Meny Lukk

Høstsesong – opplag eller bruk av båten?

Uansett om du bruker båten gjennom vinteren, har opplag på vannet eller løfter båten på land, må de fleste forholde deg til en annen årstid, og gjøre et eller flere tiltak for å ta vare på båten.

Fuktighet

Vi har tidligere skrevet en utfyllende artikkel om luftavfuktere – les den her!

For de som har dekket båt med innvendig styreposisjon og/eller lugarer, mener vi det aller viktigste er å ha kontroll på fuktigheten gjennom vintersesongen. Ser man bort fra alvorlige frostskader er fuktighet inni båten det som gjør mest skade. I motsetning til hva mange tror er ikke luften ved kysten veldig mye tørrere på vinteren sammenlignet med sommeren, og dersom temperatur innvendig i båten ikke er vesentlig høyere enn utvendig vil fuktigheten stadig øke på, med korrosjon, muggsopp og luktproblemer som resultat.

Vi har mange produkter som effektivt tar seg av fukten i båten – tilpasset hvilke behov du har og til dels tilpasset lommeboken.

Se alle luftavfuktere

Frostsikring

Har du vannsystemer om bord, både lensesystemer og trykkvann for forbruk, må disse tømmes 100% for å unngå frostskader. I veldig mange båter er det krevende å få tømt disse anleggene godt nok, og bruk av giftfri frostvæske kan da være løsningen. Saltvannsiden på kjølingen til innenbordsmotorer må også sikres med frostvæske.

Skal båten være i bruk gjennom vinteren har de fleste behov for frostsikring av kritiske punkter ved hjelp av varme – f.eks motorom og sentrale sjøvannsinntak. Da er frostvakter i form av varmerør eller små ovner riktig produkt.

Har du mulighet kan du varme opp hele båten til temperatur godt over frysepunktet, og dette vil i mange tilfeller også ivareta tørking av båten – forutsatt at forskjell på ute og inne temperatur er 7 grader eller mer. Ulempen er at dette krever mye strøm- som oftest mer enn det som er tillatt å ta fra brygga eller opplagsplassen på vinteren.

Se produkter for frostsikring og varme

Problemer med is

Har du behov for å holde båtplassen eller omkringliggende områder fritt for is har vi flere gode løsninger for dette. Vår leverandør Kasco har alt fra enkle propeller til større bobleanlegg. Ta kontakt for å diskutere hva som er riktig for deg.

Se våre ispropeller og bobleanlegg

Båten på land

Skal motorbåten på land er det viktig at den står støtt og har tilstrekkelig med avlasting på skrog og kjøl – særlig i akterskipet som bærer motorinstallasjon. For motorbåter som ikke har henger er derfor det beste alternativet bukker produsert i stål som plasseres på riktig sted under båten. Det er flere hensyn å ta ved valg av set-up, og vi tar gjerne en prat og gir deg råd om dette.

Se motorbåtbukker

Seilbåter står utvilsomt best i stålkrybber hvor mesteparten av båtens vekt hviler på, og stempler krybben til bakken. Faktorer som skrogform, kjøldesign, total bredde og breddens plassering, dybde, samt vektfordeling i horisontalplanet er med på å bestemme krybbevalg. Moderne seilbåter har ofte kjølen plassert langt frem på skroget. Disse båtene kan bli baktunge i krybben, og det er da fornuftig med ekstra støtter et stykke bak krybben. Ta kontakt for å finne hva som passer din båt. Vi trenger da info om båt modell lengde, bredde og dypgående.

Se seilbåtkrybber

Når båten står plassert i bukker eller krybbe er tiden inne for tildekking. For at en tildekking skal fungere i all slags vær har alle båter behov for et presenningstativ, som skaper godt med luft over dekk, og høyest mulig møne, for å sikre at snø faller av.

Et slikt stativ kan man lage selv i treverk, men det krever en del jobb og omtanke for å få det brukbart. Dessuten blir det tungt og ofte tidkrevende å sette opp skikkelig.

Vi selger derfor veldig mye opplagsstativ basert på byggesett i aluminiumsrør. De er lette, stive og praktisk i bruk. De ulike grunnpakkene kan bygges ut og suppleres med løse deler for å tilpasses akkurat din båt.

Stativene kommer som både bakkestativ og versjoner som i sin helhet plasseres på båten. Førstnevnte er som oftest best på mindre motorbåter.

Se dekksstativer

Se bakkestativer

Bruk presenning som dekker hele lengden av båten, men vær samtidig nøye på at det er store åpninger i hvert møne for å lufte ut fuktighet. Det er viktig at det gjøres en god jobb med festing av presenning. Dersom presenningen ikke ligger i ro vil den ofte lage merker på båten og den blir fortere utslitt eller skadet.

Har du planer om å beholde båten mer enn et par sesonger råder vi deg til å kjøpe presenning av god kvalitet. Det er bedre for båten og du sparer fort inn de ekstra pengene den koster.

Se presenninger

Vinterkonservering av bensinmotor

Et viktig tips til slutt for de som har bensindrevet båt. Husk å ha minst mulig bensin på tanken når den går i opplag, og hell på litt middel for å konservere bensinen. Når våren kommer, fyller du full tank før du starter. På denne måten unngår du driftsproblemer som følge av gammel bensin – et veldig vanlig vårproblem for bensinmotorer.

Var denne artikkelen nyttig?

Gi artikkelen 1 til 5 stjerner etter hvor nyttig du synes den var

Vi beklager at denne artikkelen ikke var nyttig for deg

Vi vil gjerne vite hva du synes vi kan forbedre!

Les også: