Produktbeskrivelse
Sleipner Side-Power EX95 Single er en utevendig truster, som kan monteres både som baugpropell og hekkthruster. Effektiv skyvekraft på 67-95 kg.
EX95 er beregnet for deplasement og halvplanende båter fra 35 til 48 fot.
Monteringskit, kabler i riktig lengde, ønsket kontrollpanel, og evt adapter for V-skrog er tilleggsutstyr.
Merk at denne 24V-thrusteren hovedsakelig brukes på båter med et 12V strømanlegg ombord. 24V muliggjør en kompakt motor, og reduserer også kravet til strømkabelen. En typisk løsning her er 2 stk Optima AGM eller Exide AGM EM 1000 batterier koblet i serie plassert nær thruster, som videre lades fra båtens startbatteri via en 12V til 24V DC-DC-lader.
Effektiv skyvekraft
De utvendige EX-thrusterene til Sleipner kan ha så mye som 40% høyere effekt enn sammenlignbare konvensjonelle baugpropeller installert i tunnel gjennom skroget.
- Installasjonsposisjonen på EX vil normalt være 1-1,5 m nærmere båtens baug enn en baugpropell i tunnel, noe som betyr at vektstangeffektpen økes med minst 20%.
- En Baugpropell i tunnel med en typisk lengde på 60-70 cm, og mindre diameter, har en redusert skyvekraft på ca 20%
- Insattalsjonsdybden er typisk minst 15-20 cm dypere under havflaten, noe som betyr at det ikke blir kavitasjon, dvs at EX-thrustere har mindre støy, og ikke minst og vibrasjoner som også reduserer effekten
Om Sleipner Side-Power EX-serie
Side-Power EX-serie kommer i modeller som kan installeres på de aller fleste båttyper mellom 20 og 50 fot (6-15 meter), nesten uansett skrog, materiale, konstruksjon eller fremdriftssystem. Pod-thrusterne i EX-serien er et godt valg dersom tunnelthruster ikke er praktisk mulig å montere, eller eventuelt som svært kompakt hekkthruster. I sistnevnte tilfelle er EX-serien særlig installasjonsvennlig, og egner seg godt for ettermontering.
Serien passer like godt på motorbåter som seilbåter, husbåter eller katamaraner, i glassfiber, stål, tre eller aluminum. Den fleksible monteringen langt frem mot båtens baug gjør EX thrustere til svært energieffektive baugpropellere og kan skyve større båter ved samme tilførte effekt som konvensjonelle thrustere.
Til tross for at EX-serien er konstruert og testet for hastigheter inntil 35 knop, anbefaler vi installasjon av tunnelthruster for planende skrog dersom det finnes plass til det. Årsaken er at en utvendig montert baugpropell på planende skrog kan gi uønsket sprut fra baugen i høyere hastigheter når baugen møter større bølger.
Enkel og økonomisk installasjon
- EX-thrustere trenger bare tre hull gjennom skroget. Disse foresegles med en spesiell gummipakning. Det er ikke behov for noen form for støpearbeid eller spesialverktøy.
- Enkel installasjon sparer deg mange arbeidstimer, og gir redusert kostnad ved installasjon. Høy utnyttelse av energien reduserer også kravet til strømkabler og batteribank.
- Et utmerket valg når en baugpropell med tunnel ikke passer, eller som en ekstremt kompakt hekkthruster
- Spesielt velegnet for ettermontering
Praktisk i drift
- Idéell plassering, kort tunnel, og hydrodynamisk utforming reduserer vannmotstanden til et minimum, tilsvarende en lukket foldepropell. Dette gir tilnærmet nesten ingen hastighetsreduksjon
- Den utvendige plasseringen gir effektiv kjøling av elektromotoren fra vannet. Dette betyr viderelengre kjøretider enn tradisjonelle baugpropellere - opptil 5 minutter.
- Ekstern montering gjør at EX-serien blir meget stillegående. Størstedelen av energien absorberes av vannet som omslutter propellenheten
- Kort tunnel og dyp plassering enn tradisjonell thruster er også to viktige faktorer for støyreduksjon
- Utvendig plassering av baugpropellen gjør at man sparer betydelig plass innvendig i båten. På innsiden skal det kun monteres et kompakt styringsrelé, sikringsholder og hovedstrømbryter. Dette gir stor fleksibilitet når enheten skal tilpasses båtens konstruksjon
- Med kort tunnel og riktig plassering lengre frem og dypere enn tradisjonelle tunnelthrustere vil man i de fleste tilfeller oppnå hele 40% høyere virkningsgrad
Høy kvalitet
- Sleipner har ca 100 års erfaring med utstyr som skal brukes på havet, og hver enkelt del i en baugpropell i EX-serien er spesielt utvalgt for å møte svært høye sikkerhetskrav. EX-serien produseres ved Sleipneres Side-Powers fabrikk i Fredrikstad.
Egenskaper Sleipner Side-Power EX95 Single
- Ignition Protection. Sleipners gnistbeskyctede produkter er kompatible ed ISO 8846, og er sikret mot at bensin eller andre brannfarlige gasser ikke kan trenge inn eller antennes.
- PRO variabel hastighetskontroll gir deg full trinnløs kontroll over thrusteren, noe som gjør at manøvreringen kan gjøres med stillegående og avslappet, og bruken blir mer intuitiv. Monterer du både baugpropell og hekkthruster for du også den unike "Hold-funksjonen", der du kan holde båten mot bryggen under fortøyning.
- IPC (Intelligent Power Control) gir et lite opphold mellom retningsendringer, noe som reduserer slitasjen på de mekaniske delene, samtidig som releets funksjoner overvåkes - noe som både reduserer faren for å ødelegge utstyret og for å unngå ulykker i havn.
- Waterproof Housing Vanntett hylster for bruk under vann.
- Overheat Protection oppdager automatisk overoppheting av interne komponenter, og skrur av for å ikke få en farlig overoppheting av hele systemet.
- Analog. Sleipners analoge signalkabler med plug-and-play høykvalitets-kontakter er fargekodene for å matche koblingsskjema. Installasjonen går som en lek.
- Forseglet og livstidssmurt girhus. Baugpropellens girhus er oljefylt for livstids-smurning, og forseglet med en mekanisk tetning med keramikk og karbon som gir usedvanlig lang levetid og maksimal sikkerhet mot vanninntrenging.
- Enkel propell. En korrekt konstruert baugpropell med enkel propell vil være det mestenergieffektive systemet, og i tillegg passer konstruksjonen best på smale skrog/bauger.
- I-Box. Den medfølgende I-Box er systemets kontrollsenter. Den gir en forsinkelse ved enring av kjøreretning, reduserer muligheten for relélåsing, og stopper thrusteren hvis reléet skulle låse seg. kan kombineres med andre Sleipner-thrustere-
Spesifikasjoner
- Mål hus: 600x165x165 mm (LxBxH)
- Høyde skroggjennomføring: 137,5 mm
- Vekt: 19,5 kg
Valg av thruster
I tillegg til variantene baugpropell og hekkthruster, og hvordan monteringsmulighetene er om bord, handler valg av thruster om hvor sterk den er, oppgitt som effekt i hk og skyvekraft i kg.
De ulike produsentene oppgir normalt et lengdemål de anbefaler den for, fra og til i fot eller meter - og de anbefalingene er en god tommelfingerregel. Men ta hensyn til om båten din er ekstra lett eller tung i forhold til lengden, type båt – her spiller bla. vindfang og undervannsskrog inn.
Også kommer de ytre faktorene - hvor ofte er du avhengig av å kunne snu båten, er hjemmehavnen eller mye besøkte havner trange og værutsatte.
Når det gjelder monteringsmuligheter ombord handler det ofte om plass og om skrogformen gir god nok effekt for en vanlig tunnelløsning i baugen – kanskje er det bedre med en utenpåliggende eller nedsenkbar thruster.
Men etter vår mening er det viktigste kriteriet spenningen, og den henger sammen med avstanden fra batteri til thruster. En baugpropell på en litt større båt hvor batteriene er plassert lengre akter kan oppleve 30 til 40% lavere effekt, selv med gode kabler. Så ofte vil det være et bedre totalregnestykke å sette inn et ekstra batteri like ved thrusteren.
Er du i tvil om valget, eller har noen spørsmål så ta kontakt med oss. Jo flere opplysninger vi får om båtmerke, båttype, vekt, lengde, 12/24V, avstand til batteri osv. jo bedre svar kan vi gi. Vi har lang erfaring etter å ha solgt noen tusen ankervinsj, og vi har et tett samarbeide med flere av produsentene.
Innhold i esken
- Side-Power EX95 Single
- iBOX reléstyring
Merk at monteringskit kjøpes separat, velg mellom "Compact" og "med gummiadapter", avhengig av skrogform. Se under "Tilbehør".