Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Victron - Blue Energy

Victron Energy - Blue Power

Victron Energi er et nederlandsk selskap som leverer produkter i den øverste kvalitetsklassen innenfor batteribaserte energisystemer. Victron har produkter både til private og profesjonelle, og de benyttes innenfor sektorer som telekom, industri, profesjonelle kjøretøy og marine.

Om bord i fritidsbåter er de blå boksene etter hvert velkjente i nye kvalitetsbåter, og i oppgraderte bruktbåter. Erfarne båteiere vet at et sikkert og velfungerende el-anlegg er noe av det absolutt viktigste om bord, og der er Victron en av de beste leverandørene på markedet.

 

  • En av hovedstrømkildene i et morderne båtliv er 230V landstrøm (AC=vekselstrøm). Landstrøm leverer strøm både til forbruk når man ligger i hjemmehavn eller gjestehavn, og til lading av båtens batterier. Så i tillegg til båtens landstrømanlegg trenger man også en batterilader. Landstrøm øker dessverre faren for ubudne gjester ombord, også kjent som krypstrøm, korrosjon og galvanisk tæring. Også her har Victron blå bokser som hjelper oss båtfolk.
  • Vi får selvfølgelig også strøm fra båtens dynamo. Denne strømmen kan også han behov for fordeling, avhengig av hvor mange batterier/batteribanker.
  • Mange får i dag også strøm fra andre kilder, f.eks. solceller. Også her har Victron Energi førsteklasses produkter for å utnytte strømmen på mest mulig effektiv måte.

 

 

Victron batteriladere

Victron batteriladere kommer i en rekke utgaver, bla. for 12 og 24 volt, ulike ampere-størrelser og med 1 til 3 strømuttak på DC-siden (12/24V). Tommelfingerregelen er at du bør ha en batterilader som er på minst 10% av batteribankens størrelse. Merk at alle våre Victron batteriladere også kan lade litiumbatterier.

En batterilader som vil fungere i veldig mange båter er Victron Blue Smart IP22 Charger 30A batterilader med 3 kanaler. Den lader med 30 ampere, dvs at den kan håndtere en batteribank på opptil 300Ah, og er beregnet på et 12 volts strømanlegg. En typisk batterilader for deg som f.eks. har et startbatteri, et forbruksbatteri, og en ankervinsj og/eller baugpropell med eget batteri.

Innstillinger kan gjøres direkte på laderen, men den har som så mange andre Victron-produkter også app-styring på smarttelefoner via Bluetooth. 

Vi har Blue Smart IP22-ladere for både en og tre kanaler, med både 15 og 30 A lading.

 

 

Har du behov for litt bedre fuktighetsbeskyttelse og/eller litt større kapasitet kan Victron Smart IP43-ladere være et godt valg. De er skreddersydd for bruk i båt, og har også en automatisk kompensasjon for spenningsfall når strømstyrken økes. Vi har 30 og 50A modeller, begge med tre kanaler.

 

 

Blue Smart IP22 og Smart IP43 laderne har i tillegg VE. Smart Network som bla. tillater tilkobling til Victron Smart Battery Sense, som etter vår mening er et av de smarteste tilleggsproduktene strømanlegget ditt kan ha. Mer om den lenger nede.

 

 

Små vanntette batteriladere

Har du behov for en vanntett batterilader er Blue Smart IP67 løsningen for deg. Samme funksjonalitet som en-kanals BlueSmart IP22 ovenfor, med bla. Bluetooth, men er i tillegg vanntett og støtsikker. Tåler vann, olje, støv og temperaturer opp til 60 grader, og kan med det også plasseres i motorrommet. Vi har15 og 25A modeller for 12V tilgjengelige.

Har du bare et mindre batteri, men ønsker en fast tilkoblet batterilader, eller du ønsker en mindre batterilader du kan ta med deg, er Blue Smart IP 65 førstevalget. Tåler vann, kjemikalier og støv, og kan brukes i båten, i en (klassisk) bil, på hobbyverkstedet, eller på farten. Kommer med både krokodilleklemmer og M8-kabelsko. Vi har 7A modellen for 12V, som passer batterier fra 20-70Ah.

 

 

Større batteriladere

Har du større batteribanker, og behov for en ekstra kraftig lader har selvfølgelig Victron løsningene for deg. Vi har noen modeller tilgjengelig, men ta gjerne kontakts slik at vi sammen kan skreddersy en løsning tilpasset deg og ditt strømforbruk.

