Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer
En redningsflåte ombord bidrar sterkt til sikkerheten underveis, nesten uavhengig av båtstørrelse eller farvannet du er i. Mange tror at en redningsflåte bare er for de som seiler på havet, og da gjerne med fare for dårlig vær, men faktum er at redningsflåter i fritidsbåter som oftest brukes ved plutselige lekkasjer eller ved brann ombord. Da er det viktig å ha et alternativ som kan benyttes i løpet av veldig kort tid.
Vi vil her gi en kort innføring i valg av redningsflåte, håndtering, oppbevaring og montering ombord, og ikke minst hva som er viktig hvis man først må gå fra borde.
Redningsflåte til bruk i fritidsbåter, som noen også kaller fritidsflåter, deles grovt sett inn i 3 kategorier.
Redningsflåter leveres enten i hardplastcontainer eller i bag av mykplast eller polyester.
Grunnutstyr som finnes i alle redningsflåter:
1 flytende kniv
1 redningsring med tau
1 øsekar/hylster/svamper
1 drivanker
2 padleårer
1 reparasjonssett
1 luftpumpe
Noen redningsflåter har et høyere utstyrsnivå. Disse kan inneholde signalutstyr som håndbluss og røykbokser, førstehjelpsutstyr, nødproviant og fiskesaker. For fullstendig informasjon om hva som finnes i redningsflåtene, henviser vi til spesifikasjonene til de forskjellige redningsflåtene på nettsidene våre.
En grab bag er en nødsekk som vi på det sterkeste anbefaler å ha ferdig pakket i en vanntett og flytende sekk/bag , og som tas med om bord i redningsflåten. Dersom bagen er vanntett og pakkes luftig, vil den som regel flyte. Dette bør prøves ut. Det finnes grabbager med flytemateriale spesielt laget for dette formålet. Pass på at grab bagen kan festes til kroppen slik at du ikke mister den. Om bord i båten oppbevares sekken sentralt slik at den er lett å ta med.
Førstehjelpssaker, medisiner man er avhengig av, håndkle, aluminiumsduk - såkalt redningsduk - som isolerer for kulde, røykboks (for bruk dagtid i lite vind), ekstra signalbluss, signalspeil, fløyte, strobelys, solbriller, skyggelue, solkrem, skrivesaker, fyrstikker/lighter (kanskje du klarer å komme i land), vann, sjokolade, tørrmat som kan spises rett fra pakken, toalettpapir, GPS/kompass, bærbar VHF, nødpeilesender. Vurder om du også skal ha med ekstra øsekar, signalhorn og manuell tåkelur. Vi regner med at man er kledd for årstid og omgivelser, og at det gjøres vurderinger ut i fra de farvann man seiler i.
Det stikker litt av et tau med en løkke i enden ut fra den sammenpakkede redningsflåten. Dette tauet er ca. 7 meter langt, og ligger i et eget rør utenpå den vakuumsammenpakkede flåten for at det kan løpe fritt. Tauet festes i båten. Trekk ut 3-4 meter av tauet fra redningsflåten, og kast redningsflåten over bord på le side av båten. Den utløses av rykket når hele tauet er ute, og utløsermekanismen på CO2 beholderen blåser opp redningsflåten. Tiden det tar før redningsflåten er ferdig oppblåst vil variere med temperaturen, men under normale forhold tar det ca 1 minutt.
Hvis det er mulig sender du beskjed over VHF eller telefon før man går over i redningsflåten, angi så nøyaktig posisjon som mulig. Stopp motoren på båten - fest redningsvestene godt, alle skal nå klatre og jobbe med vestene på.
Prøv å gå om bord direkte uten å gå i vannet, hjelp hverandre på beste mulig måte. Husk grab bag / nødssekk og andre ting som du kan få bruk for. Når alle er om bord, kuttes tauet mellom redningsflåte og båt. Prøv å kutt tauet så nær båten som mulig da tauet kan komme til nytte. Bruk padleårene for å få en sikker avstand til båten.
Hvis flåten ligger opp ned i vannet kan det være vanskelig å snu den fra båten. Bunnen er som regel utstyrt med refleks for å være lett synlig opp ned, men dette er modellavhengig. Vent til flåten er helt oppblåst, lokaliser CO2-beholderen. Ta tak i tauet som går under bunnen på flåten, det er der nettopp for å gjøre det enklere å snu den. Bruk vinden, stå på CO2-beholderen, dra i tauet og tipp flåten rundt. Det er bare CO2-flasken som kan skade personen som tipper redningsflåten rundt, det er derfor det er viktig å stå på den. Det er ikke noen andre harde gjenstander om bord som vil skade personen selv om redningsflåten faller over vedkommende.
Det kan ta litt tid å komme om bord for alle, bruk flytering og tau for å holde alle samlet. Hvis det er flere redningsflåter i bruk så bind disse sammen for synlighetens skyld, men vær klar til å kutte forbindelsen dersom bølger skaper uheldige bevegelser i flåtene.
Når alle er vel om bord i redningsflåten, åpnes vakuumposen med hjelpemidlene forsiktig opp. Ta godt vare på posen. Tørk opp vann med svamp og øsepose /øsekar, og hold flåten så tørr som mulig til enhver tid. Reguler temperaturen ved å åpne/lukke flåten. Man kan endre utluftingen i flåten ved å flytte festepunktet for drivanker i forhold til vinden. Organiser vaktrutiner for utkikk. Vann og proviant fra nødsekken skal rasjoneres og fordeles, og det er viktig å spare på vannet. Dersom regnvannsamleren brukes, kan vannet i begynnelsen være salt hvis flåten har ligget opp ned. Drikk aldri sjøvann.
Kast over bord unyttige ting og ting som kan skade redningsflåten, Tenk på vektfordeling og stabilitet. Pass på at ikke noe kan ødelegger påfyllingsventiler eller sikkerhetsventiler. Husk å stenge lokkene til sikkerhetsventilene når alle er kommet om bord i flåten. Skulle en av tubene miste luft, etterfyller en ved å bruke pumpen som finnes om bord i redningsflåten.
Ikke bruk nødhjelpemidlene som er til rådighet i utide. Et viktig spørsmål er om den man prøver å signalisere til er en tilfeldig forbipasserende eller en man vet er på leting etter flåten. Flåtens farge og Solas-refleksene gjør flåten synlig. Et håndholdt signallys kan ses flere nautiske mil om natten, men dette avhenger av hvor høyt over havflaten observatøren står. Hold det så høyt og så langt ut fra flåten som mulig, slik at denne ikke skades. Lyset vil vare i ca. 40 sekunder.
Hvis man blir observert fra fly er det viktig å spare bluss til båt kommer. Ved helikopter-redning kan man hjelpe redningsmannskapet ved å holde opp noe som viser vindretningen. Pass på at en person beveger seg om gangen slik at flåten er så stabil som mulig. Ikke fest flåten til helikopter-liften. Skulle flåten nå en farlig kystlinje er det viktig å bli i flåten for å dra fordel av den beskyttelsen luftkamrene gir.
Eieren bør sørge for at redningsflåten utsettes for så lite ytre påvirkning som mulig. En ting er at flåten i seg selv tåler å stå på et dekk i 15 kuldegrader mens båten ligger i opplag, men er det nødvendig?
Det vil oppstå kondens i en containerflåte. Sett flåten slik at kondensvann renner ut av åpningen der utløser/festesnoren går inn. Dersom man tar ut gummiproppen, må man være forsiktig med å bruke for mye tettemiddel når proppen settes inn igjen. Dette fordi utløsermekanismen på flasken ligger tett ved denne åpningen.
Redningsflåten sendes til oss for service første gang etter tre år. For yrkesbåter gjelder egne regler. Flåten vil da bli blåst opp og alle kritiske detaljer vil bli sjekket, og om nødvendig skiftet. Utstyret i flåten vil bli gjennomgått med utskiftning av sjøsyketabletter, batterier osv. CO2 beholderen vil bli sjekket - og alt vakuumpakket.
Vi godkjenner så flåten i hht. produsentens spesifikasjoner.
De fleste redningsflåter har i praksis en levetid på 10-12 år, fordi kostnader til service og vedlikehold øker vesentlig etter denne alder. Etter 15-20 år skal flåten kondemneres uavhengig av hvor bra den ser ut eller om den er brukt.
Du kan lese mer om redningsflåter i Seatronic Magasinet:
Vi finner ingen produkter som passer dine valg.