Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Jotron EPIRB nødpeilesender-kampanje

Seatronic har i samarbeid med velrenommerte Jotron gleden av å tilby ekstra gode priser på to av Jotron EPIRB nødpeilesendere som egner seg godt for fritidsbåter.

Et skip i havn er trygt, men det er ikke det skip blir bygd for, - sier et gammelt ordtak. Og for de fleste av oss er det å være ute på sjøen den største opplevelsen, men samtidig ønsker vi å være så trygge som mulig. Fritidsbåter har redningsvester, kart, papir eller elektroniske, og kompass. Mange har også VHF, ekkolodd, radar og AIS. 
Men relativt få fritidsbåteiere vet egentlig hva en EPIRB nødpeilesender er, og enda færre har det om bord. Det er faktisk en norsk oppfinnelse og det har vært påbudt på norske skip og fiskefartøyer siden 1982.

Nødpeilesender

En nødpeilesender er en enkel radiosender med verdensomspennende rekkevidde som i en nødssituasjon utløses manuelt eller automatisk og sender ut et nødsignal. For norske kunder er det Hovedredningssentralen som mottar signalet.

EPIRB

EPIRB (Emergency position-Indicating Radio Beacon) er en fastmontert nødpeilesender som er registrert på båten sammen med båtens VHF-abonnement. Fartøyets MMSI-nummer programmeres inn i EPIRB'en, og et aktivert nødsignal fra enheten blir da identifisert ved hjelp av dette unike ID-nummeret. EPIRB sender informasjon om posisjonen via satellitt, og de fleste nødpeilesendere i dag har innebygd GPS, som gir mer nøyaktig posisjonsangivelse. De sender også ut et kraftig strobelys som gjør det lettere å oppnå visuell kontakt på kort avstand.

 

EPIRB med manuell aktivering plasseres typisk ved utgangen til cockpit/styreposisjon. Såkalte friflyt-nødpeilesendere plasseres alltid ute. De har en hydrostatutløser, og vil ved havari flyte opp og aktiveres automatisk.

 

EPIRB har siden 1982 vært påbudt på norske skip og fiskefartøyer, men ville være en stor forbedring av sikkerheten også til fritisbåteiere. Perfekt for:

Jordomseilere og andre på langtur 
Hobbyfiskere, 
Båteiere som jevnlig er ute under røffe forhold 
Dersom du ofte er utenfor VHF rekkevidde fra land 
De som ofte er ute med båt om natten eller når det er mørkt 
Shorthanded/singlehanded-seilere og andre som er få ombord 
Alle andre som ønsker et av de tryggeste og mest pålitelige sikkerhetsutstyr du kan ha ombord. 

Jotron EPIRB kampanjeprodukter

Kampanjen gjelder Jotron Tron 60GPS EPIRB med hhv. manuell aktivering, og friflyt-versjon med automatisk aktivering.

Modellen med manuell aktivering vil også utløses dersom den kastes i vannet. Den har med andre ord også vannsensorer som aktiveres. 
Friflytmodellen løses ut automatisk når den når en dybde på 2-4 meter, men kan også løses ut ved å ta den ut av friflyt-braketten og kaste den i vannet, eller løse den ut manuelt.

Egenskaper for begge modeller:

  • EPIRB nødpeilesendere med GPS
  • Optimal synlighet med kraftig strobe-lys i antennen.
  • Helt vanntett
  • Kompakt design
  • Oppfyller IMO SOLAS krav
  • Operasjonstid på minst 48 timer.
  • 5 års batteritid

Merk at disse EPIRBene ikke er godkjent for nymontering i kommersielle skip og fiskebåter. For de som har behov for det, eller bare ønsker det aller beste, har vi tatt med et to nye modeller, se lenger nede på siden – men de er ikke en del av kampanjen.

Du trenger også programmering EPIRB og VHF-lisens. Seatronic kan gjøre programmeringen, og hjelpe til med VHF-lisens (MMSI-nummer) hvis du ikke har det fra før.

 

Jotron EPIRB med AIS

Jotron har lansert to nye modeller som både oppfyller eksisterende krav for skip og fiskebåter, samt de nye kravene som gjelder for utstyr kjøpt eller installert etter 1. juli 2023. Selv om fritidsbåter ikke har krav i forbindelse med EPIRB nødpeilesendere, kan de nye egenskapene også være interessante for eiere og brukere av disse:

  • AIS målsøkingsteknologi inkludert for raskere lokalisering, og mulighet for hjelp fra båter i nærheten
  • Forberedt for RLS gjennom Galileo GNSS, dette betyr i praksis raskere kontakt med satellitt og redningssentral, raskere tilbakemelding og mer nøyaktig lokalisering
  • IR LED-lys oppdages lettere av f.eks. redningshelikopter
  • 11 års batteritid

Disse modellene vil ved hjelp av de europeiske Galileo-satellittene bidra til raskere og bedre lokalisering over hele kloden, men spesielt langt nord som i Finnmark og Svalbard, og tilsvarende langt syd. Rask kontakt og ikke minst raske tilbakemeldinger er av den største viktighet for de som havner i nød. Hvis du vet at nødsignalet har nådd frem er håpet større, og forskning viser at så lenge du har håp så overlever du lenger.

 


 

Jotron - verdensledende norsk sikkerhet siden 1967

Jotron er et norsk selskap med hovedkvarter i Larvik, men har mer enn 300 ansatte fordelt på tre kontinenter.
Jotron lanserte verdens første EPIRP i 1970, og er i dag ansett som en verdensledende aktør innenfor sikkerhets-kommunikasjons-utstyr til bruk i luften, på landjorden og til havs.
Jotron leverer utstyr og løsninger i toppklassen, som skal fungere under de tøffeste og mest ugjestmilde forhold, og i tillegg oppfyller de nyeste standarder og krav. For å sikre høyest mulig kvalitet bruker Jotron de beste og mest moderne test-instrumenter og prosedyrer.
God markedsforståelse, brukervennlige produkter og god kundesupport bidrar også til at Jotron mest sannsynlig allerede oppfyller visjonen sin: Å være en verdensleder.

Les mer om nødpeilesendere i Seatronic-magasinet her: Nødpeilersender - trygghet til havs og på land