God jul og godt nytt år! Vi åpner igjen 2. januar

Dieselvarmer i båt

 

 

Valg av dieselvarmer for båt

Det finnes ulike typer varmeanlegg – luftvarmere og vannvarmere som går på diesel, varmere som går på parafin, og varmere som går på gass.

I denne artikkelen skal vi snakke om luftvarmere som går på diesel. Disse er desidert mest brukt, da de både er relativt enkle å installere, trenger som oftest ikke egen drivstoff-tank, og de varmer raskt og effektivt. Vi vil anslå at 9 av 10 varmere i fritidsbåter er av denne typen.

I dagens marked er det Webasto og Eberspächer som dominerer. Dette er meget gode og velprøvde kvalitetsprodukter produsert i Tyskland. Wallas fra Finland lager også gode kvalitetsprodukter, men de har ikke vært så populære i vårt marked. De siste årene har vi også fått rimelige varmeapparater produsert i Kina, som er mer eller mindre rene kopier av de tyske modellene.

Vi har lang og meget god erfaring med de tyske produktene. Dette er produkter vi kjenner svært godt og det er et solid serviceapparat med god tilgang til deler og kompetanse ved behov.

Vår erfaring med de Kina produserte varmerne er relativt begrenset i tid, men foreløpig har dette vist seg å være problemfrie produkter.

Skal vi peke på noen forskjeller er det at støynivået er noe høyere, de går ikke like «sømløst» på termostat, og bytting av deler/service virker mer tungvint.

En annen viktig forskjell er at Webasto og Eberspächer viser feilkoder når det oppstår driftsproblemer. Dette gir enten svaret på hvor feilen ligger eller en god indikasjon på hva som er problemet, og gjør videre feilsøking veldig mye lettere. Denne funksjonen har ikke produktene fra Kina.

Vi mener disse rimelige varmerne er et greit alternativ dersom ikke varmeren skal brukes mye, og ikke på døgnbasis. Er bruken mer omfattende enn dette, vil vi anbefale en av de tyske merkene. Videre mener vi at du sannsynligvis vil ha mer glede av en kvalitetsvarmer med tanke på levetid og problemfri drift etter flere år.

Varmerne leveres i ulike størrelser – typisk 2, - 4 og 5 kw. Velg en varmer som ikke har for mye effekt i forhold til behovet. Da vil den gå veldig mye på lav effekt, og du får lettere problemer med soting. Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere hva som er riktig valg til din båt og ditt bruk.

Varm båt når du kommer

Webasto og Eberspächer har også mulighet for styring via app eller på nettet.

 

 

Installasjon

Riktig installasjon er viktig for best mulig funksjon, problemfri drift og lang levetid på varmeren.

Installasjonen kan deles i fire elementer.

Selve varmeren, tilførsel av drivstoff, eksosutstyr og forgrening av varmen i båten

Montering av varmeren er ikke vanskelig, men det er helt nødvendig å følge installasjonsmanualen. Gjør man ikke det, og er ellers uten erfaring med denne type produkter, - vil du helt sikkert gjøre en eller flere feil.

Les derfor manualen, planlegg installasjonen, og ta gjerne kontakt med oss for å kvalitetssikre det du tenker å gjøre, eller for å avklare andre spørsmål du eventuelt har.

I tillegg er dette en liste over viktige tips vi ofte ser det er nødvendig å gi våre kunder;

  • Monter varmeren et sted som gir god tilgang til luft for både forbrenning og inntaksluft.
  • Sørg for at forgrening av varme legges opp på en måte som gjør at varmeren lett får sendt fra seg all varme ved full fart. Altså minst mulig motstand i nettet av varmluftrør, slik at varmeren ikke overoppheter og kanskje får driftsstans på grunn av dette.
  • Pass på å montere varmeren innenfor de krav til vinkler som står i bruker manual – obs ta høyde for krengning på seilbåt.
  • Ikke monter et t-stykke for drivstoff på slangen til hovedmotor eller andre forbrukere. Bruk en separat gjennomføring i tanken kun for varmeren.
  • Sørg for god nok strømtilførsel – sjekk tverrsnitt mot lengde på kabel, gode koblinger og friskt batteri.
  • Ved driftsproblemer på en relativt ny varmer som har fungert normalt, er det nesten alltid mangel på strøm eller drivstoff som er årsak…
  • For å minimere varmetap i nettet med varmluftslanger anbefaler vi isolasjon – særlig de første meterne etter varmeren.

 

 

Drivstoff-tank i båten?

Mange av dagens båter leveres med bensinmotor, derfor trenger du i noen tilfeller en egen tank til diesel for drift av dieselvarmeren. Seatronic har derfor løsningen for deg.

 

 

Våre tips til problemfri drift over tid

Når det gjelder drift av varmeren er det også viktig å forholde seg til manualen, men vi har også her noen tips vi har god erfaring med, og som vi ofte gir videre til våre kunder.

  • Ikke slå varmeren av og på med korte intervaller. La den gå minimum 20 minutter før den slås av.
  • Sett varmeren på maks ved oppstart og la den stå på maks minimum 10 minutter før den dempes.
  • I de fleste installasjoner vil en varmer etter en stund gå med vesentlig redusert effekt for å opprettholde ønsket temperatur i båten. For å redusere problemet med nedsoting av brenner, bør du etter en lengre periode med redusert effekt kjøre varmeren på full fart i 15 minutter før den slås av.
  • Husk riktig installert co alarm når varmer brukes om natten.
  • En luftvarmer er ikke beregnet for bruk til kontinuerlig oppvarming, som f.eks. en elektrisk stråleovn. Ved kontinuerlig bruk vil den ikke stoppe, men den vil trenge hyppige servicer, og normal levetid reduseres.

Som sagt – ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål til installasjon eller bruk av din varmer. Vi hjelper deg gjerne!

Se våre CO alarmer