Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2000kr! Les mer

Batterier

Alle som bor litt i båten vet at strøm er et knapphetsgode. Vi har blitt vant til båt med TV, kjøleskap, trådløst internett, instrumenter og så videre. I tillegg må vi ha strøm når motoren skal startes. Til dette trenger vi båtbatterier - ofte flere båtbatterier eller batteribanker.

Hva slags type båtbatteri skal jeg velge?

Mange synes det kan være litt vanskelig å vite hvilket båtbatteri eller båtbatterier man trenger i ombord. Det samme gjelde bobilbatterier, som ofte er de samme som marinebatteriene. Vi vil her gi deg en enkel forklaring.

Alle som bor litt i båten vet at strøm er et knapphetsgode. Vi har blitt vant til båt med TV, kjøleskap, trådløst internett, instrumenter og så videre. I tillegg må vi ha strøm når motoren skal startes. Til dette trenger vi båtbatterier - ofte flere båtbatterier eller batteribanker.

Hvorfor trenger jeg eget startbatteri i båten?

Startbatteri er nettopp det, et startbatteri, som ikke skal brukes til noe annet enn start av hovedmotor. Hovedjobben til startbatteriet er å levere høy effekt på kort tid til den elektriske startmotoren, som igjen starter forbrenningsmotoren.

Startbatterier har tradisjonelt vært klassiske bly-syre båtbatterier, men i dag brukes ofte de sikrere AMG-båtbatteriene som ikke gasser.

Noen ganger brukes denne typen AGM-båtbatterier også til ankervinsj, baugpropell eller hekkpropell, siden dette også er elektriske motorer som krever høy effekt i en kort tid.

Våre Optima AGM-batterier kan levere meget høy ytelse på kort tid, og er spesielt velegnet som startbatteri, eller til drift av thrustere (hekk-/baugpropell) og ankervinsjer.

Vi har også Ritar AGM og Exide AGM startbatterier til båt. Exide Sønnak Dual blybatterier og Exide Dual AGM-batterier vil også fungere som startbatteri på mindre båter.

Hva er et forbruksbatteri?

Når det gjelder forbruksbatterier til båt (og bobil), snakker vi om tre forskjellige typer batterier: tradisjonelle syrebatterier, AGM/gel-batterier og lithiumbatterier.

Tradisjonelle syrebatterier, også kjent som blybatterier, er rimelige, men har også noen begrensinger. For det første vil en utlading på mer enn 40-50% påføre batteriet vesentlig skade, spesielt hvis det ikke lades opp igjen umiddelbart eller det skjer gjentatte ganger. Det betyr at du i praksis bare har et 40-50 A batteri selv om du har kjøpt et 100 A batteri. Det tar også lang tid å lade opp batteriet over 80-85 %, og de kan ha mindre kapasitet ved lave temperaturer. Sist men ikke minst kan syrebatterier «gasse» ved feil- eller overlading, noe som kan medføre en eksplosjonsfare. Pass derfor på å ha en lader som styrer seg selv ut fra statusen til batteriet.

Seatronic fører bla Skanbatt Fritidsbatterier og Exide Sønnak Dual som er gode blybatterier til bruk i båt.

Hva er AGM- og gel-batterier?

AGM-og gel-batterier er egentlig en videreutvikling av syrebatteriet, men er lukket og vedlikeholdsfrie slik at de bla. ikke trenger å etterfylles med batterivæske. Selv om gel-batterier normalt tåler flere ladesykluser, anbefales AGM som båtbatteri. De lades raskere, og har bedre deep-cycle-egenskaper. Deep-cycle variantene tåler å levere ut en god del mer av kapasiteten enn vanlige blybatterier, noen som f.eks. Optima AGM batterier vesentlig mer, uten å ta skade av det. Merk at disse normalt ikke kan frigi mye energi på kort tid, slik at de ikke er egnet som startbatteri. Unntaket her er i særklasse de gule og blå dual-batteriene til Optima.

Ritar AMG-batterier og Exide Dual AGM er begge meget gode serier med AMG-båtbatterier, og hvis du ønsker det beste vil vi anbefale de nevnte Optima YellowTop AGM dual batterier og Optima BlueTop AGM marinebatterier.

Hva er fordelen med litium-batterier?

Litiumbatterier, eller lithiumbatterier, er helt tørre, og krever ikke vedlikehold. Sammenlignet med all annen batteriteknologi har litiumbatterier overlegne egenskaper. De tåler opp til 2000 ladesykluser, de leverer riktig volt til batteriet er tomt, og de kan hurtiglades. Så i praksis kan du klare deg med halvparten så stor batteribank som ved tradisjonelle blybatterier. Dette fordi et 100Ah litiumbatteri faktisk leverer 100 Ah, mens du bare bør ta ut 40-50 Ah av et 100Ah batteri for å være sikker på å ikke skade det. De veier vesentlig mindre, og tar mindre plass. Litiumbatterier er også desidert best ved bruk av en inverter. Litiumbatterier må overvåkes, og alle våre batterier har innebygget BMS (Battery Management System). Effekten og kapasiteten påvirkes i svært liten grad av kulde, men litiumbatterier kan ikke hurtiglades når batteriet holder minusgrader. Skanbatt HEAT og Skanbatt Heat Pro-seriene våre eliminerer det problemet, og er beregnet for bruk om vinteren.

Vi anbefaler litiumbatterier av typen LiFePo4, det er den mest stabile og sikre celletypen.

Noen 12 V litiumbatterier kan seriekobles for å oppnå 24, 36 eller 48 V spenning, og vi har også 24 volts litiumbatterier.

Ved å parallellkoble batterier beholdes spenningen (f.eks. 12 eller 24 volt), men du øker strømstyrken (ampere) slik at at batteribanken varer lenger før den må lades.

Seatronic selger veldig mye Skanbatt Lithium båtbatterier, inkludert Skanbatt Bluetooth Litium. Men også Rithar Lithium er utmerkede forbruksbatterier til bruk i båt.

Hvor stort batteri trenger jeg i båten?

Med unntak av de aller enkleste småbåtene finnes det ikke noe standardsvar her. Et 60 Ah fritidsbatteri gjør nytten som småbåtbatteri for påhengsmotorer og mindre "inboard" bensinmotorer, og begrenset forbruk ellers. For større motorer trenger du et kraftigere fritidsbatteri, eller et AMG batteri som Optima RedTop 50 Ah.

For større båter anbefales separat startbatteri og en batteribank basert på ditt forbruk. Standardbatteriene som fulgte med båten som ny er ofte et minimum, og etterhvert som vi får mer elektrisk utstyr om bord øker også behovet for mer strøm. Hvor mye vil avhenge av hvor mye strøm som brukes ombord, er det seilbåt eller motorbåt, ligger du mye i uthavn eller bare i gjestehavn med landstrøm, anbefalt CCA på motor, spesielt strømkrevende utstyr som thrustere og ankervinsj. Som nevnt vil også type batterier ha mye å si, og valget her avhenger både av budsjettet, plass, og hvor enkelt batterivedlikehold man ønsker å ha.

For en daycruiser med en liten lugar som brukes maksimalt på to overnattinger og ikke ligger stille uten motorkjøring særlig mer enn et døgn, vil det være greit med et vanlig 120Ah blybatteri på forbruk. Da har du med god margin nok strøm til et kjøleskap, lys, stereo og tv, og lading av telefoner o.l. i et døgn.

Snakker vi om en normalt utstyrt overnattingsbåt på 35-40 fot som brukes i hele ferien er type bruk avgjørende – spesielt hvor lenge du ønsker å ligge stille uten lademuligheter. Vil du kunne ligge stile i eksempelvis 4 døgn uten å starte motor, vil de fleste ha behov for en batteribank på 250-500Ah. Dette gjelder også ved bly/syre båtbatteri. Ved litiumbatterier kan du klare deg med halvparten av kapasiteten, som beskrevet i avsnittet om litiumbatterier ovenfor. Det er med andre ord store variasjoner. Vi anbefaler derfor å regne ut et ca forbruk i din båt - hva brukes av strøm i løpet av et døgn når du bor i båten? Da må du finne ut hva de enkelte forbrukerne trekker, og vurdere hvor lenge de er påslått i løpet av døgnet. På den måten kan du tilpasse størrelse på batteribanken til ditt bruk, eller alternativt sørge for ekstra ladekilder som f.eks solpaneler eller brenselcelle.

Ta gjerne kontakt med oss for en prat om hva som er en god løsning for din båt.

Hva betyr CCA på et båtbatteri?

CCA står for Cold Cranking Ampere, på norsk kaldstartstrøm, og angir strømmengden som batteriet avgir ved -18 °C (0 °F) i 30 sekunder uten å gå under en bestemt spenningsgrense. Det er med andre ord et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. CCA oppgis i Ampere (A). Produsenter av bla. båtmotorer og baugpropeller oppgir ofte hvilken minimum CCA de anbefaler for sine produkter.

Norge

Vi finner ingen produkter som passer dine valg.