Produktbeskrivelse
Ritar 12V 100Ah LiFePO4 litiumbatteri med 100 A BMS er et prisgunstig kvalitetsbatteri som er svært godt egnet som forbruksbatteri i båter, bobiler, hytter, campingvogner og liknende.
Skal du skifte ut dine gamle bly/syre-batterier er Setronics erfaring at dette i så godt som alle tilfeller er helt uproblematisk, så lenge du følger noen enkle forholdsregler.
Batteriet er bygget av prismatiske LiFePo4-celler, som er det vi i Seatronic anbefaler til bruk i båt, bobil og lignende. Batteriene er konstruert av litium-jernfosfat (LiFePO4) og karbon, er helt tørre, og er den aller mest stabile og sikre typen av litiumceller. De har i motsetning til bly/syre, AGM og GEL-batterier ikke syre, og de gasser heller ikke.
Et 100Ah batteri inneholder typisk kun 4 prismatiske celler og har dermed 8 skrudde tilkoblinger internt i batteriet, sammenlignet med tilsvarende batteri med sylindriske celler som ofte har 266 loddepunkter fordelt på 133 celler. Dette gjør batteriet meget stabilt og langt mindre sårbart for feil i produksjon, støt og annen bevegelse og håndtering.
Batteriet har også den internasjonale transportgodkjennelsen UN38.3 som i seg selv er et bevis på soliditet og kvalitet - og et krav du bør stille når du investerer i litiumbatterier til bruk i båt.
Litiumbatterier må kontrolleres av en såkalt BMS (Battery Management System). For å ivareta batteriets ytelser over tid og ikke minst din sikkerhet som bruker, er det avgjørende at batteriets BMS er av god kvalitet. Ritar sine batterier har en meget god BMS som beskytter mot kortslutning, overlading og dyputlading, for høy temperatur, og den skrur av batteriet dersom noe uforutsett skulle skje. Siden LiFePO3-batterier kun har et fåtall celler vil også BMS'en måle på samtlige celler, ikke bare et utvalg av batteriets celler.
Sikkerhet
- BMS av beste kvalitet
- Prismatiske LiFePO4 celler gir lengre levetid og høyere sikkerhet
- IEC62133, UL, UN38.3 sertifikater på celler
- UN38.3 og CE sertifikat for komplett batteri
Design
- Standard VRLA batterikasse erstatter blybatterier perfekt
- Utviklet for hurtiglading
- Anbefalt temperatursområde fra -20 til +55 grader
- Vedlikeholdsfritt
- Tåler over 2000 utladninger @100% DOD
Battery Management System (BMS)
- Integrert hardware i batteriet
- Uavhengig beskyttelse for lading og uttapping
- Beskytter mot for høy og for lav spenning
- Beskytter mot overbelastning og overlading
Lading
Tekniske spesifikasjoner
- Størrelse 100Ah
- Dimensjoner(LxBxH): 330x173x216mm
- BMS: 100A
- Spenning; 12V
- Modelbetegnelse: Ritar R-LFP12V100Ah
- Teknologi: LiFePO4 - Lithium jernfosfat
- Celler: Prismatiske
- Tilkobling: M8 (biladapter kan leveres)
Vi anbefaler ikke å bruke dette batteriet som startbatteri.
Batteriet må ikke belastes/lades mer enn 100A grunnet begrensning i BMS'en. Anbefalt maks 50 A ladestrøm.
Ritar Lithium 100 Ah kan ikke seriekobles for høyere spenning enn 12 V, men kan parallellkobles med med batterier med samme konstruksjon og BMS (100Ah prismatiske celler, 100A BMS).
Batterimeter
En av de store fordelene med et Litiumbatteri er at det leverer riktig volt til det er tomt. Men det betyr også at du ikke kan bruke det tradisjonelle voltmeteret du kanskje har ombord til å sjekke "tilstanden" på batteriet, slik du kan med et tradisjonelt bly/syre, GEL eller AGM-batteri, der spenningen gradvis blir lavere. Vi anbefaler derfor å montere et batterimeter eller batterimonitor, for å vise gjenværende kapasitet, forbruk, hva som trekker mye strøm, og det blir lettere å huske å skru av "strømtyvene".
En batterimonitor er relativt rimelig, og er enkel å montere.
Baugpropell
Litiumbatterier er ikke egnet til baugpropeller.
Selv om du skulle ha en batteribank som er stor nok vil det kreve en BMS av en størrelse som blir meningsløst kostbar. Da er det mye bedre å f.eks bruke et egnet Optima-batteri.
Det er kvalitetesforskjeller på litiumbatterier, også i båtbransjen. Seatronic selger batterier av høy kvalitet, og har valgt leverandører som leverer batterier med høy sikkerhet og lang levetid.