Skanbatt

Skanbatt Lithium Heat Pro Ultra 12V LiFePo4 batteri 98Ah med 100A BMS

Varenummer HPU-98100BS
9 999,–
inkl. mva
På fjernlager
Skanbatt Lithium Heat Pro Ultra 98 Ah er et 12V LiFePo4 batteri med 100 A BMS (300 A peak u/3 sek), Bluetooth, og CAN-Bus protokoll for intern kommunikasjon mellom batteriene hvis du har flere koblet sammen parallell eller i serie. Varmefolie sikrer hurtiglading i minusgrader. BMS kan resettes av bruker. 8 års garanti!

Produktbeskrivelse

Skanbatt Lithium Heat Pro Ultra 98 Ah er et 12V LiFePo4 batteri med 100 A BMS, 300 A peak (u/3 sek), Bluetooth, og såkalt CAN-Bus protokoll som bla. gir intern kommunikasjon mellom batteriene hvis du har flere koblet sammen parallell eller i serie.

Batteriet kommer med hele 8 års garanti, og er utviklet og produsert med tanke på bruk i Norden. Akkurat denne 98 Ah størrelsen har samme kasseutførelse som «vanlige» bobilbatterier, og med sin høyde på 190 mm passer det under setet på de fleste bobiler. Det fungerer optimalt uansett temperatur og årstid, og er et glimrende litiumbatteri beregnet på forbruk i bobil, men også båt eller hytte der batteriet ikke står i et temperert rom.

Heat Pro Ultra

Skanbatts Heat Pro Ultra serie har flere oppgraderinger fra Heat og Heat Pro seriene. Det viktigste er

  • CAN-Bus dataprotokoll
  • Oppgradert BMS og celler som tåler større strømmengder
  • Bruker kan resette BMS

I tillegg har Ultra-serien alt fra Skanbatts Heat/Heat Pro-serier: Intergrert varmefolie, Bluetooth og de kan paralell- og seriekobles

CAN-Bus

CAN-Bus er en såkalt dataprotokoll der de ulike komponentene kan kommunisere med hverandre uten en sentral datamaskin. Her brukes det blant annet til intern kommunikasjon mellom batteriene når flere er serie- eller parallellkoblet. Ved bruk av tilleggsutstyret CAN Bus Dongle kan man finne samlet informasjon i en app på telefonen. Da vil det ikke lenger være behov for å logge seg inn og ut av hvert batteri for å sjekke status på hele batteribanken, slik man må hvis man kun har Bluetooth.

Samme protokoll styrer også en rekke funksjoner som blant annet at varmefoliene er samkjørte, noe som er viktig for å unngå skjevlading av batteriene om vinteren. Det er også mulighet for samlet avlesing av batterienes BMS - også på eksternt utstyr, samt at det kommuniseres med batteriladere, invertere og annet kompatibelt utstyr.

Oppgradert BMS

Dette batteriet leveres med en oppgradert BMS på 100 A, har celler som tåler større strømmengder, og de tåler en peak på 300 A i 3 sekunder. Den avanserte BMS'en beskytter batteriet mot for høy ladestrøm og for høy temperatur, samt at den gir beskyttelse mot overbelastning. Mye elektronisk utstyr krever en høy oppstartstrøm, noe som ved feil bruk kan føre til at BMS i lithium batteriet "stenger". Ultra-serien har en spenningsdemper funksjon. Denne "peakdemper"-funksjonen sikrer at batteriene håndterer vesentlig høyere strømtrekk før BMS stenger. Merk at dette 98 Ah batteriet har en BMS på 100 Ah, ønskes en kraftigere BMS anbefales Heat Pro Ultramodellen på 100 Ah, den har en 150 A BMS. 

 Viktig! Sjekk strømtrekk på utstyr som brukes, slik at man ikke overstiger hva BMS kan levere. Flere paralellkoblede batterier i vil øke ytelse på både kapasitet og maks belastning ved balansert oppkobling.

Reset-knapp på  BMS

Ultra-serien har både den nevnte spenningsdemper-funksjon, og i tillegg kan brukeren resette BMS ved behov. Dette kan være aktuelt hvis en BMS går i beskyttelsesmodus og stenger batteriet ned for å beskytte det. Denne funksjonen gjør det vesentlig enklere å "åpne" en stengt BMS sammenlignet med andre litium-batterier. Merk at dette ikke er noe problem ved normal og riktig bruk av batteriene, men en ekstra sikkerhet hvis man f.eks. skulle koble for strømkrevende utstyr til batteriet.

Lithium

Skanbatt litiumbatterier er bygget av prismatiske LiFePo4-celler, som er den aller mest stabile og sikre typen av litiumceller. Et 100Ah batteri inneholder kun 4 prismatiske celler og har dermed 8 skrudde tilkoblinger internt i batteriet, sammenlignet med tilsvarende batteri med sylindriske celler som ofte har 266 loddepunkter fordelt på 133 celler.

Dette gjør batteriet meget stabilt og langt mindre sårbart for feil i produksjon, støt og annen bevegelse og håndtering.

Batteriet har også den internasjonale transportgodkjennelsen UN3480, som i seg selv er et bevis på soliditet og kvalitet - og et krav du bør stille når du investerer i litiumbatterier til bruk i båt.

Med litiumbatterier reduserer du vekten med ca 40-60 % sammenlignet med blybatterier.  I tillegg har litiumbatteriene en levetid som er inntil fem ganger lengre enn tradisjonelle batterier.

Litiumbatterier har ca dobbelt så mye tilgjengelig kapasitet sammenlignet med vanlige blybatterier, ofte mer. De tar ikke skade av dype utladninger. Et litiumbatteri på 100 Ah kan tappes for 100 A, mens et 100 Ah bly/syre, GEL eller AGM-batterier kan maksimalt tappes 40-55 A før det ødelegges. I tillegg tåler et Litiumbatterier å stå lagret i lang tid med lav kapasitet uten at det påvirker kvaliteten eller levetiden.

Et 100 Ah litiumbatteri kan i praksis erstatte blybatterier på minst 2-300 Ah. Alternativt kan du på samme plass få en batterikapasitet som er mer enn dobbelt så stor.

Årlige batterikostnader er inntil 50% lavere enn f.eks. med syrebatterier, takket være lang livssyklus og den innebygde BMS`en som beskytter batteriet. Batteriene inneholder heller ingen skadelige stoffer for miljøet.

Batteriet er produsert som et deep cycle batteri og skal ikke brukes som startbatteri.

Ultraserien er bygd for meget lang levetid, og det er enkelt å skifte ut komponenter dersom noe skulle feile etter lang tids bruk.

Lading

Batteriet kan lades med de aller fleste elektroniske ladere men det er viktig at sluttspenningen oppnår maksimalt 14,6 V, og at laderen regulerer ned til 13,3-13,8V når lithiumbatteriet er fulladet (gjelder ved 12V). Kan du bruke laderen du har i dag anbefaler vi å teste ut med den en stund, og så kan du heller kjøp en kraftigere lader hvis behovet melder seg.
Litiumbatterier lades vesentlig raskere enn blybatterier. De fleste Skanbatt-batterier kan lades fra tomt til fulladet på 2-3 timer, så lenge du har en lader som kan levere nok strøm inn.
Merk at dette gjelder for de batteriene vi selger. Har du litiumbatterier fra andre forhandlere og leverandører må du sjekke med de hva slags lader du skal bruke.
Heat Pro Ultra-serien har integrert varmefolie, og kan hurtiglades selv om selve batteriet holder minusgrader. Varmen styres av batteriets BMS, og er ikke noe bruker trenger å tenke på. Folien trekker aldri strøm fra batteriet, verken under bruk eller ved lagring. Varmen aktiveres automatisk ved lading av batteriet under 0 grader, og slår seg av igjen nå riktig temperatur er oppnådd. Batteriet tillater lav ladestrøm (ca 5A) uten at varmen i batteriet aktiveres. Dette gjør at batteriet fungerer optimalt på vinterhytter med solcellepaneler og begrenset innlading i vintermånedene. Ved høyere ladestrøm vil varmen aktiveres. Merk at batteriet også fint tåler å lagres i minusgrader.

Bluetooth-funksjonalitet

Heat Pro Ultra batteriene har Bluetooth, som gir deg avansert batteriovervåking via en app på din smarttelefon eller nettbrett:

  • Gjenstående kapasitet
  • Aktuelt forbruk
  • Spenning og ladestatus
  • Antall ladesykluser
  • Temperatur
  • Helsetilstand på batteriet
  • Alle hendelser kan logges hos Skanbatt for kundeservice og feilsøking

Tekniske spesifikasjoner

  • Størrelse: 98Ah
  • BMS: 100A
  • Peak: 300 A i 3 sek
  • Spenning 12V
  • Teknologi:  LiFePO4
  • Celler: Prismatiske
  • Bluetooth: Ja
  • Varme: Ja
  • CAN-Bus: Ja
  • Kan parallellkobles: Ja (les mer nedenfor)
  • Kan seriekobles: Ja

Skanbatt gir hele 8 års garanti på dette batteriet

Serie og parallellkobling: Kan parallellkobles med  batterier med samme konstruksjon og BMS (12V, 98 Ah prismatiske celler, 100A BMS) om man ønsker bedre kapasitet.I tillegg kan Ultra-serien seriekobles opp til 24V, 36V eller 48V. Dette gir muligheter for å bygge store og kraftige batteribanker med høyere spenning.

Husk ved seriekobling av batterier, så skal de alltid topplades før sammenkobling. Vi anbefaler å koble dem sammen i parallell og lade alle opp sammen for å sikre at de er 100% like.

Baugpropell

    Litiumbatterier er ikke egnet til baugpropeller. 

    Selv om du skulle ha en batteribank som er stor nok vil det kreve en BMS av en størrelse som blir meningsløst kostbar. Da er det mye bedre å f.eks bruke et egnet Optima-batteri.


    Det er kvalitetesforskjeller på litiumbatterier, også i båtbransjen. Seatronic selger batterier av høy kvalitet, og har valgt leverandører som leverer batterier med høy sikkerhet og lang levetid.

    Tekniske spesifikasjoner

    Produsent Skanbatt
    Ampere 98A
    Dimensjoner L355xB176xH190mm
    Vekt 11,5 kg
    Batterikapasitet 50A-99A
    Tilleggsfunksjonalitet Bluetooth, BMS (Batteristyring), Varmefolie
    Batteriteknologi Litium