Varenummer VIC192007

Varmtvann om bord
Seatronic hjelper deg med varmvann i båten, også hvis du ligger i uthavn eller har utenbordsmotor
Fra fotpumpe og rødspritbluss til trykkvann og varmvannsbereder
De som har hatt båt en stund husker nok en tid der vannet i de aller fleste båter måtte varmes opp på gass- eller rødspritbluss –og var det vanntank om bord var det gjerne en fotpumpe som leverte kaldtvannet i kranen.
I dag har komfortnivået om bord økt betraktelig i de fleste båter, og det er nå helt normalt med både trykkvann og varmtvann i båter for både dagstur og overnatting.
Vi vil i denne artikkelen se litt på hvordan båter i dag kan få varmtvann selv om de ligger en natt eller to i uthavn uten å måtte kjøre motoren på tomgang. Dette vil bidra til å løfte komforten om bord, enten du ønsker vann for oppvask, håndvask, eller kanskje en dusj som ikke er iskald etter en dukkert.
Disse løsningene vil også gi varmtvannstilgang for båter som som ikke har mulighet for å varme opp vannet med varmesløyfe fra motoren, som er tilfelle for utenbordsmotor eller eldre saltvannskjølte motorer, der kjølevannet ikke blir varmt nok til å produsere varmtvann.
Det er flere veier til målet her, som blant annet avhenger av motorløsning, eller mer og mer vanlig - batteriløsning.

Vanlig oppsett for varmtvann om bord
Standardoppsettet har i mange år vært en varmtvannsbereder (varmtvannstank) med en 230 volt elektrisk varmekolbe som varmes opp via landstrøm, og for båter med innenbords motor er det som oftest også en varmesløyfe i varmtvannstanken der motorens kjølevann sirkulerer gjennom en varmeveksler.
Vannsystemet om bord består i tillegg av en ferskvannstank, trykkvannspumpe, eventuelt en ekspansjonstank/akkumulatortank, filtre, kraner og blandebatterier for vasker og dusj, slanger som skal tåle varme og trykk. Dersom du har langt slangetrekk på kjølevannsslyngen, eller det er montert inn et defrosteranlegg i samme slyngen, kan det være nødvendig med en sirkulasjonspumpe i tillegg.

Varmt vann om bord - overalt
En løsning for å varme vannet når man ligger i uthavn er å kjøre motoren en stund, men med det resultatet at du generer både de som er i din båt og båtnaboene med støy og illeluktende eksos. Det kan fort bli dårlig stemning av slikt.
Men heldigvis så finnes det alternative løsninger, og vi skal her se litt nærmere på hvordan du kan
- Varme vannet via inverter
- Varme vannet med en dieseldrevet vannvarmer




Varmtvann med inverter
Etter hvert som flere og flere oppgraderer forbruksbatteriene til litium gir det også en bedre mulighet til å bruke batteristrøm til oppvarming av varmtvann.
Vannet varmes da opp med 230 volt, på samme måte som når man bruker landstrøm – men strømmen kommer altså fra båtens forbruksbatterier via en inverter (eller kombinert batterilader og inverter) som gjør om båtens 12 eller 24 volt DC-strøm til 230 volt AC.
Litiumbatterier har den fordelen at de kan tappes helt ned uten å ødelegges, mens mer tradisjonelle batterier bare tåler å tappes ned til ca 50%. Dette kombinert med at litiumbatteriene «har plass» til vesentlig mer strøm ved samme dimensjoner gjør det enklere å varme opp vannet med båtens batterier.
Det er også mulig å benytte bly/syre eller AGM-batterier til dette hvis du har en stor nok forbruksbank. Men det krever at du har god kontroll, siden de som nevnt kan ødelegges hvis de tappes for mye.
Det må også være en dedikert forbruksbank man tapper fra, og ikke et batteri som også fungerer som startbatteri. Da risikerer du å bli strandet i uthavnen.
Hvor stor inverter trenger jeg?
Vi anbefaler en inverterstørrelse som leverer effekten til elemnetet i varmtvannstanken, samt mimimum et moderat strømforbruk utover dette.
- 500 watt elemet: 800-1000 watt invereter
- 750/800 watt elemet: 1000 til 1200 watt inverter
- 1200 watt: element: Minimum 1500 watt inverter
Har du et høyt strømforbruk (mer dusjing, stort kjøleskap/boks, fryseboks, mye lys, kraftig stereoanlegg, TV osv.) bør du beregne faktisk maksimalforbruk, og velge en inverter som takler dette.
Størrelsen på batteribanken har selvfølgelig noe å si for hvor mye strøm du faktisk kan bruke, du kan lese litt mer om dette under avsnittet om størrelse på batteribank lenger nede i artikkelen.
Har du et 24 volt-anlegg om bord trenger du selvfølgelig batterier og inverter tilpasset dette.
Invertere
Nedenfor finner du et utvalg av invertere som er kraftige nok til å håndtere varmtvannstanker.
Varenummer SBP100012
Varenummer VIC192009
Varenummer VIC192013
Varenummer SBP150012
Varenummer VIC192010
Varenummer SBP300012
Varenummer VICPIN123020000
Kombinert batterilader og inverter
En kombilader kan både lade batteribanken fra landsrømmen, og er samtidig en inverter som gjør om båtens 12 eller 24 volt DC-strom til 230 volt. Pass bare på at inverterdelen er stor nok, og at laderen er tilpasset størrelsen på batteribanken.
Varenummer VIC192012
Varenummer VIC192016
Varenummer VIC192020
Varenummer MAS1043975

Hvor stor batteribank trenger jeg?
Dette er selvfølgelig avhengig av størrelsen på varmtvannstank, hvor kraftig varmeelementet er, og om du har kjørt for motor den siste halvtimen før du ankrer opp (da har du allerede full varmtvannstank).
Skal du varme opp vann med batteriene anbefaler vi en minimum litium batteribank på 200 Ah (12 volt) for bruk med en tank på opp til 20-25 liter, og under normale norske sommertemperaturer.
En 20 liter varmtvannstank har typisk en varmekolbe med et element på 800 watt. Har du en litium batteribank på 200 Ah betyr det at du har 2560 wattimer tilgjengelig (12,8 volt x 200 Ah = 2560Wt). Så hvis du f.eks. må bruke varmekolben i 30 minutter for å varme opp en tank har du brukt 400 av de 2560 wattimene du har tilgjengelig. Under normale norske sommerforhold bør du da kunne varme opp varmtvannstanken et par ganger, men det avhenger selvsagt av andre strømlaster om bord.
Har du en større tank vil den bruke mer strøm for å varmer opp (mer vann og/eller større element), og da bør batteribanken være tilsvarende større. Det samme gjelder hvis det er mange om bord, men vi anbefaler uansett å innføre en viss varmtvannsdisiplin.
Varmtvannstanker
Varenummer QUIBXS1605S
Varenummer FL1043042
Varenummer FL1043044
Litium batterier
Du finner link til artikkel om litiumbatterier nederst i artikkelen.
Varenummer PRO1042321
Varenummer PRO1042322BT
Varenummer PRO1042323
Varenummer BAS12100IM
Varenummer LITH-BAS12200IM
Varenummer HPU-200200BS
Varenummer SB-PRO-100AH
Varenummer MAS1043949
Hvordan ha kontroll på strømmen?


For å ha kontroll på strømforbruk, hvor mye strøm du har igjen, og automatisk slå av varmtvannstanken hvis batteriene kommer under et bestemt nivå anbefales det på det sterkeste å bruke et batterimeter. De er relativt rimelige og gir mye nytte om bord.
Les mer om shunter og batterimetere i Seatronic Magasinet. Du finner link til artikkelen nederst på denne siden.
Hvordan ha kontroll på strømmen?
Varenummer VICBMV700
Varenummer VICBMV712
Varenummer VICSHU065130050
Varenummer VICSHU050150050

Varmtvann med en dieseldrevet vannvarmer
Trenger du mer varmtvann enn det en løsning med inverter og forbruksbatteriene kan levere, eller hvis det ikke er aktuelt eller mulig med en større batteribank, er en dieseldrevet vannvarmer en god løsning.
Har du innenbordsmotor med mulighet for å varme opp med kjølevann trenger du en varmtvannstank med doble varmesløyfer. Disse kan både hente varme fra motoren og en ekstra vannvarmer – i dette tilfellet en dieseldrevet varmvarmer.
- Har du dieselmotor kan denne benytte drivstoff fra båtens dieseltank
- Har du inboard eller outboard bensinmotor må du ha en egen dieseltank
Med utenbordsmotor eller saltvannskjølt innenbords motor bruker du en vanlig varmtvannstank med enkel sløyfe, som vist ovenfor.
Denne løsningen kan sikre deg både behagelig varme i båten, og mer enn nok varmtvann for de aller fleste. Dette er også den raskeste veien til varmtvann, under normale forhold tar det ikke mer enn 15-20 minutter.
Dieseldrevne vannvarmere bruker typisk +/- 0,5 liter pr time, så her skal det ikke mye til for å ha mer enn nok vart vann.
Diesldrevne vannvarmere
Varenummer EB471310
Varenummer EBE050000
Varenummer EB471311
Varenummer WE9038892B
Varenummer EB471312
Tilbehør til diesldrevne vannvarmere
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål om installasjon av dieseldrevet vannvarmer i din båt, vi har et stort utvalg i monteringsdeler.
Varenummer 6D03A1DH00000
Varmtvannstanker med doble sløyfer
Merk at Quick Sigmar Ardinox varmtvannstank er en 10 liter varmtvannstank uten elektrisk varmekolbe. Den er i utgangspunktet beregnet på båter der vannet kun kan varmes med kjølevannet, men den kan også monteres slik at den kun varmes opp av en vannvarmer.
Varenummer QUIB040UCD8
Varenummer 602431BD00003
Varenummer 604031BD00003
Varenummer FLB060UXD100A02
Varenummer 607531bd00003
