Maritim VHF er et internasjonalt system for kortdistanse-radioforbindelse for skipsfarten på VHF-båndet. Du kan komme i forbindelse med kystradiostasjonene, det er mulig å få satt opp telefonsamtaler til hele verden, og du kan kalle opp skip og båter i nærheten. Det er i tillegg egen kanaler for oppkall til havnemyndigheter.
Hvorfor trenger du VHF når du har mobiltelefon?
VHF er først og fremst et sikkerhetsprodukt, og som vil gi ekstra trygghet for de aller fleste som ferdes på sjøen. Mange satser på atmobiltelefonen vil skaffe dem hjelp dersom noe skulle skje, men dette er i svært mange situasjoner en falsk trygghet.
Hvis du ønsker å ivareta din og mannskapets sikkerhet på sjøen har VHF noen unike fordeler fremfor mobiltelefon:
Med VHF er du alltid innenfor rekkevidde til andre skip eller kystradiostasjoner så lenge du oppholder deg langs kysten eller i kystnære farvann. Mobildekning forsvinner som oftest i kort avstand fra land.
Med VHF har du ved å kalle opp en kystradiostasjon tilgang til relevant kompetanse, både informasjon om vær og andre relevante maritime forhold der du befinner deg.
Ved personskade eller andre akutte helseproblemer kan du via kystradiostasjon på kort varsel få direkte tilgang til lege.
Du kan tilkalle assistanse - for eksempel en redningsskøyte.
Og sist men ikke minst - du kan ved å trykke en enkelt knapp sende ut en nødmelding til alle stasjoner innenfor rekkevidde. Den automatiske nødmeldingen vil inneholde din posisjon og identitet.
Andre praktiske fordeler
I tillegg til alle områder knyttet til sikkerheten om bord, har også VHF en rekke praktiske fordeler i det daglige båtbruk.
Det sendes maritim værmelding hver tredje time mellom 09-21. I tillegg kan du få værmelding ved behov ved å kalle opp kystradiostasjon.
Kystradioen sender ut maritime varsler (navigational warnings) til faste tider. Disse inneholder relevant informasjon for sjøfarende, for eksempel opplysninger om fyrlykter som er ute av drift, arbeid på installasjoner til havs o.l.
Du kan på riktige kanaler kalle opp og opprettholde kontakten med andre båter du kjenner i området - for eksempel invitere til middag på kvelden.
Via kystradiostasjon kan du «ringe» et vanlig telefonnummer på land. Andre på land kan også nå deg ved å ringe til Kystradiostasjonen (telefonnummer 120).
Mini VHF-ordliste
DSC (digital selective call) - funksjon som muliggjør åpen eller lukket kommunikasjon basert på de enkelte fartøys unike ID (se MMSI nummer). Dette er også funksjonen som muliggjør automatisk utsendelse av nødmelding når du trykker på apparatets distress-knapp.
MMSI (Maritime Mobile Service Identity) - dette er et internasjonalt unikt 9-sifret nummer som din radiostasjon/fartøy tildeles når du får lisens. Nummeret programmers inn i alle Maritim VHF-radioer som har DSC, og dette er en ID som sendes ved aktivering av distress-knapp på VHF-radioen, sammen med informasjon om din posisjon generert av VHF-radioens egen, eller en tilkoblet GPS-mottager.
Kallesignal - For eksempel LJ8429, er den identifikasjonen du bruker i det daglige ved vanlige oppkall og kommunikasjon på VHF. Litt som kortbølgeradio-amatøren Marve Fleksnes LA8PV, for de som husker det. Kallesignal tildeles sammen med MMSI-nummer når du får lisens
Hvordan komme i gang med Maritim VHF?
For å få tillatelse til å bruke Maritim VHF trenger du SRC/VHF-sertifikat (dvs. opplæring og bestått eksamen), VHF-lisens og en VHF-radio.
SRC/VHF-sertifikat
Short Range Certificate (SRC) gir deg all kunnskapen du trenger for fullt utbytte av din VHF-radio, inkludert bruk ved nød og assistanse, Telenor Kystradio sine tjenester og daglig bruk.
Opplæringen tar du enten gjennom Telenor Kystradio sitt webkurs (eksamen inklusive), gjennom skoleundervisning, eller som privatist (med pensumheftet «Mayday»). Eksamen tar du enkelt på nett, og ved bestått får du utstedt SRC/VHF sertifikatet .
