VC-17 utgår - hva skjer nå?
International VC17 har de siste to-tre tiårene vært et av de mest populære bunnstoffene i Norge, spesielt blant seilere og hurtigbåt-entusiaster. Men fra 1. mai 2024 er det slutt, fra den datoen er det forbudt å selge VC17 - og etter oktober er det også forbudt å påføre det.
Båteiere som har benyttet VC17 har da to valg. Enten må man skrape ned hele undervannsskroget for å stå helt fritt, eller så må man velge en løsning som fungerer oppå det gamle bunnstoffet.
Denne artikkelen handler primært om løsninger som gjør at man slipper den meget omfattende jobben med skrapen, eller en kostbar løsning med sandblåsing eller tilsvarende.
Hvorfor blir det forbudt med International VC17?
Bunnstoff med en aktiv beskyttelse mot groe inneholder biocider, som oftest i form av kobber. Kobber i for store mengder er skadelig for livet i havet, og i følge krav fra EU og Miljødirektoratet innholdet VC17 for mye kobber.
Hva erstatter International VC-17?
VC 17 er et såkalt hardt thin-film bunnstoff, som kan påføres i tynne hurtigtørkende lag, og som etterlater en glatt overflate. Vi anbefaler to produkter som enkelt kan erstatte VC17, begge er thin-film bunnstoff som bidrar til ekstra fart og effektivitet, og er med det perfekt for både seilbåter og hurtiggående båter:
- Seatronic VC Thin film - Hardt bunnstoff
- International Thin Film VC Offshore hardt bunnstoff
Det er også mulig å benytte det helt biocidfrie International B-Free-bunnstaoffet. Les mer om det nederst i artikkelen.
Merk at International Thin Film fortsatt venter på endelig godkjenning fra norske myndigheter før det tillates solgt i Norge. Vi tør ikke si eksakt når dette er klart, men håper og tror at det er klart i god tid før sommersesongen 2025. Men uavhengig av det er Seatronic VC Thin film et ypperlig og ikke minst kostnadseffektivt alternativ.
Seatronic VC Thin film egenskaper
- Hard, glatt overflate med lav friksjon
- Tynn film, ingen oppbygging av tykke strøk
- Den glatte overflaten med lav friksjon gir optimal hastighet og effektivitet
- Tørker hurtig selv ved lave temperaturer
- For de fleste typer båter unntatt aluminiumsbåter.
- Meget konkurransedyktig pris
International Thin Film VC Offshore egenskaper
- Hard og jevn overflate som gir lav friksjon
- Effektivt bunnstoff for alle sjø- og begroingsforhold
- Rask og enkel å påføre, det er ikke behov for pussing eller sliping mellom strøkene
- Hurtigtørkende gjør at det raskt kan overmales, og man er mer fleksibel i forhold til sjøsetting
- Kan brukes på alle skrogtyper med unntak av aluminium
- Kan rulles på, eller sprayes - spraying anbefales kun for fagfolk
- Kan påføres over VC17m – les mer nedenfor
Både Seatronic Thin film og International Thin Film kan legges direkte på eksisterende bunnstoff (etter vask) av typene: International Cruiser 250, International Cruiser White, International Micron 350, International Trilux 200, International VC-17, Jotun Non Stop, Hempel Mille NCT og Hard Racing, Seajet selvpolerende. Du kan finne en overmalingstabell under «Dokumenter» når du klikker deg inn på produktet.
Merk at International Thin Film fortsatt venter på endelig godkjenning fra norske myndigheter før det tillates solgt i Norge. Vi tør ikke si eksakt når dette er klart, men håper og tror at det skjer i god tid før sommersesongen 2025. Men uavhengig av det er Seatronic VC Thin film et ypperlig og ikke minst kostnadseffektivt alternativ.
Påføring av Seatronic VC-Thin film og International Thin Film
Hvis du har VC17 fra før og ønsker å påføre Thin Film er det litt forskjellige fremgangsmåter avhengig av tilstanden til dagens bunnstoff.
Gammel VC17m i god stand: Her er det bare å vaske med ferskvann å påføre Thin film. Dette gjelder også for de fleste andre typer bunnstoff i god stand, men sjekk med produsent for å være på den sikre siden.
Gammel VC17m som er slitt eller flasser:
Er det bare litt slitt kan det holde med å pusse/skrape vekk gammelt løst bunnstoff, rengjøre, og påføre et lag med Primocon Primer, før påføring av nytt bunnstoff.
Er det små områder som er slitt kan man velge å bare å behandle disse partiene før påføring. Fjern gammelt bunnstoff med maling og bunnstoff fjerner, slip med 240 papir, rengjør, masker området og påfør VC Tar2 epoxyprimer. Dette forutsetter at det er brukt en tokomponent-primer fra før.
Er det store områder som er slitt anbefales det at alt gammelt bunnstoff fjernes. Det vil så godt som alltid gi et bedre resultat, og det tar minst like lang tid å reparere mange små flekker. Fremgangsmåte som i punktet ovenfor.
International B-Free
Ønsker man minst mulig friksjon og et helt biocid-fritt bunnstoff er Internationals B-Free Explore en god løsning. Har man VC17m i god stand kan man høytrykkspyler og skrubbe med skuresvamp for å fjerne evt. løst bunnstoff. Deretter grunnes det med B-Free Conversion Coat, før et B-Free-system påføres, typisk et strøk B-Free Tiecoat og to strøk B-Free Explore. B-Free Explore holder normalt i 2-3 år før man trenger å påføre nytt bunnstoff. Er det gamle bunnstoffet i dårligere stand anbefales det at det fjernes helt, før man starter en B-Free-prosess. Les da mer på de ulike produktene.
Relaterte magasinet artikler
Ønsker du å lese mer om valg av riktig bunnstsoff kan du se i Seatronic Magasinet: