Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Mercury

Mercury Avator 7.5e el-påhengsmotor, ELH-lang stamme

Varenummer MER1343081
40 899,–
inkl. mva
Bestillingsvare
Mercury Avator 7.5e elektrisk påhengsmotor med styrekult og lang stamme (ELH). Tilsvarer 3,5 hk firetakts utenbordsmotor. Avtagbart 1 kWh batteri og lader medfølger.

Produktbeskrivelse

Kampanje t.o.m. 30.04.2024: Få 3000 NOK i cashback! Du registrerer ditt kjøp her. Cashback-kampanjen gjelder t.o.m. 30.april og registreringen må være gjennomført senest 31.mai 2024.

Mercury Avator 7.5e ELH er en elektrisk påhengsmotor med rorkult og lang stamme. Motoren er utviklet for å ha en rolig, stillegående og jevn gange. Den har lettforståelige kontroller, og en avansert teknologi som overvåker batterienes tilstand.

Avator 7.5e har en inngangseffekt på 890 watt, mens den nominelle effekten på propellstammen er 750 watt. Med konstant dreiemoment og maksimal effekt på et øyeblikk tilsvarer dette fart og akselerasjon til en 3,5 hk utenbords forbrenningsmotor.

Avator 7.5 e leveres med et avtagbart 1 kWh batteri, samt batterilader. Ta det med i regnestykket hvis du skal sammenligne priser, på mange motorer kommer lader og/eller batteri i tillegg.

Denne modellen har lang stamme, 508 mm (20"). Perfekt til båter med høyt akterspeil, og f.eks som hjelpemotor til mindre seilbåter. Leveres også med kort (381 mm) og ekstra lang stamme (635 mm). Sjekk under alternativer, eller ta kontakt med oss hvis den lengden du ønsker ikke er i nettbutikken.

Velegnet for båter på opp til ca 1000 kg.

Selv om det har eksistert elektriske båtmotorer i mange år, har mange ventet på modeller fra de store og kjente båtmotormerkene. Mercury Avator er de første, og da fra verdensledende Mercury Marine. Avator tar derfor med seg mer enn 80-års erfaring på alt fra vannmotstand til korrosjonsbestandighet, samtidig som de har topp moderne batteriteknologi, avansert men intuitiv teknologi, og høyeffektiv ytelse.

Mercury Avator 7.5e

Hurtigkoblet batteri forenkler batteribytte og transport

Avator 7.5e levers med et hurtigkoblet litium-ion-batteri. Har du med et reservebatteri for økt rekkevidde,bytter du det på sekunder. Bare gli det på plass under batteriluken i toppdekselet. Skal motoren flyttes på eller transporteres, f.eks for å sikre den mot tyveri, kan du la braketten stå igjen på båten. Tar du også ut batteriet veier ikke motoren mer enn 17,7 kg, og med styrekonsollen i bæremodus er det enkelt å ta motoren med seg.

Litium-ion-batteriet har et avansert Battery Management System (BMS) som overvåker og tørker for sikker og effektiv bruk og lading.

Batteriet veier kun 7,7 kg og har integrert bærehåndtak, men kan enkelt puttes i en sekk eller skulderbag.

Batteri og batterilader er utviklet i samarbeid med Navico Group (mastervolt/Promariner) som har spisskompetanse her.

Rorkult med multifunksjon

Rorkulten, eller styrehåndtaket om du vil, er designet med tanke på at alle skal føle seg trygge når de tar roret. Det kan justeres opp, ned og sideveis, og tilpasses styring med både høyre og venstre hånd. Og som nevnt kan det også vippes ned til et praktisk bærehåndtak.

Digitale kontroller og display

På båter med styrekonsoll, eller på seilbåter, vil digitale fjernkontroller gi deg umiddelbar respons. Det vil finnes kontroller i ulike varianter tilpasset ulike monteringsposisjoner. Det vil også finnes eksterne display for å gi informasjon når man ikke bruker rorkulten.

Tverrfluksmotor

Raymarine har utviklet bransjens første såkalte tverrflusmotor, noe som gir høyt dreiemoment med liten innsats, og dermed rask akselerasjon. Kombiner dette med et effektivt helhetesdesign, og resultatet er at du kan nyte lengre dager på sjøen – også med en elektrisk motor.

Høyeffektiv propell

Avator-propellen kan leveres med tre stigninger, og produseres i et supersterkt, støtresistent komposittmateriale. Treblads-konstruksjonen er optimalisert for å forlenge batterilevetiden.

Mercury Avator 7.5e ytelsesdata

Rekkevidde og kjøretid

Mercury Avator 7.5e med et fulladet 1 kWh-batteri  kan kjøre i 60 minutter med konstant full gass, Noe som gir en rekkevidde på  8 km eller ca 4,3 nm. 25% gass kan batteriet holde mer enn 19 timer, med en rekkevidde på 54 km, ca 29 nm.

Testresultater

  • 100% gasspådrag - maks 1 times kjøretid, 8 kilometer rekkevidde
  • 75% gasspådrag - maks 2,8 timers kjøretid, 16 kilometer rekkevidde
  • 50% gasspådrag - maks 6,2 timers kjøretid, 25 kilometer rekkevidde
  • 25% gasspådrag - maks 19,4 timers kjøretid, 54 kilometers rekkevidde

Basert på testing med en 13-fots Veer V13-båt (170 kg tørrvekt). Rekkevidde og kjøretid kan variere med båttype, last og miljøbetingelser.

Jevn og stille gange

Motoren går musestille og ultrajevnt, og tar deg dit du vil, uten å avbryte den gode samtalen. Sammenlignet med en 3,5 hk firetakts utenbordsmotor er Avator 7.5e fire ganger roligere for føreren (dB, ved full gass). Det er forskjellen på natt og dag! Vibrasjonene på rorkulten er 80% lavere.

Overlegen effektivitet

Hvert eneste aspekt ved fremdriftssystemet er utviklet for å optimalisere fremdriften. Fra tverrfluksmotoren til litiumion-batteriet. Resultatet er at Mercury Avator 7.5e har større systemeffektivitet enn tilsvarende elektriske utenbordsmotorer fra konkurrentene. Akselerasjonen, i den grad det er viktig på en "3,5 hk", er opptil 52% raskere enn hos konkurrentene,  men det sier noe om effektiviteten til motoren.

Flere fordeler

  • Boost-modus – Hent ut opp til 20% mer dreimoment under en hard akselerasjon.
  • Bærekraft – Avator gir en båtopplevelse uten eksos og direkte utslipp.
  • Korrosjonsbestandighet – Avator-motorene er konstruert av korrosjonshindrende materialer og med overflatebehandling, slik at du trygt kan kjøre i både ferskvann og sjøvann.
  • Enkel lagring og transport – En elektrisk utenbordsmotor har ikke drivstoff som avgir gass, og kan dermed enkelt og sikkert  lagres hjemme eller på en større båt. De hurtigkoblende brakettene forbedrer bærbarheten og gjør at du kan installere Avator 7.5e med et klikk.
  • Intelligent display – Avatar 7.5e har en levende fullfargeskjerm som gjør det enkelt å overvåke batterinivå, strøm, varsler, gjenværende kjøretid mer mer.
  • Sikker og smart batteriladning – Avatar leveres med en smartlader på 110 watt som overvåker spenning og strøm kontinuerlig for å levere en sikker og effektiv lading.


SmartCraft Connect og Mercury Marine-appen

Mercury Marine-appen er gratis, og lastes enkelt ned til en NFC-kompatibel smarttelefon (MFC: Near Field Chipset). Der finner du grunnleggende funksjonalitet, inkludert et bibliotek med instruksjonsvideoer,  og muligheten til å koble deg til den forhandleren du foretrekker for ekspertstøtte.

Hvis du kobler en Mercury SmartCraft® Connect-modul til Avator 7.5 får du trådløs forbindelse med appen, og tilgang til tilleggsfunksjoner, som et GPS-kart, visualiserte tilstandsestimater,og mye mer. SmartCraft-modulen monteres enkelt med strips, og kobles til en 10-pin plugg som allerede er på plass i motoren. Prosessen er enkel, og godt forklart i brukermanualen.

En litt grundigere innføring til Avator 7.5e:

Hvorfor velge elektrisk påhengsmotor?

I Norge selges det nå flere elbiler enn biler basert på fossilt drivstoff, men hos de fleste som selger båtmotorer er det fortsatt bensin og diesel som gjelder. Men trenger det å være sånn?

Vi båteiere vil gjerne bevare naturen rundt oss, og glede oss over ren luft og vann uten forurensing – i dag og for kommende generasjoner. Og det miljømessige er en viktig faktor, som også Mercury er opptatt av, men det er også andre fordeler med en el-motor. Vi hos Seatronic mener at tiden nå er moden for mange å tenke elektrisk, også på sjøen. 

Miljøvennlig

  • Den forurenser ikke. Selv en dråpe bensin, diesel eller olje kan forurense tusenvis av liter vann. Elektriske båtmotorer eliminerer oljefilmen som oppstår overalt hvor forbrenningsmotorer brukes.
  • Elektriske båtmotorer er stillere og skaper mindre vibrasjoner om bord enn en typisk forbrenningsmotor. Til glede både for deg og dine båtnaboer.
  • Elektriske båtmotorer slipper ikke ut giftige substanser, og har et lavere totalt karbonavtrykk pga deres overlegene effektivitet og lette konstruksjoner.

Bekymringsfritt

  • Du slipper søl fra drivstoff og oljer, og bensinlukt ombord, i bilen eller i boden hjemme
  • Du slipper, å lure på om den starter på våren – eller i morgen.

Økonomi

Sist men ikke minst er det noen viktige økonomiske aspekter med det å eie en påhengsmotor. Selv om en elektrisk påhengsmotor er dyrere i innkjøp enn en som går på bensin vil det være mye billigere å drifte den.

  • Selv med høye strømpriser vil det være betydelig billigere pr sjømil med strøm, enn bensin og motorolje. Og ofte betaler du en fastpris for strømmen der du lader oftest, både i hjenmhavnen og gjestehavnen.
  • En elektrisk motor krever betydelig mindre kostbare servicer og vedlikehold.
  • En elektrisk påhengsmotor er betydelig mer effektiv enn en bensindrevet. En typisk bensinmotor utnytter kun 5-15 % av den tilførte energien til faktisk fremdrift, mens en konvensjonell elektrisk påhengsmotor utnytter 30-55%.

Noen vil kanskje hevde at de vil slippe rekkeviddeangst og leting etter strømuttak i ferien. Og ja, en elektrisk påhengsmotor er kanskje ikke det riktige valget for absolutt alle. Men;

  • De fleste av oss båtfolk har etterhvert vendt oss til et liv med duppeditter som krever strøm, er gode til å planlegge, og mange har allerede gode batteribanker ombord eller er ofte innom en gjestehavn med landstrøm.
  • Mange modeller har innebygd GPS, slik at du har full oversikt over gjenværende rekkevidde, basert på hastighet og ladestatus.
  • Er du avhengig av å kjøre litt lenger er det mulig å anskaffe et reservebatteri.

Spesifikasjoner

  • Inngangseffekt: 890W
  • Nominell effekt propellstamme: 750W
  • Nominell spenning: 48V
  • Maks turtall propell: 800-900 RPM
  • Trim:  5 manuelle trimposisjoner
  • Stammelengde: Kort 15" / 381 mm, Lang 20" / 508 mm
  • Standard propell: 7P (12,7' x 7'')
  • Styring:Rorkult
  • Totalvekt (ekskludert batteri og akterspeilbrakett): 17.7kg
  • Totalvekt (eksklusiv batteri): 20,5 kg
  • Totalvekt: 28,2 kg

Stammelengden er lengden fra der motoren monteres til senter av propellen.

Med forbehold om vektendringer fra fabrikanten.

Batteri

  • Batteri: Interert og avtagbart 1030 Wh
  • IP-grad batteri: IP67
  • Batterikjemi: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (LiNiMnCoO2)
  • Batteri brukstemperatur: 0‐45 °C
  • Batteri ladetemperatur: 0‐45 °C
  • Batteri lagringstemperatur, en måned: 0‐60°C
  • Batteri lagringstemperatur, tre måneder: 0‐45°C
  • Batteri lagringstemperatur, et år: 0‐25°C
  • Batteritype: 21166
  • Batteriets vekt (1 KWh): 7.7 kg
  • Lader (standard): 110W
  • Ladetid standardlader: 9 timer
  • Hurtiglader (tilleggsutstyr): 230W
  • Ladetid hurtiglader: 4 timer

I esken

  • Mercury Avator 7.5e-ELH, inkl festebrakett
  • 1kWh atteri 
  • 110 W batterilader
  • Propell

Bilder kan være fra modeller med andre stammelengder.

For spesielt interesserte kan du her se en video der du får vite mer om Mercurys tanker rundt elektriske motorer:

Tekniske spesifikasjoner

Produsent Mercury