Meny Lukk

Veiledning til redningsflåte

Å ha redningsflåte om bord er en viktig del av sikkerheten. Mange tenker på at dette er utstyr som brukes på havet fortrinnsvis ved veldig dårlig vær. Men faktum er at en flåte i lystfartøy oftere brukes ved plutselige ukontrollerte lekkasjer eller ved brann. Særlig er brann en situasjon som kan oppstå når som helst, og som krever at du har et alternativ i løpet av veldig kort tid. Intensjonen med denne teksten er å gi en grei innføring i hvordan flåten skal ivaretas, oppbevares/monteres om bord, hvordan ting forberedes og gjennomføres hvis man må gå fra borde.
Samtidig ønsker vi å belyse andre viktige sikkerhetsmomenter.

Plassering av flåten om bord

Flåten leveres enten i hardplastcontainer eller i mykplastbag. Flåter i container monteres som oftest på dekk, hyttetak eller på pushpit/rekke. Flåten kan like gjerne festes vertikalt som horisontalt. Vi anbefaler at du kjøper en rustfri flåtekrybbe som forenkler denne monteringen. Denne krybben kan låses med hengelås når båten ligger i havn.

Flåter i bag bør oppbevares beskyttet mot vær og vind, f.eks i en benk som kan åpnes fra cockpit. Mykplastbagen må alltid oppbevares slik at den er lett tilgjengelig.

Mange nye båter har satt av plass til flåte i dedikerte hensiktsmessige rom slik at flåten er tilgjengelig samtidig som den er gjemt bort. Om det i slike rom bør være flåte i bag eller container, kommer an på hvor beskyttet rommet er mot vann og fuktighet. Som oftest er det best med container.

Grunnutstyr som finnes i alle redningsflåter

  • 1 flytende kniv
  • 1 redningsring med tau
  • 1 øsekar/hylster/svamper
  • 1 drivanker
  • 2 padleårer
  • 1 reparasjonssett
  • Luftpumpe

I tillegg har vi redningsflåter med et høyere utstyrsnivå. Disse kan inneholde signalutstyr som håndbluss og røykbokser, førstehjelpsutstyr, nød proviant og fiskesaker. For utfyllende informasjon om hva som finnes i redningsflåtene, henviser vi til spesifikasjonene til de forskjellige redningsflåtene på våre nettsider.

Valg av redningsflåte

Fritidsflåter deles grovt sett inn i 3 kategorier. De helt enkle som f.eks. vår Lalizas inshore, er flåter som er beregnet til bruk i sommertemperaturer og på båter som alltid befinner seg innaskjærs eller i annet smult farvann nær land. Dette er flåter uten noen form for offisiell godkjenning.

Videre har vi flåter som f.eks Seago Sea Cruiser og Plastimo Cruiser. Dette er flåter som er beregnet brukt i alle slags farvann oppad begrenset til mindre havkrysninger som eksempelvis en tur til Shetland. Denne kategori flåter har ofte en offisiell ISO9650-2-godkjenning.

Til slutt har vi flåter med ISO9650-1-godkjenning. Dette er de fritidsflåtene som har mest utstyr om bord og er bygget for å ta vare på de som er om bord i flere døgn – da i kombinasjon med grabbag. Skal du på langtur eller ellers driver med mye havseiling er dette et riktig valg – eksempelvis Seago Sea Master.

Flåter med ISO0650-1 godkjenning er også godkjent til kommersielt bruk i mindre fartøyer, som f.eks sjarker, event-ribber og arbeidsbåter.

Nødsekk – eller grabbag

Grabbag – her en modell fra Plastimo

Her vil vi liste opp hva man bør ha ferdig pakket i en vanntett og flytende sekk/bag som tas med om bord i flåten. Dersom bagen er vanntett og pakkes luftig, vil den som regel flyte. Dette bør prøves ut. Det finnes bager med flytematerialer spesielt laget for dette formålet. Pass på at bagen kan festes til kroppen slik at du ikke mister den. Om bord i båten oppbevares sekken sentralt slik at den er lett å ta med.

Vi forutsetter at man er kledd for årstid og omgivelser, og at nødvendige vurderinger gjøres ut ifra de farvann man seiler i. Ting du bør vurdere å ha i en nødsekk, og som du ikke finner i flåten:

Førstehjelpssaker, medisiner man er avhengig av, håndkle, aluminiumsduk – såkalt redningsduk – som isolerer for kulde, røykboks (for bruk dagtid i lite vind), ekstra signalbluss, signalspeil, fløyte, strobelys, solbriller, skyggelue, solkrem, skrivesaker, fyrstikker/lighter (kanskje du klarer å komme i land), vann, sjokolade, tørrmat som kan spises rett fra pakken, toalettpapir, GPS/kompass, bærbar VHF, nødpeilesender.

Aktivering av flåten

Ut fra den sammenpakkede flåten stikker et tau med en løkke i enden. Dette tauet er ca. 7 meter langt. Tauet festes i båten, med eller uten skjøtetau. Flåten kastes over bord, og den utløses av et rykk når tauet er ute i hele sin lengde. Tauet er festet i utløsermekanismen på CO2 beholderen som blåser opp flåten, og samtidig festet i flåten slik at denne blir værende ved båten.

I den sammenpakkede flåten ligger tauet i et eget rør utenpå den vakuumsammenpakkede flåten for at det kan løpe fritt.

Tiden det tar før flåten er ferdig oppblåst vil variere med temperaturen, men under normale forhold er det unnagjort på 1 minutt.

Når du går i flåten

Husk – om mulig – å sende beskjed over VHF eller telefon når man går over i flåten, angi så nøyaktig posisjon som mulig. Stopp motoren på båten – fest redningsvestene godt, alle skal nå klatre og jobbe med vestene på.

Sjekk at utløsertauet er godt festet i båten, trekk ut 3-4 meter fra flåten før den kastes over bord på le side av båten. Dra så i tauet, og rykk til når du ikke har mer tau å trekke ut. Prøv å gå om bord direkte uten å gå i vannet, hjelp hverandre på beste mulig måte. Husk nødssekk og andre ting som du kan få bruk for. Når alle er om bord, kuttes tauet som fremdeles er mellom flåte og båt. Prøv å kutt tauet så nær båten som mulig da tauet kan være til nytte. Bruk padleårene for å få sikker avstand til båten.

Hvis flåten ligger opp ned i vannet, kan det være vanskelig å snu den fra båten. Bunnen er som regel utstyrt med refleks for å være lett synlig opp ned. Dette er modellavhengig. Vent til flåten er helt oppblåst, lokaliser CO2-beholderen. Ta tak i tauet som går under bunnen på flåten, det er der for å gjøre det lettere å kunne snu den. Bruk vinden, stå på beholderen, dra i tauet og tipp flåten rundt. Det er bare flasken som kan skade personen som tipper flåten rundt, det er ikke noe annet om bord som vil skade personen selv om flåten faller over vedkommende.

Det kan ta litt tid å komme om bord for alle, bruk flytering og tau for å holde alle samlet. Hvis det er flere flåter i bruk, pass på å binde disse sammen for synlighetens skyld, men vær klar til å kutte forbindelsen dersom bølger skaper ugunstige bevegelser i flåtene.

Om bord i flåten

Når alle er vel om bord i flåten, åpnes vakuumposen med hjelpemidlene forsiktig opp. Ta godt vare på posen. Tørk opp vann med svamp og øsepose. Reguler temperaturen ved å åpne/lukke flåten. Man kan endre utluftingen i flåten ved å flytte festepunktet for drivanker i forhold til vinden. Organiser vaktrutiner for utkikk. Vann og proviant fra nødsekken skal rasjoneres og fordeles. Spar på vannet.

Dersom regnvannsamleren brukes, kan vannet i begynnelsen være salt hvis flåten har ligget opp ned.

Drikk aldri sjøvann. Kast over bord unyttige ting, eller ting som kan skade flåten. Hold flåten så tørr som mulig til enhver tid.

Tenk vektfordeling og stabilitet. Pass på at ikke noe ødelegger påfyllingsventiler eller sikkerhetsventiler. Husk å stenge lokkene til sikkerhetsventilene når alle er kommet om bord i flåten. Skulle en av tubene miste luft, etterfyller en ved å bruke pumpen som finnes om bord i redningsflåten.

Signalutstyr

Ikke bruk hjelpemidlene som er til rådighet i utide. Et viktig spørsmål er om den man prøver å signalisere til er en tilfeldig forbipasserende eller en man vet er på leting etter flåten. Flåtens farge og Solas-refleksene gjør flåten synlig. Et håndholdt signallys kan ses flere nautiske mil om natten, men dette beror på hvor høyt over havflaten observatøren er. Lyset vil vare i ca. 40 sekunder. Hold det så høyt og langt ut fra flåten som mulig slik at denne ikke skades. Hvis man blir observert fra fly, er det viktig å spare bluss til båt kommer. Ved helikopterredning kan man bistå mannskapet ved å holde opp noe som viser vindretningen. Pass på at en person beveger seg om gangen slik at flåten er så stabil som mulig. Ikke fest flåten til liften. Skulle flåten nå en farlig kystlinje, er det viktig å bli i flåten for å dra fordel av den beskyttelsen luftkamrene gir.

Vedlikehold og service

Flåteeieren bør sørge for at flåten utsettes for så lite ytre påvirkning som mulig. En ting er at flåten i seg selv tåler å stå på et dekk i 15 kuldegrader mens båten ligger i opplag, men er det nødvendig?

Det vil oppstå kondens i en containerflåte. Sett flåten slik at kondensvann renner ut av åpningen der utløser/festesnoren går inn. Dersom man tar ut gummiproppen, må man være forsiktig med å bruke for mye tettemiddel når proppen settes inn igjen. Dette fordi utløsermekanismen på flasken ligger tett ved denne åpningen.

Flåten sendes til oss for service første gang etter tre år. For yrkesbåter gjelder egne regler. Flåten vil da bli blåst opp og alle kritiske detaljer vil bli undersøkt, og om nødvendig skiftet. Utstyret i flåten vil bli gjennomgått med utskiftning av sjøsyketabletter, batterier osv. CO2 beholderen vil bli sjekket – og alt vakuumpakket.

Vi godkjenner så flåten iflg. produsentens spesifikasjoner.

De fleste redningsflåter har i praksis en levetid på 10-12 år, fordi kostnader til service og vedlikehold øker vesentlig etter denne alder. Eter 15-20 år skal flåten kondemneres uansett.

Var denne artikkelen nyttig?

Gi artikkelen 1 til 5 stjerner etter hvor nyttig du synes den var

Vi beklager at denne artikkelen ikke var nyttig for deg

Vi vil gjerne vite hva du synes vi kan forbedre!

Les også: