Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2000kr! Les mer
Det er et stadig økende behov for strøm om bord. Båtene blir større og komforten øker, begge deler påvirker strømbehovet om bord. Går vi noen tiår tilbake var det vanlig med isboks og ikke 12V kjøleskap og fryser. All matlaging foregikk stort sett med rødsprit eller gass, i dag har mange vannkokere, kaffemaskiner og til og med mikrobølgeovner.
Noen båter hadde fotpumpe for trykkvann, og heller ikke varmtvannstank. Kartplotteren var ikke oppfunnet, og GPS fantes ikke i fritidsbåter.
Vi skal ikke påstå det var et bedre båtliv den gangen, men vi slapp i det minste å lete etter støpsel på brygga så fort fortøyningene var på plass…
I dag har de aller fleste båter av en viss størrelse behov for strøm når de ligger i havn, og selv om det i dag finnes andre gode løsninger, som brenselcelle og solcellepanel, er et landstrømanlegg det desidert vanligste.
Et landstrømanlegg er praktisk, det gir deg et 230 V strømnett om bord, og i tillegg lader det batteriene og sikrer strømtilførsel til varmtvannstanken. På store overnattingsbåter der man tilbringer dagevis og ukesvis om bord er behovet åpenbart. I tillegg blir det stadig flere mindre daycruicere som brukes til relativt korte turer med begrenset lading, men som har kjøleskap/boks om bord som står og går hele dagen ute på skjæra eller i Middagsbukta, som trenger å lade batteriet når de er tilbake i hjemmehavnen. I tillegge finner de fleste ut at det er veldig praktisk å ha et 230 V uttak fast i båten, til en støvsuger, elektroverktøy, osv.
Dette bestemmes først og fremst av størrelse på båten og bruksområde, men uansett er det påbudt med en landstrømsenstral med sikringer og jordfeilbryter. Fra landstrømsentralen og videre er det behovet som styrer, og dette er de vanligste behovene:
For å gjøre 230V installasjoner kreves det i utgangspunktet en autorisert installatør, og går du for de rimligste alternativene på utstyrssiden må du bruke en elektriker for å følge regelverket. Å ha papirene i orden er også en fordel den dagen båten skal selges.
Det finnes også plug-and-play pakker du kan montere selv, og her synes vi Defa har en meget god løsning. Seatronic har komplette pakker i ulike størrelser, det eneste du trenger i tillegg er en batterilader tilpasset din batteripakke.
Defa batteriladere finner du her.
Montert riktig er et landstrømanlegg trygt å bruke for mannskapet, men det er alltid en risiko for korrosjon med strøm om bord – og den risikoen øker ved tilkobling av landstrøm. Synderen er veldig ofte elanlegget i havna, og kan skape en galvanisk korrosjon som medfører store skader på metalldeler som drev og propeller. Derfor bruker vi offeranoder (sinkanoder), men det er ofte ikke tilstrekkelig. Det finnes kort fortalt to typer utstyr som kan redusere problemet:
Merk at stadig flere båthavner krever at du minimum har en galvanisk isolator installert dersom du skal være tilkoblet landstrøm.
Du kan lese enda mer om landstrøm i Seatronic magasinet her.
Vi finner ingen produkter som passer dine valg.