Denne siden bruker informasjonskapsler

Ved å bruke denne siden godtar du vår bruk av informasjonskapsler.

Alle ordre bestilt før kl 1300 sendes samme dag om lagervare!

Seatronic

Erik Aanderaa om litiumbatterier og strøm om bord

– No Bullshit Just Sailing-kapteinen viser hvordan han har løst strømutfordringer om bord i Tessie

Erik Aanderaa har de siste årene blitt en av Norges mest kjente seilere, ikke minst via hans spennende NBJS-videoer på YouTube

Erik seiler solo hvor-som-helst og når-som-helst, og hans motto er «No Bullshit Just Sailing» (NBJS). Han trives i avsidesliggende områder, både i Skandinavia og i vikingenes kjølvann på den andre siden av Atlanteren.

Han fant drømmebåten i 2004, en Contessa 35 fra 1976. Det ble starten på et langt eventyr, og Erik har gradvis utstyrt henne for offshore singlehanded seiling under krevende forhold. Målet er å krysse store hav på en sikker måte.

Erik har vært en hyggelig og god kunde hos Seatronic i ca 20 år, og har hatt gleden av å levere mye av utstyret til Tessie. Vi synes derfor at det er ekstra hyggelig at vi nå samarbeider med han, og ikke minst følge enda nærmere med på eventyrene til Erik og Tessie.

I denne artikkelen vil vi se på noe av det Erik har gjort om bord i Tessie når det handler om strøm.

Strøm om bord

Erik er helt avhengig av at strømsystemene om bord i Tessie fungerer, og her har han bla. valgt litiumbatterier fra Pro Supply og utstyr fra kavalitetesleverandøren Victron Energy.

Batterier

Erik har oppgradert forbruksbatteriene fra 3x 100 Ah til 3x 150 Ah. Valget falt på Pro Supply LiFeP04 litiumbatterier på 150Ah med en 100A BMS Da har han hele 1920 wattimer fra hvert av av batteriene.
En av fordelene for Erik med disse batteriene er at de ikke er større enn 100 Ah-batteriene han hadde fra før, noe som betyr at han totalt har økt fra 300 til 450 Ah uten å måtte bygge om batterikasser – eller båten.

Siden blybatterier helst ikke skal tappes under 50%, og litiumbatterier leverer full styrke til de er tomme betyr dette i praksis at Tessie omtrent har tredoblet den faktiske kapasiteteten batteriene har til rådighet.

En annen fordel er at batteriene er vesentlig lettere enn de gamle blybatteriene. Litiumbatteriene veier 14,5 kg, mens du må passe godt på ryggen med de gamle på ca 30 kg.

I videoen nedenfor kan du se hvor enkelt det er for Erik å bytte fra bly- til litiumbatterier, og hvordan han bruker Victron-appen for å tilpasse el-systemet om bord til de nye batteriene.

Videoen "Tessie" is getting a power boost viser hvordan Erik har byttet ut blybatteriene med nye  litiumbatterier

Videoen er på engelsk, men det er mulig å velge norske undertekster i YouTube


Erik har også montert en Victron Argofet batteriisolator i Tessie, noe som gjør det mulig å lade to eller flere batterier samtidig fra en dynamo (eller batterilader med én utgang), uten å koble batteriene sammen. En Argofet batteriisolatorer har i praksis intet spenningstap, så det er ikke behov for å øke spenningen ut fra dynamoen. Det er en fordel her å ha så korte kabellengder som mulig, og kabler med stort nok tverrsnitt.

Erik har byttet til tykkere hovedstrømkabler, og vi vil anbefale å sjekke om de kablene som er om bord er tykke nok. Dette påvirkes hovedsakelig av hvor lange kabelstrekk det er og hvor store strømlaster som er koblet på i nettopp din båt. På de fleste båter er kablene gode nok, men spør gjerne oss hvis du er i tvil.

ProSupply Lithium 150Ah 100A BMS
ProSupply Lithium 150Ah 100A BMS-14%
ProSupply
7 999,–6 899,–
På lager
ProSupply Batterikabel
ProSupply
Fra
269,–

Victron Energy

Vi har allerede nevnt Argofet batteriisolatorer, men Victron er et selskap som har så mye mer å tilby oss båteiere. Victron Energy er et nederlandsk selskap som leverer produkter i den øverste kvalitetsklassen innenfor batteribaserte energisystemer. 

Om bord i fritidsbåter er de blå boksene etter hvert velkjente i nye kvalitetsbåter, og i oppgraderte bruktbåter. Erfarne båteiere, som Erik Aanderaa vet at et sikkert og velfungerende el-anlegg er noe av det absolutt viktigste om bord, og der er Victron en av de beste leverandørene på markedet.

Batterispenning og forbruk

For å sjekke spenning på batteriene og få oversikt over forbruket bruker Erik en shunt og et Smart-batterimeter fra Victron. En shunt er kort fortalt hovedkomponenten i en batterimonitor, og det er viktig at den er tilpasset den faktiske strømbruken på den aktuelle kretsen i din båt.
 Erik har koblet shunten til Victron BV712 batterimeter.

BV712 er et såkalt smart-batterimeter og kan selvfølgelig måle og vise data for batterispenning, strømforbruk, amperetimer, ladestatus og gjenværende batteritid. Den har også programmerbare alarmer, og programmerbart relé for å skru av ikke-kritisk last eller starte generator når nødvendig.

Du kan lese mer om Victrons batterimetere og shuntet i Seatronic Magasinet – se link nederst på siden.

Landstrøm

Det hender Erik ikke er ute på havet , og er han tilkoblet landstrøm bruker han en 30A smartlader fra Victron.

    Solceller om bord

    Tessie er ikke den båten som oftest ligger tilkoblet landstrøm, og når du seiler hjelper jo ikke dynamoen deg med lading heller. Erik Aanderaa har montert flere alternative strømprodusenter om bord, blant annet solceller.

    Seatronic har god erfaring med solcelleanlegg om bord i båter, og du kan lese mer om det i artikkelen Solcellepanel til båt i Seatronic magasinet. Nedenfor finner du også noen av våre prisgunstige Pro Supply-solcellepanel.

      Bilder og video av Erik Aanderaa og Tessie er publisert med tillatelse fra Erik Aanderaa. Erik Aanderaa har opphavsretten til disse, og de kan ikke viderepubliseres uten hans samtykke.