Garmin autopilot - Alt du trenger å vite
Garmin autopilot - Alt du trenger å vite
Store norske leksikon har definert autopilot slik: Autopilot er styre- og reguleringssystem som holder skip eller fly på en ønsket kurs uten menneskelig inngripen.
Autopiloter ble utprøvd på skip tidlig på 1920-tallet, og i Norge ble det vanlig med autopilot på handelsskip på 1950-tallet. I dag har praktisk talt alle skip autopilot, og også på en god del fritidsbåter.
Autopiloter for fritidsbåter kommer i mange former, fra enkle versjoner for rorkult, til mer avanserte versjoner for mekanisk eller hydraulisk styring, som også snakker med annet elektronisk utstyr om bord.
Les mer om de ulike funksjonene til Garmins autopiloter lengre nede i artikkelen.
Hvorfor trenger jeg en autopilot?
Det kan være mange grunner til at man ønsker å ha en autopilot om bord, men det er liten tvil om at det er kjekt med en «ekstra hånd» i båten. Først og fremst handler det om å kunne slippe å holde i rattet hele tiden, spesielt hvis det kun er en ombord som «står til rors».
- På tur, og spesielt lengre turer eller lengre strekk
- Ved fiske, når hendene trengs til noe annet.
- Tur-og regattaseiling. En autopilot er spesielt nyttig ved solo- og shorthanded seilas. Det finnes også egne autopilotfunkjsoner for seiling.
- Når fendere skal festes på vei til havn, eller taes opp ut fra havnen.
- Noen båter, og spesielt motorbåter, krever mye «ratting», da kan det være fint med en autopilot som gir litt hviletid.
- I urolig sjø kan en moderne autopilot ofte holde kursen bedre enn de fleste rormenn, noe som gjør det mer behagelig å være om bord.
Hvilket merke autopilotmerke skal jeg velge?
Her tar vi for oss Garmins autopiloter, men på et generelt grunnlag vil vi anbefale en autopilot som snakker med annet utstyr ombord, og da vil vi igjen anbefale at man så langt det lar seg gjøre velger et merke. Har du en kartplotter / multifunksjonsskjerm fra Garmin ombord vil vi også anbefale en Garmin autopilot. Selv om ulike merker kan snakke sammen via f.eks. NMEA 2000, er vår erfaring at integrasjonen er enklere, det både fungerer bedre, du er sikret å få med all funksjonalitet, og det øker brukeropplevelsen med utstyr av samme merke. Med Garmin kan du også styre autopiloten fra Garmin Quatix smartklokker fra hvor som helst ombord.
Hva består en autopilotpakke av?
En autopilotpakke består normalt av flere komponenter, og det kan for mange fremstå som litt komplisert å velge riktig. Vil vi her forsøke å gjøre det litt enklere, men er du i tvil så bare ta kontakt med oss i Seatronic. Vi har solgt flere tusen autopiloter til alle typer båter, og har basert på det en solid kunnskapsbase her.
Hvis vi ser bort fra de aller enkleste rorkultpilotene består en komplett autopilotpalkke normalt av:
- Drivenhet - motoren i systemet. Drivenhetens oppgave er å oversette instruksjonene fra autopilotsystemet til bevegelse av roret, drevet eller utenbordsmotoren din. Drivenheten som velges avhenger av type styring som står i båten, hydraulisk eller mekanisk. Drivenheten følger med i noen autopilotpakker, eller velges avhengig av styresystem og størrelse på båt eller styresylinder.
- Kontrollenhet (computer) - hjernen i systemet. Kontrollenheten (CCU) overvåker kontinuerlig informasjonen fra kompass, rorføler, vindsensor og andre instrumenter ombord som er koblet til systemet. Autopiloten styrer deretter i valgt retning eller kurs, eller rute satt opp via en kompatibel kartplotter. Kontrollenheten sender også signal for å styre drivenheten.
- Betjeningspanel og styring av autopiloten - dedikerte autopilot betjeningspanel, kartplotter, fjernkontroller og Garmin smartklokker.
- Eventuelt tilleggsutstyr som rorføler, ekstra GPS kompass, fjernkontroller.
Noen ting i en autopilotpakke er gitt, basert på f.eks. hva slags styresystem det er i båten, andre komponenter velger man selv, for eksempel hvordan ønsker du å kontrollere autopiloten?
Autopilotpakker
Autopilotpakkene til Garmin kommer som nevnt i ulike versjoner, tilpasset ulike båter og styringer.
Pakkene leveres med Garmin Reactor 40 CCU, evt Compact Reactor. Når de er koblet til en kompatibel Garmin-kartplotter har de både seil- og hurtigbåtfunksjoner, inkludert styrekurshold og trinnstyring. Har du en vindsensor tilkoblet har du også vindhold og bauting/jibb funksjon. Andre muligheter er Auto Guidance+, dvs at kartplotteren lager en rute fra A til B, som autopiloten styrer etter. Men merk at Garmin sier at Auto Guidance skal bare brukes til planlegging ,og erstatter ikke ansvaret ditt for å navigere fartøyet på en sikker måte.
Hydraulisk styring
Garmin Compact Reactor 40 - for motorbåter opp til 25 fot med utenbordsmotor
Den hydrauliske Compact Reactor 40-autopiloten med 1 liter pumpe anbefales for båter opp til 25 fot med en påhengsmotor opp til maks 150 hk påhengsmotor, og maks 165 ccm³ styresylinder.
Pakken uten betjeningspanel kan styres fra en kompatibel Garmin-kartplotter.
Garmin Reactor 40 hydraulisk autopilot med SmartPump v2 - passer de fleste båter
Denne pakken leveres med Shadow Drive og GHC 50 display, og passer til de fleste hydraulikstyrte motorbåter og seilbåter. SmartPump v2 er kompakt, lettmontert, og har en børsteløs for lang levetid og lavt støynivå. Den passer til styresylindre fra 65 - 390 ccm³, og er med det ganske unik i siden den da passer et bredt spekter med forskjellige båter.
Garmin Reactor 40 hydraulisk autopilot - for både motorbåter og seilbåter
Denne pakken er en autopilotløsning for alle typer hurtigbåter med hydraulikkstyring – innenbordsmotorer, påhengsmotorer, hekkaggregater og dieselmotorer – eller seilbåter med hydraulikkstyring. Komplementeres med en 1,2 eller 2 liters pumpe, avhengig av volumet til styresylinderen.
Hydrauliske pumper
Båter med hydraulisk styring trenger en reversibel pumpe som kobles inn på båtens eksisterende styresystem. Velg en pumpe som samsvarer med volumet på styresylinderen som allerede står i båten. Volumet er ofte opplyst på skiltet på sylinderen og/eller i brukermanualen, så sjekk dette først. Dersom du ikke finner opplysningene om volum så ta kontakt med oss, så kan vi sammen finne ut hva du har.
Garmin Reactor 40 autopilotpakker beregnet for utvalgte motorfabrikanter
Garmin har også ferdige pakker for integrering mot Volvo Penta, Yanmar Helm Master, og Yamaha Helm Master styrespaksystemer. I tillegg har de semi-automatiske styresystemer for SeaStar Optimus, Yanmar ZT 370 elektronisk servostyringssystemer for hekkaggregater og ZF 2800 Pod Drive.
Garmin Reactor for større seilbåter med en mekanisk drivenhet
Denne Mechanical/Retrofit/Solenoid-hovedpakken for Reactor 40 fungerer med en rekke direkte eller kabelbetjente styresystemer.
Reactor 40 autopilot for seilbåt med GHC 50 display, uten drivenhet
Hvis du har en seilbåt med mekanisk styring vil du trenge en lineær drivenhet i tillegg til pakken med Reactor autopilotsystemet, for å kontrollere seilbåtens styringssystem.
Du kan velge mellom tre klasser – eller størrelser:
- Klasse A er utviklet for bruk på større seilbåter med deplasement på opptil 12,9 tonn
- Klasse B kompakt for seilbåter med deplasement på opptil 22 tonn
- Klasse B for seilbåter med deplasement på opptil 55 tonn
Alle lineære drivenheter fra Garmin har innebygd sensor for indikasjon av rorvinkel.
Merk at disse autopilotpakkene også er perfekte hvis du har en gammel drivenhet som fungerer, men hvor elektronikken må skiftes ut. Da kan det hende du også trenger noen ekstra kabler, se nedrest i artikkelen.
Hvilke funksjoner har en autopilot?
Vi som har vært i båt en stund var vant med autopiloter som kun holdt en kompasskurs. Med sine gamle fluxgate kompass gjorde de kanskje ikke den jobben så bra heller, de slet ofte med nordlige kurser og magnetforstyrrelser. I tillegg var de ofte trege, noe som ble spesielt merkbart i røffere sjø.
Dagens Garmin-piloter har en 9-akset AHRS (Attitude Heading Reference System) uten løse deler, som holder Reactor-autopiloten på stø kurs, selv når båten krenger under tøffe forhold. Resultatet er at alle om bord får en behagelig tur med minimalt med retningsfeil, kursavvik, rorbevegelser og strømforbruk.
Styremønster
Kan følge ulike styremønster som u-sving, sirkelmønster, sikksakkmønster, Williamson-svingmønster, banemønster, kløvermønster og søkemønster.
Auto Guidance+
Auto guidance+ krever nettverk med en kompatibel kartplotter
AutoGuidance gjør at du kan legge opp en rute fra A til B, og som benytter kartdata som vanndybde og kjente hindringer for å kalkulere en rute. Kan kalibreres for å tilpasses din båt (foretrukket minimumsdybde, høyde, og avstand fra land og hindringer).
Hurtigbåtfunkjsoner
- Styrekursholder - holder båten på en fast kurs.
- Trinnstyring sørger for at båten endrer kurs på en trygg og behagelig måte. Intervallet på trinene kan justeres.
Seilfunsjoner
Seilfunksjoner krever nettverk med en kompatibel vindsensor
- Vindhold, holder en bestemt kurs i forhold til den relative eller faktiske vindvikelen.
- Bauting/jibbing kan utføres fra «Hold styrekursen» eller «Vindhold», og har som standard 45 grader, men du kan justere denne. Det er også mulig å legge en forsinkelse på bautingen, og en jibb-inhibitor – altså en funksjon som hindrer ufrivillig jibb.
Shadow Drive
Shadow Drive kobler automatisk ut autopiloten når du vrir på rattet. Behagelig i hverdagen, og økt sikkerhet i en nødssituasjon. Autopiloten aktiveres automatisk igjen når du holder stø kurs. Tilleggsutstyr, men inngår i flere av autopilotpakkene våre.
Hvordan styrer jeg en Garmin Reactor autopilot?
Selv om det er mulig å styre autopiloten fra kartplotteren, ønsker de fleste et eget autopilotinstrument.
GHC 50 autopilot instrument
GHC 50 er en 5″ berøringsskjerm som benyttes for å styre autopiloten fra styreposisjonen. Det elegante panelet kan integreres i et system med f.eks. en Garmin kartplotter, en fjernkontroll eller en kompatibel Garmin Quatix smartklokke. Den kan kobles til via et kablet Garmin Marine Nettverk (GMN) eller via trådløse tilkoblinger. Meget god lesbarhet og gjenskinnsbeskyttelse, og vanntett i hht. IPX7.
Leveres som standard utstyr i mange av Garmins autopilotpakker.
Reactor autopilot fjernkontroll
Dette er en robust, vanntett og flytende autopilotkontroll som brukes sammen med kompatible autopilot-instrumenter og kartplottere. Den lar deg styre autopiloten fra hvor som helst om bord. Den har bevegelseskontroll, slik at du bare kan peke med fjernkontrollen i ønsket retning, og den har programmerbare knapper som du kan programmere med dine favorittfunksjoner. Klar og lesevennlig skjerm. Den leveres med festesnorer for å ha den rundt håndleddet eller halsen, og holder for å ha den på en fast plass.
Garmin quatix smartkokke
Med en Garmin Reactor Autopilot kan du også styre autopiloten fra en kompatibel Garmin quatix smartkokke.
Garmin quatix 7 er en serie premium maritime smartklokker som kan styre eller overvåke elektronikken i båten via knapper eller touch-skjerm. I tillegg har de alle de "vanlige" smartklokkefunksjonene, inkl. sykling, ski, golf og musikk.
quatix 7 kan kobles til kompatible Garmin-kartplottere og fjernkontroller for viktige MFD-funksjoner, inkludert kartzoom, layoutsnarveier, Fusion-stereoanlegg, autopiloter med mer.
Du kan styre båten selv når du ikke står ved roret. Gå til autopilotappen for å endre styrekursen, aktivere mønsterstyring eller følge en GPS-rute.
Sapphire Edition
Med AMOLED-skjerm
Solar Edition
Med solcellelading
Standard Edition
Maritim GPS-smartklokke
Garmin Echomap og GPSMAP kartplottere
Seatronic har et stort utvalg av Garmin karplottere, eller multifunksjonsskjermer om du vil. Alle disse er kompatible med Garmin Reactor autopiloter.
Tilbehør til autopilot
Garmin GRF 10 Rorvinkelgiver
GRF 10-enheten bruker en magnetisk sensor for å indikere rorvinkel. GRF 10 er kompatibel med GHP Reactor 40 m/SmartPump v2 og til Reactor 40 Retrofit.
Garmin Shadow Drive
Shadow Drive-systemet kobler automatisk fra autopiloten hvis rattet dreies, slik at du har muligheten til å ta over kontrollen når som helst. Autopiloten aktiveres igjen automatisk når du holder en stø kurs. Shadow Drive er kompatibel med Garmins autopiloter for hydrauliske systemer og medfølger ofte i hovedpakken.
Garmin MSC 10 maritimt satellittkompass
Hvis du ønsker en enda mer nøyaktig autopilot anbefaler vi å komplementere navigasjonssystemet med et maritimt satelittkompass. Det er flere grunner til dette:
- Langt nord er det større avvik mellom magnetisk nord og GPS-nord. Med MSC-10 satelittkompass får du en mer riktig kurspil på kartplotteren.
- Ved bruk av autopilot blir det normalt et avvik på kurs mellom GPS-heading og kompass-heading pga strøm og vind. Et satelittkompass bidrar også her til mer korrekt kurspil.
- På enkelte båter er det tilnærmet umulig å bruke elektronisk kompass til autopiloten pga. elektroniske forstyrrelser eller bygge materialer som stål. Ved å installere MSC-10 får man et velfungerende kompass under alle forhold.
Merk at satelittkompasset MSC-10 ikke bare er nyttig for autopiloten, men i et NMEA 2000 nettverk vil den bidra med kompassdata til kartplotteren og andre instrumenter som har behov for det.
Kabler til Retrofit piloter
Hvis du har en eldre autopilot der drivenheten fungerer, men resten av elektronikken skal skiftes ut med en Garmin Reactor retrofit-pakke, vil du sannsynligvis trenge noen ekstra kabler.
Dette gjelder autopilotpakkene med varenummer 00705-49 og 02794-02, se under seilbåt-modellene.
Vi vet at dette kan fremstå som litt forvirrende for mange, så bare ta kontakt med oss hvis du er i tvil om behovet for akkurat din båt.
Relaterte magasinet artikler
Ønsker du å lese mer elektronikk i båt kan du se i Seatronic Magasinet: