Seatronic

Varmtvann om bord

Seatronic hjelper deg med varmvann i båten, også hvis du ligger i uthavn eller har utenbordsmotor

Fra fotpumpe og rødspritbluss til trykkvann og varmvannsbereder

De som har hatt båt en stund husker nok en tid der vannet i de aller fleste båter måtte varmes opp på gass- eller rødspritbluss  –og var det vanntank om bord var det gjerne en fotpumpe som leverte kaldtvannet i kranen.

I dag har komfortnivået om bord økt betraktelig i de fleste båter, og det er nå helt normalt med både trykkvann og varmtvann i båter for både dagstur og overnatting.

Vi vil i denne artikkelen se litt på hvordan båter i dag kan få varmtvann selv om de ligger en natt eller to i uthavn uten å måtte kjøre motoren på tomgang.  Dette vil bidra til å løfte komforten om bord, enten du ønsker vann for oppvask, håndvask, eller kanskje en dusj som ikke er iskald etter en dukkert.

Disse løsningene vil også gi varmtvannstilgang for båter som som ikke har mulighet for å varme opp vannet med varmesløyfe fra motoren, som er tilfelle for utenbordsmotor eller eldre saltvannskjølte motorer, der kjølevannet ikke blir varmt nok til å produsere varmtvann.

Det er flere veier til målet her, som blant annet avhenger av motorløsning, eller mer og mer vanlig - batteriløsning.

 

Vanlig oppsett for varmtvann om bord

Standardoppsettet har i mange år vært en varmtvannsbereder (varmtvannstank) med en 230 volt elektrisk varmekolbe som varmes opp via landstrøm, og for båter med innenbords motor er det som oftest også en varmesløyfe i varmtvannstanken der motorens kjølevann sirkulerer gjennom en varmeveksler.

 

Vannsystemet om bord består i tillegg av en ferskvannstank, trykkvannspumpe, eventuelt en ekspansjonstank/akkumulatortank, filtre, kraner og blandebatterier for vasker og dusj, slanger som skal tåle varme og trykk. Dersom du har langt slangetrekk på kjølevannsslyngen, eller det er montert inn et defrosteranlegg i samme slyngen, kan det være nødvendig med en sirkulasjonspumpe i tillegg.

Varmt vann om bord - overalt

En løsning for å varme vannet når man ligger i uthavn er å kjøre motoren en stund, men med det resultatet at du generer både de som er i din båt og båtnaboene med støy og illeluktende eksos. Det kan fort bli dårlig stemning av slikt. 

Men heldigvis så finnes det alternative løsninger, og vi skal her se litt nærmere på hvordan du kan 

  • Varme vannet via inverter
  • Varme vannet med en dieseldrevet vannvarmer

 

Varmtvann med inverter

Etter hvert som flere og flere oppgraderer forbruksbatteriene til litium gir det også en bedre mulighet til å bruke batteristrøm til oppvarming av varmtvann.

Vannet varmes da opp med 230 volt, på samme måte som når man bruker landstrøm – men strømmen kommer altså fra båtens forbruksbatterier via en inverter (eller kombinert batterilader og inverter) som gjør om båtens 12 eller 24 volt DC-strøm til 230 volt AC.

Litiumbatterier har den fordelen at de kan tappes helt ned uten å ødelegges, mens mer tradisjonelle batterier bare tåler å tappes ned til ca 50%. Dette kombinert med at litiumbatteriene «har plass» til vesentlig mer strøm ved samme dimensjoner gjør det enklere å varme opp vannet med båtens batterier. 

Det er også mulig å benytte bly/syre eller AGM-batterier til dette hvis du har en stor nok forbruksbank. Men det krever at du har god kontroll, siden de som nevnt kan ødelegges hvis de tappes for mye.

Det må også være en dedikert forbruksbank man tapper fra, og ikke et batteri som også fungerer som startbatteri. Da risikerer du å bli strandet i uthavnen.

 

Hvor stor inverter trenger jeg?

Vi anbefaler en inverterstørrelse som leverer effekten til elemnetet i varmtvannstanken, samt mimimum et moderat strømforbruk utover dette. 

  • 500 watt elemet: 800-1000 watt invereter
  • 750/800 watt elemet: 1000 til 1200 watt inverter
  • 1200 watt: element: Minimum 1500 watt inverter

Har du et høyt strømforbruk (mer dusjing, stort kjøleskap/boks, fryseboks, mye lys, kraftig stereoanlegg, TV osv.) bør du beregne faktisk maksimalforbruk, og velge en inverter som takler dette.

Størrelsen på batteribanken har selvfølgelig noe å si for hvor mye strøm du faktisk kan bruke, du kan lese litt mer om dette under avsnittet om størrelse på batteribank lenger nede i artikkelen.

Har du et 24 volt-anlegg om bord trenger du selvfølgelig batterier og inverter tilpasset dette.

Invertere

Nedenfor finner du et utvalg av invertere som er kraftige nok til å håndtere varmtvannstanker.

Victron Inverter med ren sinus 800W 12V
Victron Energy
3 399,–
På lager
Victron Phoenix inverter med ren sinus 1200W/12V
Victron Energy
4 999,–
På lager
Victron Phoenix 12V 1600VA ren sinus-inverter
Victron Energy
10 899,–
På lager
Victron Inverter med ren sinus 2000W 12V
Victron Energy
9 999,–
På lager
Victron Inverter med ren sinus 3000W 12V
Victron Energy
13 999,–
På lager

Kombinert batterilader og inverter

En kombilader kan både lade batteribanken fra landsrømmen, og er samtidig en inverter som gjør om båtens 12 eller 24 volt DC-strom til 230 volt. Pass bare på at inverterdelen er stor nok, og at laderen er tilpasset størrelsen på batteribanken.

Victron Energy Multiplus lader/inverter 12V/1200W/50A
Victron Energy
10 699,–
På lager
Victron Energy Multiplus lader/inverter 12V/1600W/70A
Victron Energy
11 999,–
På lager
Victron Energy Multiplus lader/inverter 12V/2000W/80A
Victron Energy
15 999,–
På lager
Mastervolt CombiMaster inverter/batterilader 12/2000-60A 230V
Mastervolt
18 299,–
På lager

Hvor stor batteribank trenger jeg?

Dette er selvfølgelig avhengig av størrelsen på varmtvannstank, hvor kraftig varmeelementet er, og om du har kjørt for motor den siste halvtimen før du ankrer opp (da har du allerede full varmtvannstank).

Skal du varme opp vann med batteriene anbefaler vi en minimum litium batteribank på 200 Ah (12 volt) for bruk med en tank på opp til 20-25 liter, og under normale norske sommertemperaturer.

En 20 liter varmtvannstank har typisk en varmekolbe med et element på 800 watt. Har du en litium batteribank på 200 Ah betyr det at du har 2560 wattimer tilgjengelig (12,8 volt x 200 Ah = 2560Wt). Så hvis du f.eks. må bruke varmekolben i 30 minutter for å varme opp en tank har du brukt 400 av de 2560 wattimene du har tilgjengelig. Under normale norske sommerforhold bør du da kunne varme opp varmtvannstanken et par ganger, men det avhenger selvsagt av andre strømlaster om bord.

Har du en større tank vil den bruke mer strøm for å varmer opp (mer vann og/eller større element), og da bør batteribanken være tilsvarende større. Det samme gjelder hvis det er mange om bord, men vi anbefaler uansett å innføre en viss varmtvannsdisiplin.

Varmtvannstanker

Quick B3 varmtvannsbereder 15 liter
Quick B3 varmtvannsbereder 15 liter-17%
Quick
6 499,–5 399,–
På lager
Quick B3 varmtvannsbereder 20 liter
Quick
6 799,–
På lager
Quick B3 varmtvannsbereder 25 liter
Quick B3 varmtvannsbereder 25 liter-14%
Quick
6 999,–5 999,–
På lager
Quick Sigmar Ardinox varmtvannstank 10L
Quick
5 499,–
På lager
Quick BX varmtvannsbereder 16L Rektangulær
Quick
12 999,–
På lager
Isotemp Slim 15L varmtvannsbereder
Isotherm
9 999,–
På lager
Isotemp Slim 20L varmtvannsbereder
Isotemp Slim 20L varmtvannsbereder-13%
Isotherm
10 299,–8 999,–
På lager
Isotemp Basic 24L varmtvannsbereder
Isotemp Basic 24L varmtvannsbereder-19%
Isotherm
10 499,–8 499,–
På lager

Litium batterier

Du finner link til artikkel om litiumbatterier nederst i artikkelen.

ProSupply Lithium 12V LiFePO4 batteri 100Ah 100A BMS
ProSupply Lithium 12V LiFePO4 batteri 100Ah 100A BMS-20%
ProSupply
4 999,–3 999,–
På lager
ProSupply Lithium 12V BT LiFePO4 Batteri 100Ah BMS 100A
ProSupply Lithium 12V BT LiFePO4 Batteri 100Ah BMS 100A-18%
ProSupply
5 499,–4 499,–
På lager
ProSupply Lithium 150Ah 100A BMS
ProSupply Lithium 150Ah 100A BMS-14%
ProSupply
7 999,–6 899,–
På lager
Skanbatt Lithium12V 104Ah LiFePo4-batteri, 100A BMS
Skanbatt Lithium12V 104Ah LiFePo4-batteri, 100A BMS-7%
Skanbatt
5 399,–4 999,–
På lager
Skanbatt Litium Basic kompakt LiFePo4 12V batteri 200Ah m/200A BMS
Skanbatt Litium Basic kompakt LiFePo4 12V batteri 200Ah m/200A BMS-9%
Skanbatt
10 999,–9 999,–
På lager
Mastervolt MLI Ultra 12 V 100Ah LiFePO4 litiumbatter 1250Wh
Mastervolt
17 899,–
På lager

Hvordan ha kontroll på strømmen?

