Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Montere avfukter i båt

Fastmontert avfukter i båt

Dette er et eksempel på hvordan man kan montere en Arida Pro S12 i en eldre motorseiler av typen Nauticat 38. Vi ser her hvordan vår kunde har gjort det her, og dette er ment som inspirasjon og løsningsforslag for deg. Alle båter er forskjellige, og du må selv finne en løsning som passer din båt. Vi håper du finner inspirasjon i denne artikkelen til å gjøre en like fin jobb i din båt.

Fordeler med avfukter i båt

  • En tørr båt er en hyggelig båt
  • Tørt sengetøy, og tørre puter, gardiner og tekstiler
  • Unngå mugg og båtlukt
  • Unngå rust, tæring og råte
  • En tørr båt er en raskere båt, men høyere fart og lavere forbruk av drivstoff

Fremgangsmåte

Finn en egnet plassering

Bruk litt tid på å finne ut hvor du vil montere avfukteren. Det er et par ting du må huske på:

  1. Monter gjerne avfukteren skjult, inni en benk, et skap eller et lurt lite rom du har et sted.
  2. Husk at avfukteren bør stå så høyt oppe i båten som mulig. Du skal ha en Ø40 mm slange fra avfukteren og ut av båten. Pass på at sjøvann ikke kan renne inn i båten gjennom denne slangen. Du bør også ha fall på slangen fra avfukteren og ut. Hvis det skulle danne seg kondens i slangen så skal ikke dette kondensvannet renne tilbake og inn i avfukteren. (Se i artikkelen hvordan dette er løst her)
  3. Tenk ut hvordan du vil ha slangene for tørrluft. Du kan suge luft fra ett sted, og du kan blåse tørrluft tilbake et annet sted. Finn en egnet vei å trekke slangene. Om du klarer å bruke slanger med 125 mm diameter så er det det beste. Om nødvendig kan du redusere til 90 mm. (Det finnes overgang for å redusere fra Ø125 til Ø90)
  4. Du må ha stikkontakt i nærheten. Arida S12 kommer med en lang ledning, så i båt er dette som regel ikke noe problem, men tenk ut en vei å legge ledningen.

Avfukter plassert i salongen / dekkhuset

I denne båten valgte eieren å plassere avfukteren i dekkshuset. Båten er en motorseiler, med et fint styrhus sentralt på båten. Bak ryggen på sofaen i styrhuset er det ledig plass for å montere en avfukter. Avfukteren er 200 x 200 x 300 mm, og det kommer slanger i tillegg som du må ha plass til. På bildet under ser du hvordan eieren har laget åpning bak ryggen i sofaen. Her skal avfukteren plasseres. Dette er på styrbord side, så akterkabinen er til høyre for bildet. Da kan det trekkes en luftslange fra akterkabinen, så avfukteren suger luft derfra. Den tørre luften skal blåses tilbake til salongen, og dermed oppnår man en fin luftsirkulasjon. Mer om dette senere.

Finne egnet plass for avfukter i båt

Monter avfukteren og fest den skikkelig

På bildet nedenfor ser du avfukteren montert. Her har eieren laget en liten ramme av treverk, der avfukteren er skrudd fast. Du kan se noen sorte “føtter” som avfukteren står på. Disse er en del av avfukteren. De er laget for å skru avfukteren fast. Merk at du kan montere avfukteren i den retningen som passer best for deg. Her står den med føttene ned, men avfukteren kan like gjerne monteres “opp / ned” slik at den henger i taket. Den kan også stå på siden, og du har en vegg eller et skott der du kan skru den fast. Vær kreativ og finn din løsning. De fire skruene er normalt et godt nok feste, men hvis du vet at du ofte er ute i hardt vær så skader det ikke om du har et spennbånd eller lignende for å feste avfukteren enda bedre. Better safe than sorry!

NB: Luftslangene du ser på bildet her er ikke en del av avfukteren. De er for varmeapparatet, og vi anbefaler å holde luften i varmeapparatet adskilt fra luften fra avfukteren. Avfukterens slanger kommer senere.

 

Avfukter montert i styrhus

Kople til slangene

Du kan kople til tre slanger til avfukteren:

  1. Våtluftslange for å blåse fuktigheten ut av båten. På bildet under er dette den sorte slangen. Den peker nå innover i båten, men det er bare mindlertidig under montasjen.
  2. Tørrluft tilbake til båten. Dette er den store grå slangen på venstre bilde. Her er det brukt 125 mm slange som anbefales. Du kan også redusere til 90 mm.
  3. Fuktig luft fra båten som skal tørkes. Denne vises på det høyre bildet. Her suges det fra akterkabinen utenfor bildet. Her kan du også velge 125 eller 90 mm uavhengig av hva du valgte på tørrluftslangen.

Illustrasjonen i høyre hjørne viser prinsippet for luftstrømmene:

Slange ut av båten

Du behøver ikke bruke alle disse slangene. Du kan suge luft fra der avfukteren står, og blåse den tørre luften tilbake der avfukteren står. Det er helt greit, og det er en vanlig løsning i små båter. Dette er en 38 fots motorseiler, med flere kabiner. Derfor er det gunstig å suge fra ett sted og blåse tilbake et annet sted. Da blir det en fin sirkulasjon av luften. Men, det er altså ikke slik at du MÅ ha det.

Det du MÅ ha er en slange fra avfukteren og ut av båten. Dette er for å blåse fuktigheten ut av båten. Denne type avfukter lager ikke flytende vann som må tømmes, men den lager fuktig luft som må blåses ut. Så nå må du faktisk borre hull i båten din! Finn et smart sted å gjøre dette. Du trenger hull for en 40 mm slange. Bruk en vanlig skroggjennomføring. Som en ekstra sikkerhet kan du feste en kuleventil rett på innsiden av skroget. Da kan du stenge denne når du skal ut i hardt vær.

Bildet til venstre under viser skroggjennomføringen med slangen tilkoplet. Her ser du at det er valgt en kombinasjon av sort slange og hvite rørdeler. Fordelen med rør er at de har en glatt overflate innveldig, så luften “sklir” lett ut. Fordleen med slange er at den kan være enklere å montre. Du kan også bruke en kombinasjon slik som her.

På høyre side på bildet under ser du hullet som er borret i skroget. Som vi ser det det en solid bygget båt:

Våtluftslange med svanehals og isolasjon

Bildet under viser våtluftslangen ferdig montert.

Svanehals

Som vi ser går slangen opp i en svanehals før den går ned til skroggjennomføringen. Dette er for å hindre at sjøvann fra utsiden kommer inn i båten.

Isolasjon av slangen

Vi ser også at slangen er isolert. Dette er en stor fordel. Det gjør at faren for kondens inne i slangen er mindre. Hvis det danner seg kondens inne i slangen før luften kommer til toppen av svanehalsen så risikerer man at denne kondensen renner tilbake og inn i avfukteren. Det bør unngås. Derfor er det en fordel å isolere slangen når man velger denne løsningen. Om du har fall hele veien ut så er ikke dette noe problem, men det er ikke alle båter som kan få til det.

Hygrostat

Arida Pro S12 har en innebygget hygrostat. Den føler på luften som passerer gjennom avfukteren, og tilpasser tørkingen slik at man får jevn og riktig luftfuktighet. Du kan justere hygrostaten ved å vri på et lite ratt på selve apparatet. Det vanligste er å sette hygrostaten på 50% og så la den være der. Denne kunden har valgt å bruke denne integrerte hygrostaten.

Som et alternativ kan man bruke en ekstern hygrostat. Da kopler man opp en hygrostat som måler et annet sted i båten, altså ikke på luften som går gjennom avfukteren. Denne eksterne hygrostaten koples til avfukteren med en kabel. Fordelen med dette er at du kan måle hvor du vil, og du kan også slå avfukteren av og på hvis du ønsker å tvangskjøre, den eller om du vil slå den av undr en romantisk middag. Ekstern hygrostat er altså en kjekk ekstra ting, men ikke streng tatt nødvendig.

Prøvekjøring av avfukter "Sea trial"

Da er det bare å kople til strøm, og la avfukteren gå. Du vil nå få en tørr og fin båt. Den er mye mer behagelig å være i, med mindre lukt, mindre fukt og høyere annenhåndsverdi. Som vi ser av bildet under er kunden strålende fornøyd med resultatet.

"Jeg må si at avfukteren fungerer utmerket. Den flytter mye luft, og foreløpig kjører jeg den døgnet rundt. Nivået har stabilisert seg på ca 40% i salongen der lufta kommer ut, og ca 50 i akterkabinen der lufta hentes. Det er merkbart tørrere ombord."

Video av andre avfuktere montert i båt

Arida Pro S12 er en populær avfukter hos båtfolk. Noen har kanskje startet med en liten bærbar avfukter, for eksempel Meaco DD8L. Så har man funnet ut alle fordelene med en tørr båt, og ønsker noe skikkelig. Da er Arida Pro S12 den riktige løsningen.

Nedenfor kan du se noen videoer av lignende installasjoner i andre båter: