og batterikapasitet vises i sanntid. Viktige advarsler og alarmer blir gitt til båtføreren både i displayet og via lydsignaler. Overvåkingen gjør også en potensiell feilsøking mye enklere, men enda viktigere så kan du forhindre at feilen utvikler seg til noe mer alvorlig.
Å sørge for at dine elektriske systemer gir nødvendig kraft til thrustersystemet er avgjørende for å oppnå best mulig ytelse samt å forlenge produktets levetid.
Enda enklere med fjernkontroll
Med en fjernkontroll får du enda flere fordeler med Sleipners thrustere med PRO hastighetskontroll.
Hvis du legger til med hold-funksjonen kan det f.eks. være smart å øke trykket på baugpropellen et lite øyeblikk for å stramme fortøyningen. Med en fjernkontroll kan du gjøre det mens du står på brygga eller ved kryssholtet.
Hvis du ønsker å slå av hold-funksjonen, enten fordi båten er ferdig fortøyd, eller det er behov for å kjøre en eller flere thrustere i motsatt retning, kan det også gjøres uten at du må stå ved det fastmonterte panelet.
PRO™ hastighetskontroll
Du har nå fått hovedgrunnene til hvorfor det er verdt å vurdere thrustere med proporsjonal hastighetskontroll, enten som en ny installering, eller som en oppgradering hvis du har en kompatibel Sleipner-thruster.
De fleste standard 12- og 24 volts Sleipner thrustere produsert etter år 2000 kan oppgraderes til proporsjonal hastighetskontroll.
Betjening av PRO baug og hekkpropeller
Hva er Sleipner S-Link?
S-Link er Sleipners CAN-baserte kontrollsystem, som tilbyr en omfattende intelligent kommunikasjon mellom alle enhetene i systemet – omtrent som et datanettverk. S-Link systemet kan sammenlignes mye med NMEA2000 nettverk.
Sleipner S-link tilbyr full integrasjon mellom alt deres utstyr, og er koblet sammen ved hjelp av et kablet nettverk. Dette betyr at båtens baugpropell og hekkthruster er på samme system, uavhengig av om de er 24V, 48V, eller hydrauliske – og det kan også kombineres med hydrauliske stabilisatorer for båter som er utstyrt med det.
Fordeler med S-link
- Runde, kompakte og vanntette koblinger
- Unik fargekode sikrer mot feilkobling
- Kun en kabel, som gir ubegrenset antall kommandoer for informasjonsoverføring
- Tilbakemelding fra utstyr til panelet
- Intelligent feilsøking
Strømtilførsel til baugpropell og hekkthruster
Thrustere bruker mye strøm, og dette blir dermed et viktig moment å ta hensyn til i installasjonen.
For det første bør batteriet kunne levere mye strøm på kort tid (høy CCA), slik som et startbatteri. Men like viktig er det at strømkablene fra batteriet til thrusteren er dimensjonert riktig.
For en baugpropell er det ofte behov for et eget batteri forut, men dette kan gjerne kombineres med batteriet til en ankervinsj.
For en hekkthruster er ofte startbatteriet i nærheten (maks 1-2 m kabel), og hvis vi snakker om en mindre hekkthruster og dette er et et batteri av høy kvalitet og med god kapasitet (Optima eller tilsvarende) kan det benyttes. Sørg bare at motoren alltid går når du bruker thrusteren. Bare spør oss om du er i tvil.
Les mer om valg av batterier i båt i Seatronic Magasinet:
Velg rett batteri til båten
Relaterte magasinet artikler
Ønsker du å lese mer om montering av thrustere kan du se i Seatronic Magasinet: