Landstrøm
Montering av landstrøm
Det finnes flere gode grunner til å montere landstrøm om bord. På store båter hvor overnatting og opphold over lengre tid er et tema, er behovet åpenbart. På slike båter er det praktisk med et 220 V strømnett om bord, i tillegg til fast oppkobling av batterilader og strømtilførsel til varmtvannstank.
Men også på mindre daycruisere kan behovet oppstå, når man eksempelvis tar korte turer, men ligger stille over lengre tid og bruker strøm til kjøleskap o.l. Ved slike tilfeller blir det behov for å lade batteriet når du kommer tilbake til hjemmehavn. I tillegg er det også på mindre båter praktisk å ha et 220 V uttak fast om bord i båten.
Hvor omfattende anlegg trenger jeg?
Uansett størrelsen på anlegget er strøminntaket montert på/i båten og en landstrømsentral med sikringer og jordfeilbryter obligatorisk for å komme i gang. Fra sentralen og videre er det opp til deg om du bare vil ha en enkel tilførsel til en lader, eller om du i tillegg vil forgrene videre til andre enheter, (f eks varmtvannstank) og legge opp flere 220 V uttak om bord. Størrelse på båten og bruksområde av båten legger føringer for hva som er gunstig i hver enkelt båt.
Montere selv eller sette bort jobben?
Som kjent kreves det i utgangspunktet autorisert installatør for å gjøre 220 V installasjoner. Går du for de rimeligste alternativ på utstyrssiden, må du derfor ha elektriker om bord for å holde deg innenfor regelverket. Imidlertid finnes det ferdige pakker basert på plug-and-play montering. Denne type anlegg kan man lovlig montere på egen hånd. Defa har her et av de beste konseptene for ferdige plug-and-play anlegg, og Seatronic har her komplette pakker i ulike størrelser. Det eneste du trenger i tillegg er batteriladeren.
Nyttig ekstrautstyr ved montering av landstrøm
Galvanisk tæring er et problem som lett blir mer alvorlig ved bruk av landstrøm. Årsaken er at den naturlige spenningen som finnes mellom to typer metaller (som forårsaker korrosjon) i enkelte tilfeller kan forsterkes veldig ved feil bruk av landstrøm, eller ved feil i selve anlegget – om bord i egen båt, i andre båter eller i havnens strømanlegg.
I tillegg til at båten din har offeranoder på rette steder, finnes det kort fortalt to typer utstyr du kan installere for å redusere problemet.
En skilletrafo er den desidert beste løsningen, og vil beskytte deg mot alle feil som du «tar om bord» via landstrømkabelen. Disse er koster litt, og tar en del plass, men er som sagt den absolutt beste forsikringen du har mot kostbare skader forårsaket av galvanisk tæring.
Alternativet er en galvanisk isolator. Dette er en liten og rimelig boks som kobles inn på jordledningen og beskytter mot galvaniske spenninger. Installasjon av sistnevnte type utstyr er noe som stadig flere båthavner stiller krav til dersom du skal være tilkoblet landstrøm.
En annen nyttig ting som blir stadig mer vanlig å bruke i båthavner er en digital strømmåler som kobles direkte på landstrømkabelen til den enkelte båten. Da kan både båteiere og båthavnen ha full kontroll på hvor mye strøm den enkelte båt bruker.
Riktig strømkabel reduserer brannfare og hindrer spenningstap
Det er fristende å benytte en kabeltrommel, eller den billige skjøteledningen du allerede har, men skal du først investerte et et landstrømanlegg er det viktig å bruke en god landstrømkabel også. En god landstrømkabel skal være ekstra slitesterk, tåle UV, oljesøl og kjemikaler, og de fleste synes det er en fordel at den ikke farger av på båten eller annet. Den er selvfølgelig også jordet. Oppbevar gjerne kabelen i en bag når den ikke er i bruk. Da er den beskyttet og varer lenger.
Det er også viktig med riktig dimensjon på landstrømkabelen. Hvis du vet at du kun skal benytte kabelen på en 10 A sikring, f.eks i egen hjemmehavn, kan du klare deg med 3 x 1,5 mm² kabel. Men i utgangspunktet anbefaler vi 3 x 2,5 mm² kabel. Da kan du også benytte den på 16 A sikring, som blir mer og mer vanlig i både hjemmehavner og gjestehavner. For lite kvadrat (dimensjon på kabelen) medfører både brannfare og spenningstap.
Det enkleste er å kjøpe ferdig monterte kabler. Pass bare på at «hun-kontakten» passer i din landstrømkontakt, noen produsenter har egne systemer her. For «han-støpselet» som skal inn i kontakten på brygga er det mest vanlig med Schuko, dvs de støpslene vi kjenner hjemmefra, eller enfase CEE – som er de blå støpslene med 3-pinner. Seatronic anbefaler i utgangspunktet CEE kontakter, det blir mer og mer vanlig og i tillegg er de mer solide og mer vanntette.
Du kan også kjøpe kabel og kontakter «løst» og selv montere de kontaktene du ønsker. Det er fullt lovlig, men bare pass på å være nøye med jobben, spesielt når det gjelder avisolering av kabler, tilkobling av jord og at det monteres riktig i strekkavlastere.
Sørg for å ha riktige adaptere ombord
Avhengig av hvilket «han-støpsel» du har på landstrømkabelen anbefaler vi at du minimum har én adapter ombord. Har du CEE-støpsel på kabelen trenger du en adapter med CEE «hun-kontakt» og Schuko «han-støpsel», og har du Schuko-støpsel trenger du en adapter med Schuko «hun-kontakt» og CEE «han-støpsel». Disse kan kjøpes ferdige eller lages selv. Vi anbefaler at du bruker 2,5 mm2 kabel til adaptere.
Det kan også være greit å ha en forgreining ombord, slik at to båter kan dele et landstrømuttak. Disse er det greit å kjøpe ferdig, siden det ofte er vanskelig å plass til to kvalitetskabler i de løse støpslene.
Hva hvis det ikke er landstrøm
Noe av det fineste med båtlivet er å ligge i uthavn på flotte sommerdager, og noen ganger ønsker vi å ligge noen dager. Men i uthavner er det ytterst sjeldent tilgang på landstrøm, og samtidig har vi gjort oss litt avhengig av strøm ombord til både varmtvann, lys og kjøleskap. Da finnes det løsninger som kan gi både 12 V og til en viss grad 220 V, uten at du må starte motoren eller et aggregat for å lade. Først og fremst brenselceller og solceller.
Brenselcelle
En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff. Våre Efoy brenselceller, som er markedsledende, benytter metanol som drivstoff og avfallsstoffene begrenser seg til en moderat mengde rent vann og kulldioksid tilsvarende et barns "utpust". Brenselcellen kan styres av spenningen på batteribanken, slik at ladingen starter automatisk når spenningen synker til et bestemt nivå. Med en inverter tilkoblet båtens strømsystem kan du også få ut 220 V strøm.
Solcellepanel
Et solpanel eller to vil i mange tilfeller dekke behovet for strøm til kjøleboks, lys og lading av familiens dingser, og det blir da mulig å ligge på favorittstedet mye lenger uten å måtte lade på annen måte. Solcellepaneler kommer i mange utgaver og størrelser. Falte med stiv ramme, flate fleksible og sammenleggbare, og type og størrelse bestemmes av hvilken plass man har til rådighet.
Du kan lese mer om strømforsyning med solcellepaneler her.