Pensumheftet «Mayday», for SRC/VHF-sertifikat, får du hos oss.
VHF-lisens
Med VHF-lisens knyttes et eget maritimt telefonnummer (MMSI) til din VHF-radio. Når uhellet er ute holder det med ett trykk på nødknappen (distress) for å tilkalle hjelp fra Telenor Kystradio og omkringliggende båter. En VHF-lisens er personlig, og gyldig for alle VHFene lisensbetaleren eier. Lisensen er også gyldig for EPIRB-nødpeilersendere (PLB-nødpeilersendere, som er søknadspliktig via NKOM). Se våre nødpeilesendere her.
Lisensen er påbudt for alle som har VHF-radio om bord. Dette gir også tilgang til alle de tjenestene Kystradio tilbyr, ikke bare i nød, men også til litt glede i det daglige. Selve lisensen kjøper du hos Telenor kystradio
VHF-radio
Maritim VHF-radio er utviklet spesielt for bruk på sjøen, tåler vann og sender på egne frekvenser som overvåkes døgnet rundt av Kystradioen og gjennom andre båters lytteplikt på kanal 16. I en nødsituasjon er det ingenting som sikrer deg hjelp så raskt som en registrert VHF-radio med nødknapp (DSC)
Håndholdt eller fastmontert VHF-radio?
Om du velger håndholdt og fastmontert VHF-radio er litt avhengig av bruksområdet ditt.
Det er helt klart best med en fastmontert VHF hvis du har en litt større båt med god monteringsplass, og hvor du kan finne en antenneplassering – så høyt og fritt som mulig. Da vil du med 25 W sender og en høy(ere) plassering også få bedre rekkevidde, og den vil virke vesentlig lenger ut fra land. Alle Seatronics fastmonterte VHF-radioer har DSC som standard.
Seatronics har en rekke Standard Horizon fastmontert VHF modeller, Ramarine fastmontert VHF og Garmin fastmontert VHF. Vi har også ICOM VHF, Simrad VHF, Cobra VHF, Lowrance VHF og B&G VHF for fast montering.
Ferdes du mest nærme land kan en håndholdt VHF med 5 W sender gjøre nytten, og har du en liten åpen båt eller kajakk, hvor installasjon ikke er mulig, er en håndholdt VHF ofte det eneste valget. Fordelen er at våre håndholdte VHF radioer er vanntette, svært solide, og flere flyter. Noen håndholdte VHF-radioer har også DSC og nødknapp (DISTRESS), som på fastmonterte VHF-radioer. Er den håndholdte VHF-radioen båtens hoved-VHF anbefaler vi på det sterkeste å kjøpe med DSC. Seatronic har Standard Horizon håndholdt VHF, Cobra håndholdt VHF, Icom håndholdt VHF. I tillegg har vi Jotron håndholdt GMDSS og VHF som er mer for kommersiell bruk, og møter alle IMO krav for å brukes ombord i SOLAS fartøyer.
Mange velger å ha begge versjoner om bord, og bruker disse om hverandre alt etter bruksbehovet. Større fritidsbåter som ferdes over åpne strekk har ofte en håndholdt VHF som en del av utstyret i en «grab bag», og som kan redde dagen om man må forlate fartøyet i en nødsituasjon og gå i jollen eller redningsflåte.
Fastmonterte VHF med AIS-mottaker
Det finnes også et stort utvalg av fastmonterte VHFer med innebygget AIS-mottaker. AIS-mottakeren lar deg se andre båter i nærheten i VHFens display, og kalle opp disse direkte. I tillegg til flere av merkene nevnt ovenfor har vi også Vesper Cortex VHF med AIS.
Antenner, kabler og plugger
Pass på at det gjøres en nøyaktig og grundig jobb ved installasjon av antenneanlegg. Erfaringsmessig ser vi at de fleste tekniske problemer ved faste VHF-installasjoner oppstår på grunn av feil eller mangler her – som oftest dårlige koblinger. Husk å gjennomføre radiotest ved å kalle opp kystradiostasjon ved hver sesongstart. Gjenta dette noen ganger i løpet av sesongen, og i forkant av lengre overfarter.
Du kan lese mer om VHF i Seatronic Magasinet her.