Produktbeskrivelse
Exide Dual AGM EP900 er et 12V 100 Ah AGM-batteri av meget høy kvalitet, som vil egne seg som kombinert start- og forbruksbatteri til båter med moderat strømforbruk. Med en CCA på 800 A har EP900 nok kraft som startbatteri til de fleste påhengsmotorer og bensinmotorer, samt mange diseslmotorer. Med gode dyputladingsegenskaper kan det også benyttes som et rent forbruksbatteri i båter med middels strømforbruk. Batteriet egner seg også godt til bobil og camping.
AGM-batterier har raskere lading enn tradisjonelle bly/syre-batterier, det er fullstendig vedlikeholdsfritt, og tåler lange hvileperioder mellom bruk.
Exide Dual AGM batterier er gnistsikre, lekkasjesikre og kan monteres overalt, også i kabinen skulle det være behov for det. De tåler en bratt hellingsvinkel, kan monteres liggende, og er svært viberasjonsbestandige.
Exide Dual AGM er sertifisert av DNV-GL, noe som bekrefter god sikkerhet ombord.
Egenskaper
- Gode dyputladingsegenskaper gjør batteriet godt egnet som forbruksbatteri
- AGM-teknologi gir raskere lading
- Intern gassrekoimbinerin, gnistsikker og lekasjesikker
- Kan monteres overalt, også i kabin
- Høy kaldstartsefffekt gir gode startegenskaper
- Vedlikeholdsfritt
- Tåler lange hvileperioder mellom bruk
- Bærehåndtak
Spesifikasjoner
- Watt-timer: 900 Wh
- Kaldstartstrøm (CCA): 800 A
- Polstilling: ETN1 (se bilde)
- Poltype: SAE M 3/8" - 5/16" taper&stud (se bilder)
- Festeknast: B0 (se bilder)
- Kasse: &31
Kaldstartstrøm (CCA: Cold Cranking Ampere) angir strømmengden som batteriet avgir ved -18 °C (0 °F) i 30 sekunder uten å gå under en bestemt spenningsgrense. Det er med andre ord et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. CCA oppgis i Ampere (A).
Produsenter av bla. båtmotorer og baugpropeller oppgir ofte hvilken minimum CCA de anbefaler for sine produkter.
Merk at noen batteriprodusenten oppgir CA (Cranking Ampere) eller MCA (Marine CA). Dette måles ved 0 °C, og et batteri med f.eks. CA på 250 A har vesentlig dårligere startkraft enn et batteri med CCA på 250 A.
Litt batteri-historie
Exide og Sønnak er ingen "hvemsomhelster" når det gjelder batterier. The Electric Battery Company, som senere ble Exide, ble grunnlagt i 1888 og vokste frem sammen med den elektriske belysningen og elektrisk persontransport før strømnettene slik vi kjenner de i dag var på plass. Exide batterier ga kraft til Cadillacs startmotor i 1912, til de første brukbare U-båtene; USS Holland og HMS Holland, og var med Neil Armstrong på månelandingen i 1969. Roald Amundsens arktiske ekspedisjon med Maud i 1922-25 benyttet også Exide batterier til belysning og telegrafen. Navnet Exide er for øvrig en kombinasjon av ordene Excellent Oxide .
Norske Sønnak Batterier ble startet som F. Sønnichsen Akkumulatorfirma i 1910, og er nå eid av Exide.