Victron Skylla-IP65 er kraftige, vanntette og intelligente batteriladere med 7-trinns adaptiv ladealgoritme, og er egnet for forskjellige batterityper, inkludert en dedikert ladealgoritme for litiumbatterier..

Victron Energy Centaur er kraftige batteriladere som er glimrende til hurtiglading av store batteribanker i f.eks. hytter eller større båter.

 

 

Victron invertere

Strømanlegget om bord i fritidsbåter er som de fleste vet likestrøm (12-48V DC), men vi har ofte behov for å benytte produkter som PC/nettbrett/smarttelefon-ladere, støvsuger, mikrobølgeovn, vannkoker, Nespressomaskin osv. Disse krever samme strømmen vi bruker hjemme, altså 230V AC. Er vi tilkoblet landstrøm har mange noen 230V uttak som kan benyttes, men når vi er «off-the-grid» trenger vi en inverter, som gjør om strømmen fra f.eks. 12V til 230V, og helst en såkalt ren sinus inverter. En smart løsning er også kombinerte batteriladere og invertere, og Victron har et meget godt utvalg her.

Victron leverer også rene invertere, og på samme måte som ved kombi lader/inverter må du her se på et strømforbruk tilpasset deg og din båt. I tillegg må du selvfølgelig ha en batteribank tilpasset hvor mye strøm du har behov for å bruke via inverter og båtens DC-strømsystem.

Utvalget vårt strekker seg fra mindre Victron Phoenix Invertere som leverer fra 350W ren sinus, til større varianter på 3000W, både til 12 og 24V.

Et Phonix inverter-kontrollpanel kan være et nyttig tilleggsprodukt til en inverter, kompatibel med en del av de større Victron-inverterene.

 

 

Victron kombinert lader og inverter

Victrons kombiladere kan leveres for 12, 24 eller 48 volt, og er altså en batterilader med innbygd inverter. 

Vi anbefaler på det sterkeste at man benytter en inverter med ren sinuskurve, noe som betyr at den kan drive alt spenningsfølsomt utstyr (innenfor inverterens effektgrensene). Alle Victrons kombiladere og rene invertere lever ren sinus.

Ved valg av kombilader må man som ved en ren batterilader ta utgangspunkt i størrelsen på batteribanken (husk 10% tommelfinger-regelen), men i tillegg må du ta hensyn til hvor stort strømforbruk du har behov for – på en gang. Du starter neppe den elektriske drillen, vannkokeren, støvsugeren og espressomaskinen samtidig, men ta gjerne utgangspunkt i hvor mange watt de mest strømkrevende 230V apparatene dine bruker. Og tenk godt igjennom om det er andre forbrukere du «må» ha tilkoblet. Husk at hele familien gjerne må lade telefoner og nettbrett - samtidig.

Og gå igjennom alle våre kombinerte lader/inverter-modeller fra Victron her vil bli i meste laget, men ta gjerne kontakt hvis du er i tvil - vi hjelper deg gjerne.

En modell som mange av våre kunder har valgt er MultiPlus II 12/3000/120. Den har en kraftig 12V-batterilader med opptil 120A lading, og den har en 3000W inverter. Hvis du har strømforbrukene som kaffetrakter, induksjonstopp eller mikrobølgeovn om bord kan denne modellen booste strømmen ved å kombinere landstrøm med kapasitet i batteribanken. Hvis du f.eks ligger på en 10A landstrømkurs, men har en strømforbruker som normalt ska driftes av en 16A-kurs, vil boosterfunksjonen hindre at sikringen ryker.

 

 

Victron DC-DC ladere

En DC-DC lader benyttes f.eks. hvis du har utenbordsmotor og ønsker et lithium forbruksbatteri. Da lades forbruksbatteriet fra startbatteriet via DC-DC-laderen. Også smart hvis det er langt frem til thruster eller ankervinsjbatteriet, og du trenger å «booste» opp ladingen.

Orion-Tr Smart er en DC-DC lader som leveres som 12V-12V, 12-24V og 24-12V. Har du f.eks. et 24V strømanlegg, men har et 12V produkt trenger du en 24-12V variant, og motsatt hvis du f.eks. har en 24V thruster og et 12V anlegg (kan være aktuelt for å få ned kabeldimensjoner på lengre strekk).

Kommer både som galvanisk isolert og uisolert, sistnevnte er nødvendig hvis du f.eks har fjernkontroller eller brytere til baugpropell eller ankervinsj ved styreposisjon, og batteriet langt fremme, for å få felles minus.

Galvanisk isolert

 

 

Ikke galvanisk isolert

 

 

Victron solcelleregulatorer

Et solcelleanlegg består i tillegg til selve solcellepanelet også av en laderegulator. Disse kommer med i forskjellige størrelser, tilpasset effekten til solcellepanelene (oppgitt i ampere). Det finnes to ulike typer solcelleregulatorer, PWM og MPPT.

PWM-regulatorer er det rimeligste alternativet, og tilpasser effekten fra solcellepanelet til batteriene. Etter vår mening kan dette fungere hvis man kun har ett panel på ca. 50W, og ønsker å holde kostnaden nede.

MPPT-regulatoren optimaliserer ytelsen til solcellepanelet/-panelene, og kan bla. øke effektiviteten opp mot 20% ved «lave temperaturer», som i denne sammenheng betyr 25 grader i solcellepanelet. Dette er spesielt viktig når du har et større anlegg og/eller flere solcellepaneler koblet sammen. En MPPT-regulator øker også effektiviteten på panelet når forholdene stadig varierer, f.eks. ved delvis skyet vær og er med det spesielt egnet for bruk i Norge og Norden. MPPT står for øvrig for Maximum Power Point Tracking.

SmartSolar

SmartSolar-regulatorene har Bluetooth, noe som gjør at den kan kobles opp mot en smarttelefon for styring og display. De har også VE. Smart Network, og kan med det f.eks. kobles til Victron Smart Battery Sense - les mer om den lenger nede.

 

 

BlueSolar

BlueSolar har ikke Bluetooth som standard, men via VE. Smart Network kan den tilkobles en Bluetooth Smart dongle.

 

 

Ønsker du å lese mer om strømforsyning med solcellepaneler kan du gjøre det i Seatronic magasinet:
https://seatronic.no/magasinet/solcellepaneler

 

 

Strøm fra dynamo

En annen strømkilde om bord er selvfølgelig båtens dynamo, også der har Victron løsninger for å fordele strømmen til batteribanken på en trygg og god måte.

Argofet batteriisolator

Argofet-serien består av batteriisolatorerer (også kalt skillerelé) som sikrer optimal lading med meget lite spenningsfall. De har et tilkoblingspunkt fra dynamoen, og to eller tre tilkoblingspunkter for batterier eller batteribanker. De har også et galvanisk skille, så strømmen går kun én vei. Leveres for ulike dynamostørrelser. Er også velegnet når man har flere batteribanker, men har kun en batterilader med én utgang.

 

 

Cyrix-relé

Et Victron Cyrix-relé er et batteriskillerelé som kobles mellom to batterier eller batteribanker, og sikrer at de ikke tapper hverandre. Batteri(bank) 1 har hovedprioritet og lades først, fra dynamo eller andre ladekilder. Dette vil normalt være startbatteriet. Når det er fulladet, så slippes ladestrømmen til batteri(bank) 2. Fungerer både på 12 og 24V, og leveres for ulike maksimale ladestrømmer

  • Cyrix-Li-ct er beregnet for bruk mellom bly/syre/AGM/Gel på den ene siden, og litiumbatterier på den andre.
  • Cyrix-ct er beregnet for bruk der det er bly/syre/AGM/Gel i begge batteribanker.

 

 

Nyttig ekstrautstyr

Korrosjonsbeskyttelse på øverste hylle

Galvanisk og elektrolytisk tæring er et problem som lett blir mer alvorlig ved bruk av landstrøm. Årsaken er at den naturlige spenningen som finnes mellom to typer metaller (som forårsaker korrosjon) i enkelte tilfeller kan forsterkes veldig ved feil bruk av landstrøm, eller ved feil i selve anlegget – om bord i egen båt, i andre båter eller i havnens strømanlegg.

I tillegg til at båten din har offeranoder på rette steder, finnes det kort fortalt to typer utstyr du kan installere for å redusere problemet.

En isolasjonstransformator, også kjent som skilletrafo, er den desidert beste løsningen, og vil beskytte deg mot alle feil som du «tar om bord» via landstrømkabelen. En skilletrafo virker i prinsippet på samme måte som en vanlig transformator, men kjennetegnes at den spenningen den sender ut er akkurat sen samme som kommer inn. Men det er ingen metallisk forbindelse mellom strømmen som kommer inn fra landstrømanlegget, og strømmen som går ut til båtens system på en skilletransformator.