For å ha kontroll på strømforbruk, hvor mye strøm du har igjen, og automatisk slå av varmtvannstanken hvis batteriene kommer under et bestemt nivå anbefales det på det sterkeste å bruke et batterimeter. De er relativt rimelige og gir mye nytte om bord.

Les mer om shunter og batterimetere i Seatronic Magasinet. Du finner link til artikkelen nederst på denne siden.

Hvordan ha kontroll på strømmen?

Victron BMV-700 Batterimeter/amperemåler
Victron Energy
1 499,–
På lager
Victron BMV-712 Smart batterimeter med Bluetooth
Victron BMV-712 Smart batterimeter med Bluetooth-9%
Victron Energy
2 199,–1 999,–
På lager
Victron SmartShunt 300A IP65 batterimonitor med Bluetooth
Victron SmartShunt 300A IP65 batterimonitor med Bluetooth-10%
Victron Energy
1 049,–949,–
På lager
Victron SmartShunt 500A batterimonitor med Bluetooth
Victron SmartShunt 500A batterimonitor med Bluetooth-10%
Victron Energy
1 389,–1 249,–
På lager

Varmtvann med en dieseldrevet vannvarmer

Trenger du mer varmtvann enn det en løsning med inverter og forbruksbatteriene kan levere, eller hvis det ikke er aktuelt eller mulig med en større batteribank, er en dieseldrevet vannvarmer en god løsning.

Har du innenbordsmotor med mulighet for å varme opp med kjølevann trenger du en varmtvannstank med doble varmesløyfer. Disse kan både hente varme fra motoren og en ekstra vannvarmer – i dette tilfellet en dieseldrevet varmvarmer.

  • Har du dieselmotor kan denne benytte drivstoff fra båtens dieseltank
  • Har du inboard eller outboard bensinmotor må du ha en egen dieseltank

Med utenbordsmotor eller saltvannskjølt innenbords motor bruker du en vanlig varmtvannstank med enkel sløyfe, som vist ovenfor.

Denne løsningen kan sikre deg både behagelig varme i båten, og mer enn nok varmtvann for de aller fleste. Dette er også den raskeste veien til varmtvann, under normale forhold tar det ikke mer enn 15-20 minutter.

Dieseldrevne vannvarmere bruker typisk +/- 0,5 liter pr time, så her skal det ikke mye til for å ha mer enn nok vart vann.

Diesldrevne vannvarmere

Eberspächer HS3 CS 4kW vannvarmer (12V)
Eberspächer HS3 CS 4kW vannvarmer (12V)-8%
Eberspächer
17 399,–15 999,–
På lager
Eberspächer Hydronic II M8 vannvarmer (12V)
Eberspächer
25 999,–
På lager
Eberspächer HS3 CS 5kW vannvarmer (12V)
Eberspächer
20 899,–
På lager
Webasto Thermo Top Evo Marine vannvarmer, Diesel, 12V, 5kW
Webasto
21 999,–
På lager
Eberspächer HS3 CS 5kW vannvarmer (24V)
Eberspächer
22 699,–
På lager

Tilbehør til diesldrevne vannvarmere

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål om installasjon av dieseldrevet vannvarmer i din båt, vi har et stort utvalg i monteringsdeler.

Eberspächer Helios vann-luft varmer
Eberspächer
1 799,–
På lager
Isotherm defroster 1012WA 12Volt
Isotherm defroster 1012WA 12Volt-7%
Isotherm
5 399,–4 999,–
På lager
Eberspächer Xeros 412 WA Defroster
Eberspächer
2 999,–
På lager
Wallas Drivstofftank for dieselvarmer 10L
Wallas
839,–
På lager
Drivstofftank til dieselvarmer 10L
519,–
På lager

Varmtvannstanker med doble sløyfer

Merk at Quick Sigmar Ardinox varmtvannstank er en 10 liter varmtvannstank uten elektrisk varmekolbe. Den er i utgangspunktet beregnet på båter der vannet kun kan varmes med kjølevannet, men den kan også monteres slik at den kun varmes opp av en vannvarmer.

Sigmar Marine Compact 40-liters varmtvannsbereder
Sigmar Marine
9 999,–
På lager
Isotemp Basic 24L varmtvannsbereder med dobbel sløyfe
Isotherm
11 399,–
På lager
Isotemp Basic 40L varmtvannsbereder med dobbel sløyfe
Isotherm
14 599,–
På lager
Sigmar Marine Compact 60-liters varmtvannsbereder
Sigmar Marine
12 499,–
På lager
Isotemp Basic 75L varmtvannsbereder med dobbel sløyfe
Isotemp Basic 75L varmtvannsbereder med dobbel sløyfe-27%
Isotherm
21 999,–15 999,–
På lager
Quick Sigmar Ardinox varmtvannstank 10L
Quick
5 499,–
På lager