Produktbeskrivelse
Exide Start AGM EM1000 er et 12V 50 Ah AGM-startbatteri av meget høy kvalitet, og er konstruert for å levere høy startkraft. Med en CCA på 800 A (og MCA på 1000 A) har EM1000 mer enn nok kraft som startbatteri til alt fra fra små påhengsmotorer til store hekksggregater.
Exide Start AGM EM1000 er også velegnet som ekstra batteri plassert nært baugpropeller og/eller ankervinsjer, noe som vil redusere spenningsfall pga. lange kabler.
AGM-batterier har raskere lading enn tradisjonelle bly/syre-batterier, det er fullstendig vedlikeholdsfritt, og tåler lange hvileperioder mellom bruk.
Exide Start AGM batterier er gnistsikre, lekkasjesikre og kan monteres overalt, også i kabinen skulle det være behov for det. De tåler en bratt hellingsvinkel, kan monteres liggende, og er svært viberasjonsbestandige.
Exide Start AGM er sertifisert av DNV-GL, noe som bekrefter god sikkerhet ombord.
Egenskaper
- Høy kaldsatrtsefffekt gir gode startegenskaper
- Vedlikeholdsfritt
- Bærehåndtak
Spesifikasjoner
- Kaldstartstrøm (CCA): 800 A
- MCA: 1000 A
- +-pol på venstre side
- Poltype: Standard + Skrupel – SAE M 3/8"- 5/16" taper&stud,+:Ø17,5x17 mm, -:Ø15,9x17 mm
- Festeknast: B7
Kaldstartstrøm (CCA: Cold Cranking Ampere) angir strømmengden som batteriet avgir ved -18 °C (0 °F) i 30 sekunder uten å gå under en bestemt spenningsgrense. Det er med andre ord et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. CCA oppgis i Ampere (A).
Produsenter av bla. båtmotorer og baugpropeller oppgir ofte hvilken minimum CCA de anbefaler for sine produkter.
Merk at MCA (Marine CA) måles ved 0 °C, og et batteri med f.eks. CA på 250 A har vesentlig dårligere startkraft enn et batteri med CCA på 250 A.
Litt batteri-historie
Exide og Sønnak er ingen "hvemsomhelster" når det gjelder batterier. The Electric Battery Company, som senere ble Exide, ble grunnlagt i 1888 og vokste frem sammen med den elektriske belysningen og elektrisk persontransport før strømnettene slik vi kjenner de i dag var på plass. Exide batterier ga kraft til Cadillacs startmotor i 1912, til de første brukbare U-båtene; USS Holland og HMS Holland, og var med Neil Armstrong på månelandingen i 1969. Roald Amundsens arktiske ekspedisjon med Maud i 1922-25 benyttet også Exide batterier til belysning og telegrafen. Navnet Exide er for øvrig en kombinasjon av ordene Excellent Oxide .
Norske Sønnak Batterier ble startet som F. Sønnichsen Akkumulatorfirma i 1910, og er nå eid av Exide.