Dette gjøre ved at landstrømmen induseres, altså at det skapes en elektromagnetisk induksjon, over til båtens strømnett. Dette er en teknologi som stammer helt tilbake til siste halvdel av 1800-tallet, men som i dag bla. benyttes i elektriske biler og båtmotorer, induksjonskokeplater og trådløse ladere til mobiltelefoner. I tillegg til at strømmen er «adskilt", stopper jordlederen fra land i skilletrafoen, og jording for båten kobles fra skilletrafo til båtens jordingspunkt.

En isolasjonstransformator koster litt, og tar en del plass, men er som sagt den absolutt beste forsikringen du har mot kostbare skader forårsaket av galvanisk og elektrolytisk tæring.

 

 

Alternativet er en galvanisk isolator. Dette er en liten og relativt rimelig boks som kobles inn på jordledningen og beskytter mot galvaniske spenninger. 

Merk at stadig flere båthavner stiller krav til at du minimum har en galvanisk isolator installert om bord, dersom du skal være tilkoblet landstrøm.

 

 

Victron SmartShunt

En smartshunt er en gjennomstrømmnigsmåler som kalibreres sammen med batteriet. Du får da en nøyaktig beregning av hva du har brukt, og gjenværende kapasitet på batteribanken din.

Kommer i 500 og 1000A med Bluetooth, og kan f.eks. kobles til smarttelefonen din. Genial hvis du har litiumbatterier uten Bluetooth, og etter vår mening helt nødvendig hvis du har bly/syre/AGM/GEL-batterier der du absolutt ikke bør gå under 50% av batterienes kapasitet.

 

 

Victron batterimeter

Ønsker du å lese av data fra batteriene på et eget display er Victron BMV-700-serien en god løsning. De leveres med 500A shunt, BMV-702 kan i gi fullstendig overvåkning på en batteribank og vise spenningen på et annet batteri, og BMV-712 Smart har i tillegg innebygd Bluetooth

 

 

Victron Smart Battery Sense

Har du bly eller AGM batterier og en batterilader eller solcelleregulator med VE. Smart Network har vi spart en liten rosin i pølsa til slutt, Victron Smart Battery Sense. Dette er en trådløs batteri-spenning- og temperatursensor, som gjør at batteriladeren eller solcelleregulatoren kan optimalisere ladingen og sørge for riktig ladespenning til enhver tid. Dette bidrar igjen til at batterienes levetid forlenges.

Spesielt velegnet for lading av bly/syre/Gel/AMG-batterier fra 230V, solcellelading, ved eget batteri for baugpropell eller ankervinsj, og ikke minst ved lange kabelstrekk – der kablene ofte er for tynne.

Victron Smart Battery Sense er utvilsomt det mest kostnadseffektive tilleggsutstyret du kan kjøpe hvis du har kompatible Victron produkter, som bla. inkluderer Victron SmartSolar MPPT solcelleregulatorer og Victron IP22/IP43 batteriladere.

 

 

Victron GlobalLink

App-funksjonene til Victron er geniale når du befinner deg i båten, men ønsker du ha kontroll over båtens strømsystem også når du er hjemme, på hytta eller på reise er Victron GlobalLink 520 et smart alternativ. All informasjon du kan få via Bluetooth ombord kan her leveres (f.eks.) som pushvarsler dirkete til telefonen din. Går landstrømmen i havnen vil batteriladeren melde fra, er spenningen på batteriene lav kan en SmartShunt gi deg beskjed via Global Link, og MPPT-solcelleregulatoren gir deg muligheten til å følge med på solcelleladingen, alt via GlobalLink. I tillegg har den reléutganger, slik at du har muligheten til f.eks. å starte en dieselvarmer, og du kan koble til Ruuvi-tag som forteller deg hva temperaturen og luftfuktigheten i båten er, selv om du befinner deg på den andre siden av kloden. Bruker E-SIM. og 5 års abonnement er inkludert når du kjøper den.

 

 

Victron Cerbo

Har du internett om bord fra før kan du benytte Victron Cerbo GX. Denne har også flere tilkoblingsmuligheter enn Global Link, f.eks., tanksenesorer og flere temperatursensorer. Kan tilkobles til smarttelefon via Bluetooth, men kan også tilkobles en 5 eller 7-tommer Cerbo skjerm ombord, eller til kartplotteren for å få all informasjon der.

 

 


Relaterte magasinet artikler

Ønsker du å lese mer om strøm i båt kan du se i Seatronic Magasinet: