Ritar

Ritar Lithium 12V LiFePO4-batteri 150Ah med 100A BMS

Varenummer RITAR12V150AH
9 499,–
inkl. mva
Ubekreftet leveringstid
Ritar Lithium 150 Ah er et 12 V LiFePO4 litiumbatteri med prismatiske celler. Batteriet har 100 A batteristyring (BMS) som beskytter batteriet mot overbelastning, for høy ladestrøm og høy temperatur. Det er et prisgunstig kvalitetesbatteri for forbruk i båt, bobil og lignende. Kan parallelkobles.

Produktbeskrivelse

Ritar 12V 150Ah LiFePO4 litiumbatteri med 100 A BMS er et prisgunstig kvalitetsbatteri som er svært godt egnet som forbruksbatteri i båter, bobiler, hytter, campingvogner og liknende.

Skal du skifte ut dine gamle bly/syre-batterier er Setronics erfaring at dette i så godt som alle tilfeller er helt uproblematisk, så lenge du følger noen enkle forholdsregler.

Batteriet er bygget av prismatiske LiFePo4-celler, som er det vi i Seatronic anbefaler til bruk i båt, bobil og lignende. Batteriene er konstruert av litium-jernfosfat (LiFePO4) og karbon, er helt tørre, og er den aller mest stabile og sikre typen av litiumceller. De har i motsetning til bly/syre, AGM og GEL-batterier ikke syre, og de gasser heller ikke. 

Et 100Ah batteri inneholder typisk kun 4 prismatiske celler og har dermed 8 skrudde tilkoblinger internt i batteriet, sammenlignet med tilsvarende batteri med sylindriske celler som ofte har 266 loddepunkter fordelt på 133 celler. Dette gjør batteriet meget stabilt og langt mindre sårbart for feil i produksjon, støt og annen bevegelse og håndtering.

Batteriet har også den internasjonale transportgodkjennelsen UN38.3 som i seg selv er et bevis på soliditet og kvalitet - og et krav du bør stille når du investerer i litiumbatterier til bruk i båt.

Litiumbatterier må kontrolleres av en såkalt BMS (Battery Management System). For å ivareta batteriets ytelser over tid og ikke minst din sikkerhet som bruker, er det avgjørende at batteriets BMS er av god kvalitet. Ritar sine batterier har en meget god BMS som beskytter mot kortslutning, overlading og dyputlading, for høy temperatur, og den skrur av batteriet dersom noe uforutsett skulle skje. Siden LiFePO3-batterier kun har et fåtall celler vil også BMS'en måle på samtlige celler, ikke bare et utvalg av batteriets celler.

Sikkerhet

  • BMS av beste kvalitet
  • Prismatiske LiFePO4 celler gir lengre levetid og høyere sikkerhet
  • IEC62133, UL, UN38.3 sertifikater på celler
  • UN38.3 og CE sertifikat for komplett batteri

Design

  • Standard VRLA batterikasse erstatter blybatterier perfekt
  • Utviklet for hurtiglading
  • Anbefalt temperatursområde fra -20 til +55 grader
  • Vedlikeholdsfritt
  • Tåler over 2000 utladninger @100% DOD

Battery Management System (BMS)

  • Integrert hardware i batteriet
  • Uavhengig beskyttelse for lading og uttapping
  • Beskytter mot for høy og for lav spenning
  • Beskytter mot overbelastning og overlading

Lading

Batteriet kan lades med de aller fleste elektroniske ladere men det er viktig at sluttspenningen oppnår maksimalt 14,6 V, og at laderen regulerer ned til 13,4-13,8V når lithiumbatteriet er fulladet (gjelder ved 12V). Kan du bruke laderen du har i dag anbefaler vi å teste ut med den en stund, og så kan du heller kjøp en kraftigere lader hvis behovet melder seg.
Litiumbatterier lades vesentlig raskere enn blybatterier. De fleste Ritar-batterier kan lades fra tomt til fulladet på 2-3 timer, så lenge du har en lader som kan levere nok strøm inn.
Merk at dette gjelder for de batteriene vi selger. Har du litiumbatterier fra andre forhandlere og leverandører må du sjekke med de hva slags lader du skal bruke.
Ved lading når selve batteriet holder minusgrader er anbefalt maks ladestrøm ca 10 % av kapasiteten for å unngå skader på batteriet, dvs 15 A for et 150 Ah batteri. Skal batteriet brukes under forhold der det holder minusgrader trenger du derfor et batteri med varmeelement, f.eks. Skanbatt HEAT. Merk at batteriet fint tåler å lagres i minusgrader.

    Tekniske spesifikasjoner

    • Størrelse 150Ah
    • BMS: 100A
    • Spenning; 12V
    • Modelbetegnelse: Ritar R-LFP12V150Ah
    • Teknologi: LiFePO4 - Lithium jernfosfat
    • Celler: Prismatiske
    • Tilkobling: M8 (biladapter kan leveres)

    Vi anbefaler ikke å bruke dette batteriet som startbatteri.

    Batteriet må ikke belastes/lades mer enn 100A grunnet begrensning i BMS'en. Anbefalt maks 90 A ladestrøm.

    Ritar Lithium 150 Ah kan ikke seriekobles for høyere spenning enn 12 V, men kan parallellkobles med med  batterier med samme konstruksjon og BMS (150Ah prismatiske celler, 100A BMS).

    Batterimeter

      En av de store fordelene med et Litiumbatteri er at det leverer riktig volt til det er tomt. Men det betyr også at du ikke kan bruke det tradisjonelle voltmeteret du kanskje har ombord til å sjekke "tilstanden" på batteriet, slik du kan med et tradisjonelt bly/syre, GEL eller AGM-batteri, der spenningen gradvis blir lavere. Vi anbefaler derfor å montere et batterimeter eller batterimonitor, for å vise gjenværende kapasitet, forbruk, hva som trekker mye  strøm, og det blir lettere å huske å skru av "strømtyvene". 

      En batterimonitor er relativt rimelig, og er enkel å montere.

      Baugpropell

        Litiumbatterier er ikke egnet til baugpropeller. 

        Selv om du skulle ha en batteribank som er stor nok vil det kreve en BMS av en størrelse som blir meningsløst kostbar. Da er det mye bedre å f.eks bruke et egnet Optima-batteri.


        Det er kvalitetesforskjeller på litiumbatterier, også i båtbransjen. Seatronic selger batterier av høy kvalitet, og har valgt leverandører som leverer batterier med høy sikkerhet og lang levetid.

        Tekniske spesifikasjoner

        Produsent Ritar
        Ampere 150A
        Dimensjoner 483 x 170 x 240 mm
        Vekt 17,8 kg
        Batterikapasitet 150A-200A
        Tilleggsfunksjonalitet BMS (Batteristyring)
        Batteriteknologi Litium